• Új világot teremtünk

    Hírek - 3 napja

    Írta: Nádori Gergely

    hello worldÚj könyv készül a TanárBlog szerkesztőségében, ezúttal az AI-val asszisztált kódolásról és mi nagyon lelkesek vagyunk tőle. A könyv előszavát, kedvcsinálóként meg is osztjuk:

    Az elmúlt, több mint tizenöt évben sok kiadványunk jelent meg, volt közöttük CD-ROM, papír alapú könyv és sok elektronikus kiadvány. Szerencsére nagyon sok pozitív visszajelzést is kaptunk róluk, mégis ez a mostani kiadvány az, ami minden korábbinál lelkesebbé tesz minket. Ha nem lenne már rettenetesen elcsépelt, akkor azt is le mernénk írni, hogy egy pedagógiai paradigmaváltás, egy oktatási korszakhatáron érezzük magunkat, de nem meglepő, ha az ilyen kijelentéseket mindenki kellő szkepszissel kezeli. Az elmúlt évtizedekben se szeri, se száma nem volt az olyan technikai újdonságoknak, amikről azt állították, hogy majd forradalmasítják a tanítást, de aztán valahogy mindig elmaradt a nagy változás. Ki emlékszik már a nyelvi laborokkal, interaktív táblákkal, szavazórendszerekkel, osztályfelügyeleti rendszerekkel kapcsolatos ígéretekre? Teljesen jogos minden szkepszis a nagyívű állításokkal szemben, de azért annak az esélyét se vessük el teljesen, hogy valami tényleg transzformatív lehet.

    Amikor megérkezett az AI, mi is éreztük, hogy itt valami lényeges dolog történik a tanítással, alapjaiban változtatja ugyanis meg azt, hogy mi számít (releváns) tudásnak. Ezzel együtt sokféleképpen próbálkoztunk azzal, hogy miként tudjuk beépíteni a tanítási folyamatba. Erős távolságtartással kezeltük az első pillanattól azokat az ígéreteket, amik szerint az AI rendszerek megcsinálják a munkát a tanárok helyett, óravázlatokat raknak össze, kijavítják a dolgozatokat, megtanítanak dolgokat a tanár helyett. Egyrészt azért, mert tapasztalatunk szerint a tanítás mindig is személyes, a tanár és a tanuló közti viszonyra építő folyamat, ahol a tanulás eredményessége nagyban múlik a kapcsolaton, másrészt pedig azért, mert mi nem azt szerettük volna, hogy gyorsabban tudjuk elvégezni a munkánkat, hanem, hogy jobban, mélyebben, olyan módokon, ahogy arra korábban nem volt lehetőségünk.

    Még egy éve sincs, hogy sorban írtunk arról, milyen promptok lehetnek hatékonyak egy tanárnak a munkájában, milyen órákon lehet használni az AI-t, hogyan tudják a diákok használni a saját tanulásukban. Vannak dolgok, amik ez alatt az egy év alatt is kifáradtak, senki nem gondolja például, hogy a prompt engineer, a hatékony promptok írója lesz a jövő legmenőbb szakmája és az Ai generált képek is nagyon gyorsan váltak a lenyűgözőből a fárasztón át dögletesen unalmassá. Közben azonban rátaláltunk valamire, ami a legmerészebb álmainkat is felülmúlta.

