Megjelent egy érdekes cikk a mobiltanulásról
Tippek, trükkök - 2018. február 4.
Czékmán Balázs kutatását ajánljuk ma minden kedves TanárBlog olvasó figyelmébe. Ahhoz, hogy megtaláljuk a digitalizáció pontos helyét a közoktatásban, fontos, hogy minél több gyakorlat, tapasztalat és tudás halmozódjon fel. Ezen az úton - véleményem szerint - a lokális, és nem a globális tudás lehet a legizgalmasabb. Ahhoz, hogy valódi változás legyen, először a változás igényének kell megfogalmazódnia, és ahhoz lehet kiválasztani a legmegfelelőbb megoldást. Érdekes lenne kipróbálni, hogy mi történne, ha az iskolákra és a tanári közösségekre bíznánk, hogy saját digitalizációs programot dolgozzanak ki, és ehhez csak segítséget, képzéseket és ajánlásokat fogalmaznánk meg állami szinten (tudom, álnaiv a feltevés, de mégis le kellett írnom). Czékmán Balázs írása (amelynek címe: Mobiltechnológia a tanórán: oktatási tartalmak, oktatást segítő digitális megoldások) egy hasznos mérföldkő és jelentés lehet ezen az úton, (IDE KATTINTVA ) érhető el.
Érdekes, hasznos, és izgalmas (bár szerintem eléggé lehangoló képet mutat) Czékmán Balázs kutatása. Nem szeretnénk mindent 'poént' lelőni, ajánljuk, hogy IKT iránt érdeklődők feltétlenül olvassanak bele. Annyit mondunk csak el előre, hogy összesen 15 pedagógus vett részt a kutatásban, akik mindannyian egy tablet programban vettek részt. Ez azt jelenti, hogy kifejezetten olyan tanárokat kérdeztek, akik ilyen eszközökkel egy éven át dolgoztak.
Az első táblázatban a kutatás eredményeinek ismertetésekor megnézhetjük, hogy ki és milyen alkalmazásokat használ. Olyan, aki minden órán (nem tudjuk, hogy tényleg minden órán, vagy minden tabletes órán) használ akármilyen alkalmazást, összesen 1 pedagógus akad. Szintén jellemző, hogy a Learning Apps - tanulókockák, és a Redmenta (online tesztek) azok csupán, amelyek a 15-ből 10+ embernél előfordulnak egyáltalán. A legtöbb egyéb alkalmazásnál sokkal jellemzőbb az, hogy a legtöbb tanár sohha nem használja. Ezzel szerintem Balázs a digitális transzformáció egyik legérzékenyebb pontjára tapintott rá, tudniillik arra, hogy hiába van ott az eszköz, és tűnik hasznosnak, nem mindegy, hogy egy meglévő paradigmát szolgál ki, vagy a pedagógiai transzformáció motorja. És - amint ez a kutatás is bizonyítja - az út hosszabb és göröngyösebb talán, mint gondolnánk. ... Egy okkal több, hogy ne erőszakkal vigyük át a változást.