Tanítva tanulni

Internet a tanórán - 2011. december 1.

Írta: Nádori Gergely

Különféle komoly pedagógiai vizsgálatok szerint a tanulás hatékonysága nagyon függ attól, milyen tevékenységet végzünk. A vizsgálatok szerint sokat tanulhatunk, ha nem csak halljuk az adott dolgot, hanem olvashatjuk is, még többet, ha csinálhatjuk, de a legjobban úgy tanulhatunk meg bármit is, ha tanítjuk. Ezt ismerte fel Bram Faerns, egy belga tanár, akivel idén nyáron ismerkedtem meg Seattle-ben. Bram projektje, amit kifejezetten kicsikkel, 10-12 éves diákokkal csinált végig.

Az utóbbi évek IKT világának talán legnagyobb durranása a Khan Akadémia volt. Salman Khan az ösztönös pedagógiai zseni eredetileg csak a saját szórakozására készítette a YouTube-ra rövid kis oktatóvideóit, amik egészen fantasztikus népszerűségre tettek szert. Bram ötlete az volt, hogy hasonló kis oktatóvideókat készíttetett, a gyerekekkel. a 10-12 évesek ebben a 8-9 éveseknek magyarázzák el, hogyan kell összeadni, felismerni a főneveket stb.

A videók Powerpointban készülnek, a diákok narrációjával. Az egész metódust az alábbi vidóban mutatja be a kitalálója:

{youtube}kNRajKnb6t8{/youtube}

Íme egy példa arra, milyen videók készülnek (flamandul):

{youtube}B6mmX4v1PLc{/youtube}

Az összes IDE KATTINTVA tekinthető meg. Akinek van kedve, maga is részt vehet egy nemzetközi projektben. Bram legújabb ötlete ugyanis, hogy próbáljuk meg összegyűjteni a hasonló témájú, diákok által készített oktatóvideókat. Elsődlegesen a matematika területén lehet ez érdekes, miként tanítják az összeadást különböző országokban.  Azt kérte, hogy akinek van kedve csináljon a Jonathan akadémián találhatókhoz hasonló videókat, rakja fel a YouTube-ra és írja be a címét megjegyzésként az eredeti alá. Hátha sikerül egy összeurópai diákmunkát készíteni!