• Ötös

    Hírek - 7 napja

    Írta: Nádori Gergely

    ötBár már hónapok óta lehetett tudni, hogy érkezik, mégis meglepetésként csapott le a ChatGPT-5 érkezése mindenkire. Leginkább talán azért, mert az új modell megjelenésével el is tűntek a régebbiek (az ö3, a 4.5 és még több). Ez utóbbi sokakban váltott ki megütközést, mivel a 4o modell kifejezetten bensőgéges kapcsolatot is tudott ápolni a felhasználóval, sokan használták terapeuta helyett vagy egyszeren gondoltak rá barátként, az új változat megérkezésével viszont minden ilyen korábbi törlődött. Ugyan még csak egy nap telt el az érkezése óta, úgy gondoltuk érdemes az első benyomásainkat leírni róla, kifejezetten abból a szempontból, hogy miként használható a tanításban.

    Az OpenAI vezetője Sam Altman nem fukarkodott a nagy szavakkal, kijelentette, hogy ez már PhD szintű tudást mutat fel, hogy egy most megszülető gyerek élete során sosem lesz okosabb, mint a mesterséges intelligencia és meglehet, újra kell gondolnunk a társadalmi szerződést. Hosszú interjút is adott az 5 megjelenése kapcsán Cleo Abramnak, ennek leiratában kifejezetten sok logikai buktatót talált a chatGPT, az alaptalan következtetéstől a tekintélyre hivatkozáson át a hamis dilemmáig (akit érdekel, angolul itt olvasható néhány ezek közül).

    Az első benyomás mindenesetre nem támasztja alá feltétlenül a hangzatos bejelentések tüzelte várakozásokat. Olyannyira, hogy sokak szerint azzal, hogy eltüntették a többi modellt, korlátozták az ingyenes hozzáférést tulajdonképpen a költségeit csökkentette a cég és valójában a zsugorinfláció (shrinkflation) jelenségével állunk szemben. Viszonylag gyorsan nagyot ment a mesterséges intelligenciával foglalkozó fórumokban, hogy egy viszonylag egyszerű matek példán elhasalt. (80 darab 75 kilós kőtömböt akarok szállítani olyan teherautóval, amire 2000 kg fér, hány teherautóra lesz szükségem. A GPT szerint elég 3, de akkor fel kellene darabolnom a kőtömböket, tehát a jó válasz a 4.) Meg is született a kaján megjegyzés, hogy a ChatGPT-5 bölcsész PhD szinten gondolkodik.

    Ami elsőre látszik, hogy ennek a változatnak kicsit kimértebbek a válaszai (legalábbis egy nap után), mint a korábbinak voltak, nem akar a kedvünkben járni és nem is jópofizik velünk. Sok dolgot, ami idáig külön modellekben volt beleépítettek, automatikusan érvelve gondolkodik, automatikusan jelzi a forrásokat, keres az interneten. Az ígéretek szerint kevesebbet hallucinál, de nekem már az interjú elemzésekor sikerült belefutnom abba, hogy azt mondta, dolgozik a feladaton, miközben nem csinált semmit (ezt be is vallotta később), szóval továbbra sem árt résen lenni. Minden eddigi modellel kipróbáltam, hogy tervezzen űrhajót OpenSCAD kódolással, ez az én saját tesztem az AI modellekre, a 5 remekül leírta, hogy milyen legyen az űrhajó, csodás elemzést kaptam az idegen faj szokásairól, majd ugyanúgy képtelen volt ezt kódra fordítani. Kicsit talán jobb lett, amit csinált mint a korábbiaké, de továbbra sem kapcsolódott egymáshoz minden részlet, érdekes módon a Claude.ai ebben még mindig jobb.

