Interaktív szimuláció készítése nyelvórákra AI-val

Nyelvoktatás - 2025. február 7.

Írta: Prievara Tibor

Ma egy olyan alkalmazását mutatjuk be a mesterséges intelligenciának, amely nyevórán fantasztiksan működött, de elég könnyű bármely más tantárgyra is adaptálni. Egy 'párkereső' szimuláció készült, ál-kezdő tanulóknak. A cikkben bemutatjuk, hogy hogyan készítettük a tananyagot, megadjuk a prompt-ot, amit használtunk, és röviden bemutatunk két felhasználási módot, amit különböző osztályokban, különbözp szintű tanulókkal csináltunk. No és természetesen letölthető a cikkből a szimulációs játék, amit mi készítettünk, így nem is kell sajátot készíteni, hanem el lehet vinni a mi megoldásunkat.

Olyan játékot szerettem volna, amelyben az alapvető személyes információkat gyakorolják a diákok angolul. Ilyen például a bemutatkozás, az életkor, érdeklődési körök, hobbik, mit szeret, mit nem valaki, illetve egy érdekes, kisebb 'titok', amit azért nem az első randin mondanánk el talán. És ebből kialakult egy 'profil', ami viszont azt kínálta, hogy ebből egy párkereső játékot lenne érdemes készíteni. A paramétereket magadtam a ChatGPT-nek, és kértem, hogy ezek alapján készítsen nekem 15 nő, és 15 férfi kártyát. A cikk végén megtalálhatjátok a promt-ot, amit erre használtam. Arr kértem az AI-t, hogy ne legyen egyértelmű megfelelés, azaz ne az legyen a feladat, hogy megtalálják azt az EGY embert, aki mindenben megfelel számukra, hanem átfedéseket, részleges megfeleléseket kértem (ahogy az gyakran az életben is van, ugye :) Ezt természetesen én is megcsinálhattam volna, de valószínűleg egy egész napom ráment volna, pláne 30 kártyával. Így azonban az AI tökéletesen értette a feladatot, és 2 perc alatt készen voltak a kártyák. Azóta több alkalommal, különböző csoportokban (technikumi és gimnáziumi osztályokban) is kipróbáltam, és remekül működött. Ha érdekel, hogy sikerült, INNEN LETÖLTHETŐ a teljes kártyacsomag.

Vagyis itt valójában egy elég összetett feltételrendszernek kellett megfelelnie az AI-nak, és remekül sikerült neki. Az órán kiválóan működött a szimuláció, de a nyelvi szinthez és korosztályhoz adaptáltam. 10. osztályban minden tanuló kapott egy női és egy férfi profilt, és ők, mint élő, 3D-s 'Tinder', jártak körbe és próbálták megkeresni a leginkább az ő 'klienseikhez' illő párt. Erről aztán később egy írást kellett készíteniük, amiben leírjátk, hogy kit és miért választottak a kuncsaftoknak.

Egy 9. technikumi osztályban is játszottunk, de itt mindenkinek csak egy kártyája volt, az osztály felének lány, a másiknak fiú. Ezután 1-1 perces 'rapid randikon' el kellett mondani, hogy kik ők, mit szeretnek, mit nem stb., és a végén eldönteni, hogy vajon a másik-e az ideális pár. Így kevesebb volt az információ, világosabb volt a megszemélyesítés miatt a feladat, és többet tudtak gyakorolni, hiszen a negyedik randira már fejből tudták a kártya tartalmát, és egyre magabiztosabbab és folyékonyabban beszéltek.

Végül, ahogy ígértük, álljon itt a prompt, amit elég könnyű bármi másra adaptálni - lehetnek például városok, különböző állatok, akiknek hasznos lehetne együttélniük, vagy éppen történelmi személyek, akik a legjobban kijönnének egymással.

I'm creating a simulation for my elementary English learners. It is a 'matchmaking' game, where there are 10 males and 10 females with different information and they have to find the best match. The categories of information are: 1 age (btw 20 and 50) 2 Jobs - both blue or white collar 3 Interests: list of 3 hobbies 4 Dislikes: 3 things the person can't stand 5 Little secret: each person shares a little secret (nothing big, just something that you wouldn'T necessarily share on the first date.) In creating the cards make sure there is no EXACT match, so students would have to figure out the best possible option in matching the people (just like in real life :) Can you do this?