Egy év AI-val a tanteremben

Vezércikk - 2025. január 3.

Írta: Prievara Tibor

Lassan már történelmünk van az AI-val is, hiszen közel egy éve rendszeresen használom a tanteremben, és a készülés során is, vagyis a pedagógiai feladatok szinte teljes spektrumában. A január eleje mindig egy érzékeny időszak, hiszen ilyenkor számot vetünk (és néha vihart aratunk) az elmúlt év eseményeivel, tapasztalatokat élünk újra, és jó esetben még tanulunk is a hibáinkból, örülünk a sikereinknek. Ennek a kényszernek engedve most öt olyan tanulságot szeretnék röviden bemutatni, amit az AI jelenlegi állapotában a következő időszakban talán hasznos lehet másoknak is.

1 Valóban megváltoztat sok mindent

Még 6-7 hónappal ezelőtt is azt lehetett látni, hogy sokan szkeptikusak voltak az AI képességeit, hatását illetően, és úgy érezték, hogy ez is el fog múlni, ahogy a interaktív tábla-őrület, vagy éppen a tabletek használata (az okostelefonok használata nem múlt el, akármennyire próbálták elmúlasztani, de az órákról valóban sok helyen egy szinttel kívülebb rekedt). Vagyis: az első tanulság az, hogy nem lehet, nem érdemes, és nem hasznos elzárkózni az AI ismerete, kritikus használata elől. Az elmúlt hónapokban egyébként érezhetően nem az áll az AI-szkeptikusok érvelésének középpontjában, hogy ‘buta’ és értelmetlen az AI, hanem az, hogy fenntarthatatlan (energiagazdálkodás szempontjából), és kipusztítja majd az emberiséget (ennek egyébként jelenleg 10-20% között jósolják az esélyét, és ez nem csökkenni fog valószínűleg). Egy szó mint száz, akármit is gondolunk erről, tanárként nem nagyon tehetjük meg, hogy úgy teszünk, mintha nem lenne.

2 Eljött a hibák kora

Azon vettem észre magad, hogy a diákok beadandójában egyre figyelmesebben keresem a hibákat, de - ellentétben 3 évvel ezelőtti önmagamnak - megnyugodva, és elégedetten dőlök hátra, ha találok a diákok írásában. Ez nam ezért van, mert ennyivel rosszindulatúbb lettem az évek során, hahem azért, mert a hibák (főleg a logikus hibák) megléte jelenti azt, hogy ember (diák) írta a fogalmazást. Szintén érdekesség, hogy a diákok rendkívül rugalmasak, és ha mondjuk 1-2 mondatot átírnak egy AI által előállított írásban, azt már szívesen gondolják sajátjuknak. Ha megkérdezem, hogy ‘ezt ugy AI írta?’, akkor szinte mindig ‘nem’ a válasz. De ha azt kérdem, hogy ‘használtál AI-t?’, akkor már igen. Szóval eljött a hibák felértékelődésének a kora.

3 Alapmodellekkel dolgozom leginkább

Az elején engem is egy ideig elbűvöltek a MagicSchool, vagy Curipod jellegű AI alkalmazások, és azt hittem, majd egy ilyen oldalra fizetek elő (esetleg többre is). Aztán ahogy néztem őket, minél inkább úgy éreztem, hogy a rengetegnek tűnő lehetőség valójában sokkal inkább korlát. A ChatGPT-vel mindazt, amit máshol megcsinálhatok, ugyanúgy el tudom készíteni. Ráadásul így sokkal több mindenre is tudom használni, és a MagicSchool jellegű alkalmazások gyakran nem adnak annyit - és főleg olyan minőségben - mint az eredeti modellek (amelyekre egyébként épülnek). Szintén megfontolandó, hogy a fejlesztések először mindig az alapmodellekbe kerülnek be, és utána csorognak le a Curipod-hoz, és társaihoz.

4 Még nem jött el az AI tanárok kora

Azt is gondoltam az év elején, hogy elég gyorsan leválthatják a tanárokat az AI tutorok. Aztán elkezdtem próbálgatni az ilyen tanárokat, ‘tanultam’ velük diákként, és nem voltak jó tapasztalataim. Tényszerű hibákat nem ejtett az AI tutor, de az óra sokkal fárasztóbb volt, mint a egy hús-vér tanár tartotta volna nekem, rettentően leszívott, idegesített az erőltetett folyamatos pozitív visszajelzés, a semmitmondó dicséret.

5 Pszichopaták a katedrán?

Azon is elgondolkodtam, hogy mi jellemez egy AI tanárt? Nos, azt tudjuk, hogy képes érzelmet mutatni, de nem képes érezni. Ugyanakkor, ha arra programozzák be, a végletekig, bármivel hajlandó manipulálni a diákokat azért, hogy a célját elérje (ami lehet egy egyenlet rendezésének a megtanítása is). Amikor jobban belegondolunk, nem lehet, hogy ha Ai tanárokat engedünk a gyerekek közé, az olyan, mintha rengeteg pszichopatát vennénk fel tanárnak? Hiszen a fenti tünetegyüttes leginkább a pszichopatákra illik.

Eddig az összefoglalás első része, természetesen rengeteg egyéb tapasztalat gyűlt még össze, ezeket folyamatosan megosztjuk a TanárBlogon a közeljövőben.