    Ami jó hír, hogy úgy tűnik, amit idáig megtanultunk a promptolásról, azt nem kell kidobni az ablakon. Ha csak gyors választ akarunk, elég csak egyszerűen feltenni a kérdést, megfogalmazni a feladatot. Ha komolyabb a feladat, jól jön a megszemélyesítés (neveléstudományi szakember vagy...), a közönség és a hangvétel megjelölése, fontos 1-2 jól megfogalmazott példa, ami alapján látja, hogy mit szeretnénk, érdemes megadni, hogy ellenőrizze a választ és természetesen a kimenet pontos kereteinek megszabása is. Lényeges, hogy a negatív megfogalmazások (mit ne csinálj) többnyire rontanak az eredményen és jobban járunk a tömörebb, célratörőbb promptokkal, mint több bekezdéses kisregényekkel.

    Első benyomás alapján úgy tűnik, hogy abban, amire mi használjuk nem jelent radikális változást az 5, de a háttér színes lett.

    Bővebben...

  • Érdekes újítás érkezett a Chat GPT-be

    Tippek, trükkök - 10 hónapja

    Írta: Prievara Tibor

    Olyan érdekes fejlesztés érkezett a ChatGPT-be, ami alapjaiban lesz képes megváltoztatni a felhasználói élményt. Sajnos egyelőre csak előfizetőknek érhető el, de hátha egy érv lehet, hogy egyszer csak előfizessünk egy ilyen alkalmazásra. A neve 'CANVAS', azaz 'vászon', és úgy működik, hogy két részre osztja a felületet, a bal oldali chat-oszlopban lehet folyamatosan instruálni a chatbotot, és középen pedig a 'Termék' készül. Mellékeltem egy képet, ahol nagyjából látszik a működés, nagyon kényelmes. Ha valami nem tetszik a vászonon, egyszerűen töröltetjük vele, és folytatjuk a munkát. Eleddig azt kellett tenni, hogy a chat-ből kivettük a végső, felhasználható anyagokat, és egy másik felületen, mondjuk egy Word-ben, összeállítani. Erre már ninsc szükség, és amikor elkészültünk a végső tananyaggal vagy feladatlappal, egyszerűen azt mondjuk neki, hogy exportálja pl. Word-ben a dokumentumot, és készen is vagyunk.

    Bővebben...

  • ChatGPT regisztráció nélkül - itt a megoldás

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    Az AI iskolai használatának egyik komoly akadálya, hogy nem szeretnénk diákokat regisztráltatni feltétlenül egy szolgáltatásra sem. Emellett egy ilyen regisztráció akár egy egész órát elvehet, amíg mindenkinek sikerül, és a tanulók fele nem fog tudni belépni a saját email fiókjába. Aki kísérletezett már a mestersége sintelligencia órai használatával, tudja, miről beszélek. Bárcsak lenne egy olyan szolgáltatás, ahol ingyenesen, regisztráció és bejelentkezés nélkül egyszerűen elkezdhetjük használni a ChatGPT-t. Láss csodát, létezik ilyen! Lapozás után mutatjuk is, hogy hol található!

    Bővebben...

  • Hogy lehet lebuktatni az AI-t esszékben, és hogy lehet humanizálni a szöveget?

    Tippek, trükkök - egy éve

    Írta: Prievara Tibor

    A mesterséges intelligencia térhódításának egyik kellemetlen (mondjuk ez nézőpont kérdése) következménye volt az AI segítségével megírt esszék, szövegek, beadandók sora. Természetesen ezzel kezdetét vette az a rabló-pandúr játék, amit annyiszor láttunk már. Itt az első lépés az MI-vel megírt esszé volt. A második, kitalálhattátok, azoknak az eszközöknek a megjelenése, amelyek képesek az AI által megírt szövegeket felismerni, sőt, egy olyan eszközt is mutatunk, amely százalékra megmondja, hogy mennyi készült MI-vel, és ezeket a mondatokat ki is emeli nekünk sárgával. Nagyon menő! De nem eléggé, hiszen a lapozás után egy olyan AI alkalmazást is bemutatunk, amelyik nem kevesebbet állít, mint hogy a mesterséges intelligencia által megírt szöveget ismét - és az algoritmusok által felismerhetetlenül - emberivé teszi. Az összes alkalmazást mutatjuk a cikkben. Vajon hol lesz ennek a vége???

