J és LY játékos tanulása
Letölthető anyagok - 2013. március 20.
Most már teljes gőzzel dübörög a TanárBlog és a Microsoft közös tanártovábbképző programja, a PIL Akadémia. Ebben az évben is közel 200 kolléga vesz részt a munkában, egymást és a tágabb közösséget is segítve anyagokkal, ötletekkel, megoldásokkal, IKT eszközök használatával (vagy éppen anélkül, ha arról van szó). Mivel sok érdekesség kerül felszínre az osztálytermekből szerte az országban, úgy döntöttünk, hogy rendszeresen igyekszünk megosztani hasznosnak vélt anyagokat itt a TanárBlogon is. Először egy alsóban kipróbált vázlatot ajánlunk a Bővebben után, ahol Bán Zsuzsa a 'LY' és a 'J' tanítására készített és használt SMART NOtebook anyagokat. A foglalkozás leírása tehát a lapozás után található, viszont a hivatkozott SMART Notebook tananyagokat IDE KATTINTVA lehet letölteni (a Skydrive-on jobb klikk, majd Download vagy Letöltés).
A homogén gátlás elkerülése érdekében több héten át csak a ly szavakkal, pontosabban képekkel foglalkozunk. A képek alapján ők írják le helyesen a szavakat.
Először játszunk a képekkel:
Memória, eltakarom az első/második.. sort, mit láttál? Mondd el visszafelé!, amikor lapozunk az oldalon, meg kell állapítani, hogy mi változott az előzőhöz képest.
Téri irányok: Mi van a …. alatt/felett/jobbra,le...
Hallási differenciálás: Hol hallod a szóban a ly hangot? ( elején, közepén, végén)
Mondatalkotás: Alkoss olyan mondatot, amiben legalább két kép szerepel! Mondj kérdő mondatot!
Ritmus: Tapsold el a szavakat! Mondj olyan szót, amire 3-at tapsolsz ( 3 szótagból áll)
Megkapják a szókártyákat a gyerekek ( ki lehet nyomtatni a klikk-re kattintva Word dokumentumból).
Tedd ki emlékezetből a szavakat a képeknek megfelelően!
A szavak alapján megállapítják, hogy melyik magánhangzó hosszú illetve rövid, ezt ki is teszik csicseriborsóval és gyufával, majd elteszik a szavakat és csak a jelek és a táblai képek alapján leírják helyesen a szavakat. ( A képeket látják a táblán, a magánhangzók hosszúságát jelzik a tárgyak, és tudják, hogy mind ly) A szavak leírásának helyességét ők ellenőrzik maguknak, a szókártyák alapján.
A táblai játékos oldalak magukért beszélnek.
Az órát a szavazórendszer használatával zárjuk.
És a végén közösen megbeszéljük a helyes megoldást, újra végignézve a Response feladatsorát.
A gyerekek nagyon szeretik a szavazórendszert. Szívesen dolgoznak vele. Nem használom értékelésre, csak gyakorlásra. A varázsa abban áll, hogy mindenki aktívan részt vesz egyszerre a munkában és a munkája megjelenik a táblán.
Nem csak a táblán tanuljuk ezeket a szavakat, készítettem papír alapú kártyákat, amivel dominózni, memória kártyázni lehet tábla n
A feltett Notebook anyag 3 ly szavakkal foglalkozó órát ölel fel.
A következőkben feltöltöm a j-vel írandó szavak tanulását, amiben sorra veszünk néhány szabályt is