IKT Afrikában - nem megy
Hírek - 2015. június 30.
Nem értjük, nem úgy terjed, ahogy sokan szeretnék, lemaradunk. Hányszor hallottuk már ezt a magyar tanárok és az IKT kapcsán. Júniusban tették közzé az Africa report című jelentést, amely a helyzetet Afrikában próbálja feltárni - sikeresen. Mint kiderült, ők sem jobbak, és ugyanazokat azellentmondásokat táplláják önmagukban, mint mi. Mindösszesen 1500 oktatási intézményben jártak a felmérést készítők, és - nagyon dicséretes módon - a válaszadók 95%-a vallotta, hogy az infokommunikációs műeltség és eszközhasználat rendkívül fontos. Ugyanakkor 57% gondolta azt, hogy kevéssé használják (vélelmezhetően mások) ezeket a fejlesztéseket.
Természetesen megkérdezték a tanárokat arról is, hogy mi lehet mindennek az oka? A válaszok kísértetiesen hasonlítanak arra, amit itthon is gyakran hallottunk már: kevés a képzés, drágák a szolgáltatások, senki nem tanította meg, hogy ezeket hogyan és mire lehet igazán jól használni.
És igen, mi itthon sokat beszélünk az IKT hatékonyságáról és elkerülhetetlenségéről a későbbi sikeres életvitelhez, de Afrikában mindez sokkal inkább a dolgos hétköznapok része. A mezőgazdaságban a megkérdezettek 91%-a jelezte, hogy IKT eszközök használatával nagyobb és jobb minőségű volt a termés, 71% mondta, hogy olyan vállalkozási, gazdasági ismereteket szerzett, amely a napi megélhetésben segítette, valamint 90% állította, hogy a megtermelt élelmiszerek biztonságos tárolását, szállítását köszönheti a fejlesztéseknek. És mégis, ugyanazok a kifogások, problémák köszönnek vissza újra és újra, amelyeket már itthon is unalomig ismételgetünk.