Virtuális tanösvény

Termtudos ötletek - 2015. május 13.

Írta: Nádori Gergely

tanösvényAki kirándul, diákokat visz a természetbe, biztosan találkozott már tanösvényekkel. Olyan útvonalak ezek, amiken időről időre táblák segítik az adott környék megismerését, bemutatva azok élővilágát, természeti kincseit. Ha tanösvényeket keresünk, érdemes a Tanösvények oldalra ellátogatni, ahol több száz ilyen útvonalról kapunk részletes leírást (helyszín, pontok száma, az ösvény hossza, témája stb.), külön tanösvénykeresője van a nemzeti parkoknak is. Mi azonban most nem egy már előre elkészített útvonalat jártunk be, hanem a diákok maguk készítettek egyet az erdei iskolában. Természetesen nem kezdtünk el táblákat felállítani, a mi tanösvényünk virtuális volt és a következő lépésekben készült:

Elsőként a diákok (hat fős csoportban dolgoztak), bejárták a környéket és megállapították az útvonalat. Azt kértem tőlük, hogy ne legyen több 2 kilométernél és legyen rajta legalább 10 állomás.

Ezt követte az állomások kijelölése. Bármi, ami érdekes volt és alkalmat adott arra, hogy valamit bemutassanak. Lehetett ez egy vaddisznó túrás, egy vadetető, egy mohás folt, aminek kapcsán a moha élővilágáról lehet beszélni vagy akár egy fagyöngy, ami a növényparazitákra ad apropót.

Ezután meg kellett írni az egyes állomások szövegét, össze kellett hozzá gyűjteni a képeket. Itt természetesen nagy segítségükre volt az internet, de a Növényismeret könyv is.

Ha elkészültek a szövegek, akkor fel lehetett venni az adott pontokon a magyarázatot videóra.

A megvágott videókat, az elkészült szövegeket, összegyűjtött képeket azután állomásonként egy-egy Sway-be rakták össze. A Sway nagy előnye, hogy teljesen multiplatform, bármilyen képernyőn (számítógép, tablet, phablet, kis okostelefon) jól néz ki, ezért is ezt választottuk.

Az így elkészült Sway-ek linkjeit QR kódokra alakítottuk át, amit kinyomtattunk.

Ezután újra bejárták az útvonalat és az adott pontokon elhelyezték a QR kódokat. Eközben rögzítették is az útvonala a My Track vagy a Track My Trip telefonos alkalmazásokkal.

A többi diák (csoportokban) megkapta a kinyomtatott útvonalat és bejárta a tanösvényt, az egyes pontokon elolvasva, megnézve a tudnivalókat.

Itt egy példa egy állomás anyagára:

Ez a foglalkozás könnyen használható honismeretből, történelemből is a helyi nevezetességek, történelmi nevezetességek bemutatására.