    Rájöttünk, hogy a mesterséges intelligencia remekül használható programozásra, arra, hogy elkészítsük azokat az eszközöket, amiket szeretnénk. Ráadásul ehhez semmiféle programozási tudásra nincsen szükség, tényleg bárki belevághat. Elsőre talán nem egyértelmű, hogy ez miért olyan nagy dolog, de ha belegondolunk, hamar egyértelmű lesz, hogy egy minden eddiginél erőteljesebb eszközt kaptak a tanárok arra, hogy a tanításukat magasabb szintre emeljék. A századfordulón a modern iskolával egy időben született meg a differenciálás gondolata, amit azóta úgy hajszol a pedagógia, mint a Kerekasztal Lovagjai a Szent Grált, nagyjából ugyanolyan sikerrel. Az AI segítségével történő programozás egyfajta differenciálást kínál, de nem az egyes diák, hanem az egyes tanár szintjén. Ahelyett, hogy válogatnunk kellene a meglevő eszközök közül, hogy ráakadjunk arra, ami még legjobban megfelel az éppen szükséges kívánalmainknak, egyszerűen elkészíthetjük magunknak azt, amire éppen szükségünk van. Sokban hasonlít ez arra, amilyen változást a biotechnika fejlődése hozott a gyógyításban. Amióta képesek vagyunk megismerni a DNS-ben tárolt információt, megváltozott a gyógyítás algoritmusa, létrejöhetett a személyre szabott medicina. Korábban, az orvos megismerte a tüneteket, majd azt a kezelést rendelte el, ami az esetek legnagyobb részében ilyenkor hatásos volt, ha az nem működött, jött a következő terápia a sorban és így tovább, amíg rá nem akadtak arra, amelyik működött. A személyre szabott orvoslás esetében megvizsgálják a genetikai hátteret és ennek tudatában tudják kiválasztani a megfelelő kezelést. Kicsit hasonló az is, amit az AI segítségével történő programozás kínál, ahelyett, hogy hosszasan keresgélnénk és próbálgatnánk, hogy melyik digitális eszköz csinálja nagyjából azt, amire szükségünk lenne, nagyon gyorsan és egyszerűen elkészíthetjük magunknak azt, amire szükségünk van.

    Az utóbbi években nem egyszer tapasztaltuk meg azt, hogy milyen visszás tud lenni, amikor a tanár, aki tudja és érti, hogy mire lenne szüksége, ki van szolgáltatva az informatikusok kénye-kedvének, amire ők azt mondják, hogy az túl bonyolult, vagy nem lehet megcsinálni, az nem lesz. Ennek vége, egy kicsit olyan Bolyai érzés ez, a semmiből egy új, más világot teremthetünk, minden tanórára. Erről szól ez a könyv.

    Bővebben...

  • Lapozgatós könyv házilag

    Internet a tanórán - 4 éve

    Írta: Nádori Gergely

    kepTalán vannak még, akik emlékeznek a nyolcvanas évek végének slágerére, a Kaland-Játék-Kockázat könyvekre. Ezekben a könyvekben az olvasó volt a főhős és neki keleltt döntéseket hoznia, ami alakította a történéseket. Persze nem kell Karamazov testvérek szintű lélekábrázolásra gondolni, jellemzően valamilyen labirintusban kell kószálni vagy hercegnőt megmenteni. A Textadventures oldalon (IDE KATTINTVA) ilyen történeteket tudunk készíteni. (Persze ilyen történeteket akár Powerpointban is lehet csinálni, de itt talán tényleg egyszerűbb.) Érdemes végignézni a különféle oktatási célra készült kalandokat is (ITT).

    Bővebben...

  • Vicces könyvajánlások

    Internet a tanórán - 8 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Ma csupán egy angolórán használható, könnyed, vicces gyűjteményt ajánlunk, (ITT TALÁLHATÓ )amelyben a szokásostól eltérő ajánlások találhatóak, amelyeket esetenként joggal tarthatunk viccesnek. órai használatuk egyszerű: válasszunk 10 különösen vicceset, párban vetítsük ki a képeket interaktív táblára, a diákok feladat pedig nm más, mint hogy minden pár esetében eldöntsék, hogy melyik vicces ajánlást juttatják tovább. Miután elolvasták és a párbajok során kiszavazták az ajánlások felét, összeáll a döntő mezőnye, ahol sorrendbe kell rakni - érdekesség, viccesség, kreativitás szerint - a még versenyben lévő hat ajánlást, amely végül egy közös vita, érvelésekkel teli beszélgetés során kiadja a végső győztest. Nem kell mást tennünk, mint 12 képet kivágni, feltenni egy interaktív táblára, majd hallgatni, és hallani a diákok beszélgetnek és önfeledten kacagnak.

    Bővebben...

