Tatárszentgyörgyi krónikák 3 - virtuális tanulótárs és mentor
- 2 napja
A Mintaiskola program kezdetekor az egyik izgalmas innováció az e-mentorálás bevezetése volt az iskolában. Hogy ez pontosan mit jelent, és hogyan működik, még senki sem tudta, de Diós Orsi kollégánk magára vállalta a szervezést, koordinációt (ami az egyeztetések, diákpárok kialakítása mellett azt is jelentette, hogy noszogatta a tatárszentgyörgyi gyerekeket, hogy lépjenek be az online órára). Nagy segítség volt, hogy a most már 10 éve működő E-tanoda alapítvány módszertanát tudtuk használni, így gyorsan lettek a rákóczis gyerekeknek mentoraik (gimnazisták vagy egyetemisták), akikkel minimum fél éven keresztül heti egy alkalommal egy meghatározott tantárgyból tanulnak, dolgoznak közösen, és megpróbálnak haladni. Ez olyan jól sikerült, hogy a 2025-ös tanév kezdetéig az elmúlt két évben átlagosan 6-7 tanuló vett részt a programban, és 370 (!) órán át dolgoztak együtt a gyerekek.
A mentorálási program hatalmas sikere, hogy bár idén a A Mintaiskola pályázati háttere megszűnt, az iskola, és a szervező pedagógus úgy döntött, folytatják, és továbbra is biztosítják a tanulók számára ezt a lehetőséget (az iskola lelkesedésén felül már csak azért is, mert volt, ahol a szülő is betelefonált, hogy idén akkor mi lesz az ő gyermekével. Ennél jobb visszajelzést pedig nem is kaphattunk volna.
Az E-tanoda lényege: egy hátrányos helyzetű tanulót összepárosítanak egy tenni akaró gimnazistával, és a TEAMS platformján keresztül heti mentorálást végeznek. A mentorok felkészítőn vesznek részt, módszertani szupervízión vesznek rendszeresen részt, ahol folyamatos, komoly szakmai segítséget kapnak ahhoz, hogy minél hatékonyabban tudják a leszakadó tanuló munkáját segíteni.
Az E-tanoda érdekes módon épült be a tatárszentgyörgyi Rákóczi Baptista iskola esetében, hiszen itt a felzárkóztatás mellett kifejezetten nagy igény mutatkozott a tehetséggondozásra is. Azaz nem a bukás, vagy a rosszabb jegyek elkerülése volt gyakran a cél, hanem az egyes tantárgyakban a tehetség kibontakoztatásának elősegítése. Idén már olyan diák is van, aki azt kéri, hogy ne csak egy tantárgyból, hanem kettőből is legyen mentora, vállalva ezzel a dupla terhelést délutánonként.
Természetesen nem ment könnyen a rendszer bevezetése, meg kellett szokni a gyerekeknek, hogy önállóan belépnek (délután, iskolaidőn kívül) a TEAMS-be, és ott bizony nem játék, hanem tanulás van - még ha másképpen is, hiszen a kortárs segítők máshogyan tudják ezeket a gyerekeket megszólítani. Gond volt az eszközök biztosítása, idén már tud az alapítvány segíteni, de van két mentorált, aki saját maga vállalta, hogy eszközt szerez be, és internetet a mentoráláshoz, csak legyen. Bár nem feltétlenül része a programnak, és az E-tanodán belül erre nincs (vagy csak közös rendezvények keretében lehet) lehetőség, és alkalom, szövődtek barátságok is, és a mentorálás végeztével kapcsolatban maradtak, akár barátként találkoztak a helyi gyerekek a budapesti mentoraikkal. (Az E-tanoda 2025-ben az OTP Oktatási Innovációs Díj Középiskolai ketagóriájában Arany Fokozatú díjat nyert rendszeréről, és a mentorálás folyamatáról IDE KATTINTVA lehet részletesebben tájékozódni).
Összefoglalva talán mára elmondható, hogy az E-tanoda kifejezetten hatékonyan és pozitívan talált helyet saját magának a Rákóczi életében. Ezt az eredmények is igazolják, hiszen a mentoráltak azokból a tantárgyakból, amelyből segítséget kaptak, sikeresebbek lettek, javítottak az érdemjegyeiken is. Sikerült tehát egy újabb, olyan programelemet elindítunk, amely minden bizonnyal képes lesz gyökeret verni az iskola életében, és hasznos támogatója lesz az iskolában zajló pedagógiai munkának.
A program az a RRF-MMSZA-1.0.0.1-23-2024-00001 Mintaiskola modellprogram megvalósítása Tatárszentgyörgyön keretében valósul meg.