• Jótékonyság kattintással - Tab for a Cause

    Tippek, trükkök - 7 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A Tab for a Cause érdekes és hasznos ötlet (ITT TALÁLHATÓ) . Egy viszonylag egyszerű app vagy (vagy böngészőből használjuk) kiegészítő letöltése után, amennyiben a bővítményen keresztül keresünk (pl. Facebook-on vagy YouTube-on), akkor 'szíveket' kapunk. Ezeket a szívesek aztán egy listából kiválasztható jótékonysági szervezetnek adhatjuk. Órai projektnek is érdekes lehet, én például a társadalmi vállalkozások tanításakor tudom kiválóan használni, rövid regisztráció után - vagy otthon, házi feladatként - mindenkinek kell legalább 10 keresést futtatni, majd adakozhatnak. Hihetetlenül jó érzés, hogy úgy adhatok, hogy valójában nem kerül pénzembe, ráadásul azt is én irányíthatom, hogy egy oktatási vagy éppen egészségügyi projektet szeretnék segíteni. Érdekes lehet akár azt is megvitatni, hogy a (jelenleg) 8 szervezet közül melyiknek lenne a legjobb adakozni. Az oldal elég profi, hiszen ha adakozunk, megpróbálja kézzel foghatóvá tenni az eredményt (pl. Köszönjük, hogy segítettél, egyetlen kattintással egy embernek ivóvízzel láttál el egy embert').

    Bővebben...

  • Help - egy hajléktalanokat segítő app

    Tippek, trükkök - 8 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Mindenre van már app - szokás mondani. Nemrég akadtam egy érdekes, új magyar applikációba, a neve Help INNEN TÖLHTETŐ LE A GOOGLE PLAY-EN. Az ötlet egyszerű, ugyanakkor rendkívül hasznos is lehet, már ha van bennünk igény arra, hogy az utcán élő hajléktalanok ne csupán ad hoc jelleggel, hanem kicsit szervezettebben kaphassanak segítséget. Egy térképet látunk, amelyen bejelölhetjük, ha valahol egy rendszeresen megtalálható hajléktalan embert ismerünk. Megadhatjuk a nevét, és azt, hogy mire van éppen szüksége Így, a többi felhasználó ezt láthatja, és ha éppen arrafelé jár, és van otthon felesleges abból, amire a hajléktalannak éppen szüksége van, gyorsan és könnyen odaadhatja. Vagy mi is akár bejelölhetjük a közelünkben élő embereket. És segíthetünk egy picit.

    Bővebben...

  • Write about - közös írás, közös olvasás

    Nyelvoktatás - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    writing Érdekes oldalnak tűnik a Write about (ITT TALÁLHATÓ), ahol közösségi írás zajlik. Tanárként regisztrálva osztályokat, csoportokat hozhatunk létre, ahol történeteket írhatunk, illetve kommentelhetünk mások műveihez. Az írás egyik komoly problémájára keres választ az oldal, tudniilllik arra, hogy kinek is írunk, amikor az ikolában fogalmazásokat adunk be? A válasz gyakran sajnos annyi, hogy a tanárnak, aki osztályoz, majd visszaad (jó esetben), és akkor a diák fiókjában (szemeteskukájában) landol az év végén, vagy nem adja vissza az írást, és maga temeti el. Szóval a közönség feltétlenül fontos, és ezt a Write about hozza is. Tanárként zárt közösséget is létrehozhatunk, azaz nem KELL feltétlenül kifelé is megjeleníteni az írásokat. E mellett viszont ott a rengeteg remek (és kevésbé remek) publikált írás, amelyet elemezhetünk, kritizálhatunk, dicsérhetünk. Ha valakinek gondot okoz az írás tanítása, egy ötletnek jó lehet.

    Bővebben...

  • Másfél millió tanár, 50 ingyenes szoftver, 28 000 óravázlat egy helyen. Mi az?

    Letölthető anyagok - 10 éve

    Írta: Prievara Tibor

    educator networkNem csigázzuk az olvasót, ez nem más, mint a Microsoft Educator Network (lánykori nevén PIL Network). Őszintén csodáljuk, hogy van tanár, aki még nem regisztrált. Tudniillik ingyenes, teljes továbbképzési modulokat ad, amelyek elvégzése után a rendszer objektív, belső értékelése rendszerében jelvényeket kaphatunk - ezeket mindenki érti a világon, aki a közösség tagja. Minderről részleteket is elárulunk a lapozás után.

