A Facebook tanórai alkalmazása

Internet a tanórán - 2012. március 4.

Írta: Prievara Tibor

Minden pedagógus kollégám számára ismert, hogy a Facebook nevű közösségi oldal nagy népszerűségnek örvend a diákok körében. Korábban a TanárBlogon is (MÉGPEDIG ITT - a szerk.) közzétettek egy angol nyelvű gyűjteményt, mely azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha történelmi hírességeknek is lenne facebook profiljuk, és az üzenőfalon egymással kommunikálhatnának. Számomra is ez adta a kiinduló ötletet a Julius Caesarral kapcsolatban tanultak átismétléséhez.

Az egyesével megjelenő slide-ok jelentették az ismétlés vezérszálát, melyekhez számos további ismétlő, gondolkodtató kérdés, feladat kapcsolódott.
Nagyon jól lehetett alkalmazni e témánál a legismertebb facebook-os funkciókat is, mint például a képek és videók megosztását, családi állapot megjelenítését, új ismeretségek jelzését, eseményekre való meghívást, és természetesen a lájkolást is.

Egy facebook profil alapú power point prezentációt készítettem, tehát nem online használtuk a facebook-ot.
Először is el kellett készíteni Julius Caesar fiktív facebook profilját. A saját facebook oldalamról készítettem a „Print screen” funkció segítségével egy fényképet, melyből a Paint-be való beillesztés után kitöröltem minden személyes információt, így csak a facebook profil váza maradt meg. Az üres profiloldalt képként beillesztettem egy PowerPoint diába, és ezt követően lehetett az elképzeléseknek megfelelően szerkeszteni.

Ezt a prezentációt egy jelenleg 10. (nyelvi előkészítős) osztálynál alkalmaztam először, de biztosan nem utoljára, hiszen ez a facebook-os óra volt számomra, és szerintem a diákok számára is az egyik - pozitív értelemben - legemlékezetesebb. Talán még soha nem láttam ebben az osztályban ennyi érdeklődő arcú diákot. Sőt, erről az óráról még otthon is meséltek a gyerekek, mert a fogadóóráimon több szülői is említette, hogy hallott a „Caesar-os óráról”.
A prezentáció elkészítése időigényes (főleg az elsőé), de megéri a fáradozást.  És nem csak történelem órán, hanem akár irodalom, vagy nyelvórákon is használható prezentációs forma.