Indul az E-tanoda második évada

Vezércikk - 2017. október 18.

Írta: Prievara Tibor

Tavaly, amikor télen belekezdtünk az E-tanoda pilot programjába, el sem tudtuk képzelni, hogy mi lesz belőle. Jó ötletnek tűnt, hogy budapesti gimnazisták mentoráljanak ormánsági gyerekeket, de hogy ezt a gyakorlatban kivitelezni mennyire lehetséges, értelmes, és pláne hasznos, azt nem tudtuk. Aztán három hónappal és közel 150 megtartott óra után megkaptuk a választ. Ezért is hatalmas öröm, hogy immáron 3 falu gyerekeit bevonva, jelentősen kibővülve indult útjára az E-tanoda program második évada. Az alábbiakban Farkas Bálint írását olvashatjátok, aki a 21. századi alapítványban (ez a mi alapítványunk, amely a TanárBlogot is működteti) az E-tanoda program projektvezetője.

Amikor a 92 éves nagyapám megtudta, mit dolgozom, a kedvenc unokából nagyon gyorsan átkerültem a kallódó gyerek státuszába, akit sürgősen észhez kell téríteni, mielőtt mártírként feláldozza az életét, örökké egy megvalósíthatatlan célt hajszolva. Azóta nagyon sokat gondolkodom azon, milyen képet sugall magáról ez a projekt, mi látszik kívülről, és mi az, amit én belülről megélek. Az E-tanodában 2017 januárja óta budapesti gimnazista diákok mentorálják hátrányos helyzetű társaikat. A program kifejezett célja, hogy a jobb iskolai eredmények mellett hidakat is építsen olyan kortárs csoportok között, akik egyébként egymástól elzártan élnek, és alig, vagy egyáltalán nem érintkeznének egymással.

A program alapjainak megteremtése mellett a Telenor a programhoz infrastruktúrát (tabletek mobilinternettel) is biztosít, a Microsoft pedig egy tanulásszervező programot, a Teamst, többek között beépített Skype, chat, fájlfeltöltő és jegyzetfunkcióval.

Az első félév során 14 csoportban összesen 140 tanóra – többségük matek és angol – valósult meg, több mentorált iskolai teljesítményéről is pozitív visszajelzés érkezett, volt akinek az angol kompetenciamérése iskolai szinten is kimagasló lett. Emellett a programból való lemorzsolódás is elhanyagolható mértékű volt. Ennél is fontosabb azonban kiemelni, hogy a résztvevő diákok kölcsönösen nagyon jónak értékelték az egymással való kapcsolatukat és a közösen eltöltött idő minőségét (5-ös skálán 4-es feletti átlagok). A mentorok visszajelzéseikben örültek a mentoráltjaik sikereinek, és sokan reflektáltak a türelem és a kommunikáció fontosságára a tanításban. A mentoráltak válaszaikban kiemelték, hogy érthetően magyaráznak nekik, törődnek velük és örülnek, hogy tanulhatnak (!). Összességében pedig mindkét fél rengeteg új tapasztalatot és tudást gyűjtött az első félévben.

A második félévnek bővüléssel vágtunk neki. Mire vasárnap véget ért az E-tanoda program új félévet indító tábora, túl voltunk a Momentán társulat csapatépítésén, egy biztonságos internet foglalkozáson és micro:bit-es kódolásórán is. A kétnapos programsorozat célja az volt, hogy felkészítsük a résztvevőket: újra találkoztak a régi párok, megismerték egymást az új, leendő mentorok és mentoráltak és tábor végére kialakultak a tanulócsoportok. Az első félév 38 fős létszáma több mint duplájára, 80 fő fölé emelkedett, így jövő héttől már mintegy 40 tanulópár fog heti rendszerességgel online összeülni, hogy tudást cseréljenek, beszélgessenek.

Nem könnyű kezdő gimnazistaként szerepet váltani, és tanárrá lenni – még ha ehhez szakmai segítséget kapnak is a mentorok -, és egyáltalán nem magától értetődő dolog az iskolai program után, mentoráltként önként és lelkesedésből plusz időt szánni a tanulásra.

Amikor erről a projektről írok és beszélek, elsősorban nem az össztársadalmi kontextusra és annak vonatkozásaira gondolok, hanem arra, hogy olyan diákokkal dolgozunk, akik egyszerűen jól érzik magukat attól, amit csinálnak, örülnek egymásnak és a közösnek, amit egymásban találnak. Hiszen minden földrajzi és szociokulturális távolságon átível és összeköt a házi feladatok feletti sóhaj.

Farkas Bálint, az E-tanoda program koordinátora