    Bővebben...

  • Itt az egyik legnagyobb tanár közösség - magyarul is!

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Régóta használjuk és ajánlgatjuk a PIL Network nevű oldalt, ahol százával találhatunk óravázlatokat magyarul, videókat nézhetünk, de akár egy teljesen ingyenes online továbbképzési rendszerben is részt vehetünk. Jó-jó, mondták sokan eddig, de ez angolul van, meg még egy rakat más nyelven, de magyarul éppen nincs, és nehéz kihámozni a magyar tartalmakat. Mától azonban ez megváltozott! A PIL Network oldalán (IDE KATTINTVA) elkészült a magyar nyelvű nyitólap, ahol magyarul olvashatjuk a magyar tartalmakat. Érdemes ránézni, regisztrálni, hiszen - többek között - azonnal kapcsolatot kereshetünk több mint 300 000 tanárral a világ minden tájáról, és rengeteg ingyenes szoftvert tölthetünk le tanárként (amiért egyébként akár 100 dollárt is kellene fizetnünk). Az oldal használatáról, kihasználásáról, a szoftverek működéséről és az emögött rejlő pedagógiai kutatásokról és elvekről pedig már közel 500 tanárral lehet eszmét cserélni a Microsoft Innovatív Pedagógus Program keretében (RÉSZLETEK ITT).

  • Petőfi, Arany és kortársaik a Facebook-on

    Internet a tanórán - 11 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A minap bejelölt Petőfi Sándor és Prielle Kornélia. Meglepődtem kicsit, de azért belenéztem a profiljukba - elvégre Kossuth Lajos nevű tanítványom már volt - és valami nagyon érdekeset, élőt, izgalmasat találtam. Azon vettem észre magam, hogy már Aranynál járok és olvasom az életrajzát egy Facebook profilon. Sokszor csinálok olyan projektet, ahol a diákok érzik, hogy ez valószínűleg hasznos lehet nekik, és tisztességesen megcsinálják. Néha aztán kifejezetten élvezik, és ez meg is látszik a végső produktum minőségében. Az alábbi rövid levelet küldő Vajda Éva projektjéből viszont sugárzik az, hogy mennyire szerethették ezt a gyerekek csinálni. Íme a levél, illetve néhány Facebook profil (Petőfi Sándor, Arany János, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály, Prielle Kornélia, Szendrey Júlia - a szerk.)

    Kedves Kollégák!
    Vajda Éva vagyok, a budapesti Madách Imre Gimnáziumban tanítok irodalmat. Az emelt szintű csoportom projektjéről írnék néhány sort.
    11. évfolyamon négy-öt fős csoportokban dolgoztunk, XIX. századi költők Facebook-profilját készítettük el. A csoportok a költők neveit kihúzták, és hat órában, egy hét alatt hozták létre a profilokat: Kölcseyt, Vörösmartyt, Petőfit, Aranyt. A feladat meghatározásában az szerepelt, hogy a profilok alkalmazkodjanak a költők személyiségéhez, és feltétlenül tartalmazzanak széleskörű irodalmi-közéleti i ismereteket. (Létrehoztak többek között Prielle Kornélia, Szendrey Júlia profilt is, hogy a kommenteket bővíthessék.)
    A diákok bevallása szerint nagyon sokat tanultak az egy hét alatt, rengeteg szakirodalmat olvastak el, hogy hiteles legyen az adott profil.

  • Globális problémák globális osztálytermekben

    Internet a tanórás - 13 éve

    Írta: Nádori Gergely

    Noha a globális problémák a különféle tantárgyaknál általában csak az olvasmányok között szerepelnek, kevesen vitatják, hogy fontos lenne, hogy szó essen róluk az iskolában is. Természetesen az igazán jó az lenne, ha a globális problémákról nem csak magukban beszélhatnének a diákok, hanem más iskolák diákjaival együtt és megtapasztalhatnák, hogy ezek a kérdések valóban mindenkit érintenek.

