AI hátrányos helyzetű gyerekek tanításában - egy óravázlat

Nyelvoktatás - 2024. május 3.

Írta: Prievara Tibor

Egy kis, falusi iskolában, nagyrészt hátrányos helyzetű gyerekeket tanítva megpróbáltam mesterséges intelligenciát használni úgy, hogy azt a gyerekek kezébe adtam. Érdekes dolgok történtek, …

A csoport rendkívül nehéz, 15-en vannak, sok a ‘diszes’, BTMN-es, HHH-és . és minden egyéb. És vannak olyan gyerekek, akik már egész jól meg tudják értetni magukat angolul. A feladat: hogyan tudnék úgy tanórát tervezni, hogy ezek a gyerekek értelmesen legyenek képesek AI-t használni, tanuljanak belőle, nekem ne legyen sok munka felkészülni az órára, és az eredmény teljesen differenciált legyen, ahol a középfokú nyelvvizsgára készülő diák is tanuljon, és az is, akinek az írás-olvasás alapvető nehézséget okoz.

A legelső kihívás a gyerekek kezébe gépet adni. Amint megkapják, bekapcsolják, 1 perc alatt megtalálják a kedvenc online autóverseny szimulátort, és vége is az órának. Elvenni tőlük az 5 perces futam végéig a gépet szinte lehetetlen, csak komoly konfliktusok árán elérhető. Mit tehettem: Nos, először is megváltoztattam a teremben az ülésrendet, kifordíttattam a padokat, egy info terem elrendezését szimulálva. Ezután előre elmondtam a feladatot, ami nem volt más, mint hogy egy egyoldalas, hibátlan angol fogalmazást kellett írniuk. Ez természetesen hatalmas felháborodást keltett, hogyan is merészelek ilyet kérni tőlük, de elmondtam, hogy adok hozzá eszközt. Online eszközt. De aki nem arra használja, amire kiadom, attól el kell vennem, és ő kézzel, papírra fogja ezt megírni, egyedül, segítség nélkül. Segített az, hogy ráláttam minden képernyőre.

A következő lépés a feladat meghatározása: el kellett képzelniük egy tetszőleges foglalkozású embert (erről tanultunk az előző órákon), el kellett azon gondolkodniuk, hogy mi hogy néz ki pl. Egy orvos egy napja, milyen lehet az élete. Ehhez kereshettek adatot, képeket, stb. Ugyanakkor a nyelvi szintet a saját tudásukhoz kellett igazítaniuk - értsd: csak olyat írjanak le, amit értenek is.

Ezen a ponton jött a képbe az AI. Mi erre a feladatra a Microsoft Copilot alkalmazását választottuk, annál az egyszerű oknál fogva, hogy azt tudtuk azonnal, regisztráció nélkül is használni. A cikk írásának pillanatában ugyanakkor korlátozott a csetek száma, és a szöveg mennyisége is. Azaz, ahhoz, hogy a diákok tudják használni, érdemes előkészülni, illetve most éppen az van, hogy ha Edge böngészőt használnak, akkor sokkal több az ingyenes, regisztráció nélkül használható karakterszám.

A feladat lényege az volt, hogy nem kellett eleve angolul írniuk (sok gyerek nem is tudott volna). Azon kellett elgondolkodniuk, hogy mit tudnak már (pl. Szerkezeteket - ‘tud autót vezetni’, ‘hol lakik’, ‘mikor kel reggel’? ‘Mi a kedvenc sportja’ stb.). Ezekből a mondatokból magyarul kellett egy minél hosszabb fogalmazást írniuk gépen. Ezután ezt betöltötték a Copoliot-ba, majd azt kérték tőle, hogy fordítsa le a fogalmazásukat angolra. Itt volt az újabb nagy felismerés, hiszen láttak egy angol szöveget, amit teljesen értettek. Ezután rövid iteráció kezdődött, kértem, hogy kérjenek még 2-3 egyszerű mondatot az AI-tól (ha nem értették, fordíttassák le magyarra), és utána egy-két szót írjanak át, kicsit manipulálják az angol szöveget. És végül nem kértem mást tőlük, mint hogy a közös diák-AI együttműködésben elkészített szöveget papírra írják le, és adják be nekem - sokaknak ez is hatalmas munka, folyamatosan leírni úgy 2-3 bekezdést, hogy az olvasható legyen - ez feltétel volt 🙂.

És sikerült, az eredmény az volt, hogy (talán közös munkánkban először), az egész osztály figyelmesen, végig a feladatra koncentrálva dolgozott végig az órán, még az is, aki eddig konkrétan semmi nem adott be soha, ezt megcsinálta. A differenciálás kiválóan működött, más-más szintre értek el e gyerekek, de az óra együtt tudott maradni. Nagy kérdés, hogy mindezt hogyan fordítom majd úgy, hogy beszéljenek is, mert az nagyon nehéz nekik. De a következő órán fel kell majd olvasniuk saját fogalmazásaikat egymásnak, és ebből lépünk majd tovább.

Összefoglalva: helye volt az AI-nak az órán, segített, és érdekesebbé tette a foglalkozást az alapvetően nem motivált gyerekeknek, és talán az egyik legnagyobb siker az volt számukra, amikor látták, hogy már mennyi mindent le tudnak írni, meg tudnak érteni. És, mellesleg, a differenciálás nem került plusz időbe nekem, azt is megoldotta a mesterséges intelligencia, ráadásul dinamikusan - azaz a diákok egyedi igényeihez alkalmazkodva folyamatosan.