Egy anyag háromféleképpen
Tippek, trükkök - 2025. szeptember 11.
Mindenki tudja, hogy milyen jó dolog a tantárgyak közötti megközelítés és azt is, hogy milyen jó, ha egy anyagot többféleképpen lehet bemutatni a diákoknak. Azonban azzal is tisztában lehetünk, hogy ilyet csinálni sokszoros munka. Ha egy tanórára rendesen felkészülni körülbelül annyi idő, mint azt megtartani, akkor egy differenciált, multidiszciplináris órára előkészülni legalább háromszor annyi. Minden segítség jól jöhet, ez esetben az AI-é is.
Az alapgondolat az volt, hogy jó lenne a földrajzból a nagy földi szélrendszerek tanulását valamiként a történelemhez is kapcsolni, mivel pont a nagy felfedezéseknél tartanak abból a tárgyból is, ami tényleg szorosan kapcsolódik ehhez. A gond csak az, hogy nincs, vagy legalábbis én nem tudok róla, hogy lenne olyan tananyag, ami kifejezetten ezt a kérdést közelíti meg. Ebben segített az AI.
A Google Gemini-t kértem meg, hogy a Mély kutatás eszközével készítsen egy összefoglalót a témáról nekem. Ez az eszköz kicsit különbözik a ChatGPT-től, elsőként ugyanis kutatási tervvel áll elő, amit tovább finomíthatunk vele, majd ezt követően állítja elő a végeredményt. Ebben az esetben összesen 72 weboldalt használt fel (és legalább ugyanennyit még átnézett, ami nem került be a rendszerbe). Az elkészült anyag IDE KATTINTVA.
Arra gondoltam viszont, hogy érdemes lenne ezt még egy tanulásmódszertani gyakorlattal is egybevetni, többféleképpen megközelíteni a tanulást. Ezért az anyagot felraktam a NotebookLM-be, majd azt kértem, hogy csináljon belőle hanganyagot és videót is ezek ITT és ITT találhatók. Ezek utána diákoknak három fős csoportokban kellett a különböző médiumokból tanulniuk, majd közösen összehasonlították a jegyzeteiket és átbeszélték, hogy melyik tanulási formának milyen előnye és hátránya van.