Az AI és az elpárolgó tudás esete

21. századi tanár - 2025. január 17.

Írta: Prievara Tibor

Manapság egyre többet hallunk arról, hogy az AI, például a ChatGPT, hogyan forradalmasíthatja az oktatást. Sokak szerint ezek az eszközök fantasztikus társak lehetnek: segítenek ötletelni, vagy éppen egy nehéz matekfeladat megoldásában. Mégis, sok tanár panaszkodik, hogy a diákok nem igazán tudják, hogyan javítsanak az AI által gyártott tartalmakon, és gyakran nem veszik észre, hol ér véget az AI „munkája” és hol kezdődik az ő saját felelősségük. (A legújabb verziója az AI használatának angol esszé megírásakor: magyarul megírni az esszét, majd angolra fordíttatni AI-val. Végül az elkészült angol esszét beadni, AInt saját írást. Ha megkérdik: Te írtad? - lehet igennel felelni. És ha azt kérdik: Használtál AI-t az esszé megírásához? - szintén joggal mondjuk, hogy nem, hiszen csak a fordításához használtuk). Az alábbi cikkben egy kutatást mutatunk be, ahol AI nélkül, illetve AI-val tanultak matematikát középiskolások, majd összehasonlították az eredményeiket egy dolgozatban. Kiderült, hogy az AI-val támogatott tanulás sokkal hatékonyabb ... amíg egyszer csak nem az. Hasznos információk következnek azoknak, akik használnak, vagy szeretnének használni AI-t az iskolában!

Egy 2024-es kutatás egészen konkrétan foglalkozott ezzel a problémával. Több mint ezer középiskolás diákot vontak be a vizsgálatba: kilencedikes, tizedikes és tizenegyedikes tanulók egy rövid matekórán vettek részt, majd hasonló feladatokat gyakoroltak egy közelgő dolgozatra. A diákok egy része hagyományos módszerekkel tanult – például átlapozta a jegyzeteit és a tankönyveit –, míg mások hozzáférést kaptak egy alap ChatGPT-verzióhoz, illetve egy tanárokkal közösen fejlesztett speciális „AI tanár” chatbothoz.

Kezdetben úgy tűnt, a technológia fényesen szerepel. Az AI-t használó diákok gyakorlás közben elképesztően jó eredményeket értek el: az alap GPT-t használók 48%-kal, a tutor GPT-t használók pedig 127%-kal teljesítettek jobban, mint a „hagyományos módszerrel” tanulók. És itt jön a csavar: aAIkor ugyanazok a diákok a dolgozatban próbálták felidézni a tudásukat, már teljesen más eredményeket kaptak. Az alap GPT-t használók teljesítménye annyira visszaesett, hogy végül 17%-kal rosszabb eredményt értek el, AInt azok, akik csak papírt és ceruzát használtak.

Mi történt? A kutatók szerint az AI-t sokan „mankónak” használták. Kihagyták a megoldási folyamatot, és egyből a válaszra ugrottak. A technológia ebben az esetben inkább akadályozta a tanulást, mint segítette.

De azért ne temessük az AI-t! Számos kutatás kimutatta, hogy ezek az eszközök fantasztikusan működhetnek, ha megfelelően használják őket. Például, ha nem adják meg rögtön a válaszokat, hanem inkább gondolkodásra késztetik a diákokat, vagy további kérdéseket tesznek fel. Az AI folyamatosan fejlődik, de azért nem fogja lecserélni a tanárokat. Végül is, a gépek (még) nem okosabbak, mint azok az emberek, akik megalkották őket.

Szóval, AI a tanulság? Az AI csodálatos eszköz lehet – de nem csodaszer. Ha megfelelően használjuk, hatékony tanulási segédeszközzé válhat, de fontos, hogy a diákok ne felejtsék el: a tanulás az ő felelősségük marad. És a tanítás pedig a miénk.