    Bővebben...

  • Egy remek alkalmazás, amely lebuktatja az AI-t

    Tippek, trükkök - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    A mesterséges intelligencia előretörése jelenleg rengeteg megoldatlan feladat és újabb és újabb felmerülő kérdések elé állítja a pedagógusokat és az iskolákat. Az valószínűsíthető, ohgy teljesen kizárni, illetve úgy tenni, mintha nem lennének, nem lehet. Az is látszik, hogy példásul nyelvtanulásban akár a szótárak szerepét átveszi, de vajon mit kezdhetünk az AI által generált, diákok által beadott esszékkel. Eddig is, és később is foglalkuzunk az AI lehetséges felhasználási területeivel, a lapozás után most egy nagyon profi eszközt mutatunk be, amely segítségével egyetlen kattintással kiszűrhetjük a mesterséges intelligencia által megírt esszéket.

    Bővebben...

  • ChatGPT és az angolórák - így készíts saját tananyaggyárat

    Nyelvoktatás - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Mára tagadhatatlan tény, hogy a ChatGPT, valamint a hozzá hasonló AI alkalmazások az iskolai életünk részévé is váltak. Ennek vannak árnyoldalai is - pl. a házi feladatok, beadott esszék eredetiségének kérdése - ugyanakkor kár lenne tagadni, hogy rengeteg hasznot is hozhat a ChatGPT számunkra az órára való készülésben, valamint az óratartásban. Az elábbiakben egy olyan nyelvi projektet mutatunk be, ahol a téma a 'zene' volt, és a 'tananyagot', valamint az órai feladatokat is gyakran a ChatGPT segytségével raktuk össze. Digitális kánaán a nyelvórákon, avagy hogyan tartsunk izgalmas, interaktív, kommunikatív nyelvórákat az AI segítségével úgy, hogy a munka nagy részét NEM a tanárnak kell végeznie. Izgalmas részletek a lapozás után!

    Bővebben...

  • A jó kérdést feltenni - ChatGPT vs. oktatás

    Vezércikk - 2 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Rengeteg kérdést, egyben lehetőséget hoznak életünkbe a ChatGPT-hez hasonló AI alkalmazások. Ezekről ír cikkében Kőműves Edina. Nagy örömmel osztjuk meg és ajánljuk írását.

    A ChatGPT egy nagy nyelvi modell, amelyet az OpenAI fejlesztett ki, és a GPT-3.5 architektúrára épül. Ez a modell képes szöveges kommunikációra, és az emberekkel való interakcióra, hasonlóan egy chatbot-hoz. A ChatGPT a gépi tanulás és az AI (mesterséges intelligencia) területén található fejlett technológiák felhasználásával működik, és képes széles körű információkra adni választ a felhasználók kérdéseire.

    Bővebben...

  • Egy angoltanár élete a ChatGPT-vel

    21. századi tanár - 3 éve

    Írta: Prievara Tibor

    Alig tértünk magunkhoz a COVID alatti online oktatás okozta sokkból, amikor egy újabb csapás érte a pedagógiát: megérkezett, és rohamosan terjed a ChatGPT, ismét újraírva mindent, amit az iskoláról, a pedagógia szerepéről gondoltunk. Eddig mondhattuk azt, hogy 'jó, jó a tesztek nem működnek az online oktatásban, de majd az esszék!'. Erre jön ez, és 20 mp alatt kiváló esszéket ír. Aztán gondolhattuk azt, hogy a kreativitás fejlesztése lehet a cél, de a ChatGPT szintén 20 mp alatt ír remek, érzelemdús verseket a macskák ellen Leonard Cohen stílusában. Mit nyerünk, mit vesztünk, és mi marad nekünk?

    Bővebben...