PPT vagy Notebook?

Internet a tanórás - 2009. október 10.

Írta: Nádori Gergely

Egyre jobban kezd teret nyerni a Powerpoint diavetítések használata az órákon nálunk is. Ennek oka egyfelől, hogy a program könnyen elérhető mindenki számára, valamint egyre olcsóbbak a projektorok, már nem számít különleges alkalomnak, ha a tanár vetíti a vázlatot az órán.

Én most arról szeretnék beszélni, hogy a ppt-k használata miért jelentős visszalépés akár a tábla használatához képest is, valamint arról, miként jelenthetnek az interaktív táblák és azok szoftverei olyan megoldást, ami megőrzi a powerpoint előnyeit, de annak hátrányai nélkül.

 

A Powerpoint - és azért ezt említem, mert szinte kizárólagosan ezt használják az iskolákban - prezentációs alkalmazás, amit elsődlegesen egy vállalati környezethez fejlesztettek ki. Arra való, hogy látványos bemutatókat lehessen tartani, amivel a hallgatóságot meg lehet győzni valamiről. Fontos, hogy a powerpoint esetében hallgatóságról van szó. Felteszem, mindenkinek van borzalmas ppt élménye, amikor a legértelmetlenebb animációkkal beúszó olvashatatlanul apró feliratokat kellett bámulnia egy viccesnek szánt háttér előtt. A prezentációs szoftverek alapvető filozófiája statikus, élesen elkülönül egymástól a készítés és a lejátszás. Mindez kitűnő lehet a negyedéves marketingbemutatón, de az osztályteremben kevés.

A ppt-vel rákényszerítjük a csoportra, azt az ütemet, azt a gondolatmenetet, amit mi magunk lképzeltünk, ők követhetik azt, vagy kikapcsolhatnak. Ennél sok szempontból jobb az egyszerű táblavázlat, hiszen az időt ad a jegyzetelésre, követni tudja a csoporttól érkező jelzéseket, a csoportra szabott vázlatot ad. Természetesen a táblavázlatnak is megvannak a hátrányai. Egy-két fantasztikus rajzolókészséggel megáldott kolléga kivételével senki nem tud felskiccelni egy korinthoszi oszlopfőt, a belső fül keresztmetszetét vagy egy polinomiális függvényt. A prezentációk használatának vitathatatlan előnye, hogy nagyszerű (bár statikus) képeket mutathatunk vele a diákoknak, ami Comenius óta javallot az oktatásban.

Az interaktív táblák és azok szoftverei lehetőséget adnak arra, hogy a kettő előnyeit ötvözzük. Nem kell részletes, az óra menetét pontosan követő vázlatot készítenünk, mint a prezentációk esetében, de összegyűjthetjük a szükséges ábrákat, képeket, interaktív tartalmakat, hogy kéznél legyenek, amikor szükség van rájuk. A vázlatot írhatjuk kézzel a táblára, így a dikákok követhetik a tempónkat. Ha szükséges nyithatunk új oldalt, hogy megmagyarázzuk, amit kell. De visszatérhetünk egy korábbi oldalra, átmásolhatjuk és kiegészíthetjük az oda írtakat, ha kell. Egy-egy oldalra bekszítehtünk sok képet, majd lekicsinyítve a sarokba rakhatjuk őket és akkor és annyit emelhetünk be közülük ammenyire éppen az adott órán szükség van. Természetesen azt is megtehetjük, hogy ezt a vázlatot kimentjük és az interneten át tesszük elérhetővé a csoport számára.