  • PDF Drive - 200 millió letölthető könyv

    Letölthető anyagok - 9 éve

    Írta: Nádori Gergely

    A PDF Drive oldala egyszerű, de mégis zseniálisan hasznos szolgáltatást nyújt: PDF fájlokat tölthetünk le, amelyek tematikusan rendszerezetten találhatóak meg az oldalon (IDE KATTINTVA. A jelenlegi állapotában is már több mint 200 millió - jellemzően - könyvet tartalmazó gyűjtemény sok fejfájásra lehet megoldás. Tegyük fel, hogy IELTS nyelvvizsgára készülünk, és szeretnénk próbavizsgákat kitölteni. Nos, a PDF Drive 100 oldalon keresztül, oldalanként 10 letölthető tesztkönyvvel teszi ezt egyszerűbbé. Biztos előfordul egy könyv többször is, de ha csak összesen 25 tesztkönyvet töltünk le, akkor is elég ahhoz, hogy egy évig csak azt csináljuk egyfolytában. Szintén 74 oldalon keresztül sorakoznak Hemingway művei. Akármi is érdekel minket (sajnos angolul főleg), biztosan találhatunk izgalmas letölthető PDF könyveket a PDF Drive-on.

    Bővebben...

  • IKT szakácskönyv 2. fejezet

    Letölthető anyagok - 9 éve

    Írta: Nádori Gergely

    chefSokaknak tetszett IKT szakácskönyvünk első része, most itt van hát a következő, ami INNEN ELÉRHETŐ. A letöltéshez pár perc alatt kell regisztrálni a Microsoft Educator Network-re. Ebben a részben is izgalmas receptek találhatók. Minden egyes recept tartalmazza a hozzávalókat, azaz azt, hogy milyen programok és milyen felszerelés szükséges a megvalósításához, az elkészítést, vagyis azt, hogy mit kell a tanárnak előre elkészítenie és végül a tálalást, amiben elmondjuk, hogyan használható az eszköz a tanításban. Az egyes alkalmazások használatához videók, használati útmutatók is a tanárok segítségére állnak. A lapozás után az is kiderül, hogy miről szól az új rész.

    Bővebben...

  • IKT szakácskönyv

    Letölthető anyagok - 9 éve

    Írta: Prievara Tibor

    chefRégen bővült már a TanárBlog könyvtár, ideje volt, hogy kisüssünk valamit. Megihletve a magyar gasztronómia sikereitől, úgy döntöttünk, megírjuk a saját IKT szakácskönyvünket, amelyben recepteket adunk a digitális technika órai alkalmazásához. A könyv a Microsoft Tanári Közösség oldaláról tölthető le (IDE KATTINTVA), rövid, ingyenes regisztráció után. Minden egyes recept tartalmazza a hozzávalókat, azaz azt, hogy milyen programok és milyen felszerelés szükséges a megvalósításához, az elkészítést, vagyis azt, hogy mit kell a tanárnak előre elkészítenie és végül a tálalást, amiben elmondjuk, hogyan használható az eszköz a tanításban. Az egyes alkalmazások használatához videók, használati útmutatók is a tanárok segítségére állnak. A lapozás után az is kiderül, hogy miről szól az első rész.

    Bővebben...

  • YouBlisher - PDF-ből interaktív, lapozható könyvet

    Tippek, trükkök - 10 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A YouBlisher (IDE KATTINTVA található) egy igen egyszerű, mégis - bizonyos szempontból nagyszerű - alkalmazás. Nem tesz mást, mint egyet - az általunk feltöltött (vagy internetről megosztott) PDF fájlokat szép, esztétikus, lapozható könyvvé alakítja. Érdemes a könyvtárban lapozgatni egy kicsit (és itt a lapozgatást is szó szerint kell érteni), a mi könyvünk is olyan lesz. Ha diákmunkákat szeretnénk publikálni, hasznos lehet a YouBlsuher, hiszen megadja a valódi kiadvány illúzióját. És ez fontos lehet a diákoknak. ITT TALÁLHATÓ egy rövid videó, amelyben bemutatjuk a YouBlisher használatát.

    Bővebben...