    Szerencsére van ilyen oldal, ami erre lehetőséget ad, a neve TalkingITGlobal (ITT TALÁLHATÓ). Az oldalon a legkülönfélébb problémákhoz találhatunk háttéranyagokat, az erdőírtástól a kis nyelvek eltűnéséig. Van azonban egy kifejeztten oktatási rész a TIGed néven (IDE KATTINTVA), itt létrehohatjuk a saját osztályunkat és kereshetünk partnerekt a közös munkához. Nem csak földrajzból vagy társadalomismeretből lehet érdekes, hanem az idegen nyelv gyakorlására is lehetőséget ad, és minthogy az oldal nem csak angolul, hanem németül, spanyolul és franciául is elérhető, erre sok lehetőségünk is adódik.

    Bővebben...

  • Interaktívtábla-konferencia

    Internet a tanórán - 13 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A HUNDIDAC szakkiállítással párhuzamosan rendezték meg a VI: Interaktívtábla-konferenciát, ahová a TanárBlog is hivatalos volt. Láthattunk sok érdekességet, voltak igazán különleges dolgok is (mint pl. az egész napos flash programozó tanfolyam), voltak kiszámíthatóan érdekes előadások (ki tudná megunni Komár Zsolt lelkesedését), aztán a nap végén - már kissé fáradtan - beültünk Veszelszkiné Huszárik Ildikó A Facebook az ember tragédiája? előadásárára. Bevallom, némi előítélettel léptem a terembe, hiszen igazán átgondolt, működő Facebook-ot értelmesen (hozzáadott értéket teremtve) használó magyar projektet még nem nagyon láttam, inkább a Facebook, mint 'trendi' eszköz játszik szerepet - valamiben. És akkor a teremben megtörtént a csoda! A tanárnő egy nagyon jól átgondolt, a Facebook-ot hasznosan forgató, kreatív, az értékelst kiválóan megoldó, és a diákokat is sikeresen megmozgató projekt segítségével tanította Madách művét. Az erről szóló bejegyzés ITT TALÁLHATÓ, de az OFI oldalán a projekt részletes leírása is elérhető (PDF formátumban), mégpedig IDE KATTINTVA.

  • Crowdvine - weboldal konferenciáknak

    Internet a tanórán - 14 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Sok konferenciaszervezőnek jelent gondot, hogy a konferenciát hogyan lehet népszerűsíteni online úgy, hogy az ne kerüljön nagyon sok pénzbe. Nos, erre most egy (sajnos angol) megoldást mutatunk. A Crowdvine (ITT TALÁLHATÓ) szolgáltatása nagyon egyszerű, praktikusan használható, hiszen egy alkalomra létrehozhatunk egy közösségi oldalt, ott kapunk alapvető funkciókat (pl, fórum, blog, közösség), és ezt 500 főig ingyen ráadásul. Sok minden személyre szabható az oldalon, de így is max. 30 perc alatt kész a weboldalunk. A szolgáltatás elég gyors is ráadásul, hiszen akár 5000 fős konferenciák kiszolgálására is képes.

  • Nationstates - szimuláció angolul

    Internet a tanórán - 14 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Nagyon hasznos és számomra kedves oldalt használok mostanában, szeretném megosztani mindenkivel. A neve Nationstates (ITT TALÁLHATÓ) és segítségével saját államot hozhatunk létre. Először nevet kell adnunk az országnak, el kell döntenünk, hogy milyen elvek alapján építjük fel, majd egy kérdéssor következik, ami alapján besorolnak minket - pl. lehetünk liberális demokráciák, de fasiszta utopista állam is. Ezután naponta újabb kérdéseket kapunk, ezekre válaszolva hozhatunk rendelkezéseket, törvényeket az államunkban. Természetesen csatlakozhatunk a meglévő államok közösségeihez, van lehetőségünk 'világ'szinten is politizálni, más országokkal szövetséget kötni. Ha ezt nem is csináljuk, csak annyit, hogy az országot létrehozatjuk a gyerekekkel, és megvitatjuk azt, hogy milyen elvek alapján hozták létre saját országukat, már megérte. Ha utána néhányan szeretnének ezzel foglalkozni, és rendszeresen részt vesznek a Nationstates közösségének az életében ... annál jobb!