Tananyagok az álhírekről
- 6 hónapja
A kritikai gondolkodásról már nagyon régóta mondják, hogy az egyik legfontosabb képesség ahhoz, hogy eltájékozódjunk a világban. Amióta itt van velünk a mesterséges intelligencia, azóta ez, ha lehet, még fokozottabban igaz. A mellékelt kép lett a mintapéldánya az AI- generált álhírnek, nem is volt nehéz lebuktatni. Azóta nagyon sokat fejlődött a technológia, megnehezítve a dolgunkat. Fontos lenne, hogy a diákok minél jobban és minél hamarabb megtanulják, mit kezdjenek mindezzel. Az a baj, hogy ez az egész nekünk tanároknak is új dolog, mi sem vagyunk profik benne, ezért is nagyon hasznos minden segítség, ami elérhető, egy ilyet mutatunk be.
Ha nem irtóznánk a gyenge szóviccektől, akkor ezt a cikket kezdhetnénk úgy is, hogy 'Jó kis hecc a MEC'. Szerencsére van annyi egészséges önkritikánk, hogy ezt nem tesszük, ugyanis igencsak komoly dologról van szó. A Microsoft úgy döntött, hogy egy nagy lépéssel felhasználóbarát tanárközösséget hoz létre (ennek a neve MEC - azaz Microsoft Educator Community). Sokak bánata volt, hogy az oldal anyagai nem voltak lefordítva, illetve a felület sem volt agyarul elérhető. Ez a probléma megoldódott, elkészült a fordítás, és ezzel együtt sok tananyag is megosztásra került az oldalon. Nem elhanyagolható, hogy sorban publikálják a videóalapú kurzusokat, többek között a nemrégen elérhető 21. századi tanulásszervezés modul, amely rövid, 2-8 perces videókban magyarázza el a 21. századi pedagógia elvein alapuló tanórák tervezésének folyamatát. A videó tananyag
Hétéves tanári pályafutásom során az egyik leggyakrabban visszatérő nehézségem a diákok teljesítményének értékelésével kapcsolatban volt. Függetlenül attól, hogy józsefvárosi szakközépiskoláról, budai gimnáziumról, a felső tízezernek szóló nemzetközi iskoláról vagy éppen a Kürt Alapítványi Gimnáziumról volt szó, a diákok alapvetően ugyanolyan reakciókat mutattak a Magyarországon elterjedt és szinte kizárólagosnak tekintett jeggyel történő, szummatív értékelésre.
Az oktatási rendszert ért kritikákban többször is előkerül, hogy miért nem oktatnak alapvető pénzügyi ismereteket a diákoknak. Ugyan a NAT már tartalmazza, hogy ezeket az ismereteket mindenféle tárgyhoz kapcsolódva tanítani kell, gyakran nem jut nekik idő. A Populus nevű oldalon talált kalkulátor (
A 21. századi pedagógia egyik alatétele, hogy az iskolában megoldott problémák minél jobban kapcsolódjanak a mindennapokhoz. Az életből vett, valós kérdések felvetésével elérhető, hogy a kialakított tudás a diákok fejében ne egy külön, elzárt részbe kerüljön, ahol az iskolai tudás van, hanem egységes egészet alkosson a mindennapok tapasztalataival. Vannak tárgyak, ahol ez könnyebb, az idegen nyelv vagy akár a fizika esetén, van ahol nehezebb, az egyik legnehezebb a matematika esetén. Seymour Papert a nagy pedagógiai újító (akinek többek között a LEGO robotokat is köszönhetjük) azt írta egy helyütt az iskolai matematikáról:
Nagyszerű projekt lehet, ha a diákoknak társasjátékot kell készítenie. Nálunk több tantárgyból van ilyen projektfeladat, történelemből például a Nagy Felfedezések korából készítenek játékot, biológiából Utazás az emberi testben címmel vagy az evolúció szabályait bemutatandó, matematikából a valószínűségszámítás esetében kell új játékot kitalálniuk. A lényeg, hogy a játék tükrözze a megtanultakat, lehetőség szerint modellezze a megtanult mechanizmusokat is. A kevésbé ötletes megoldások kvíz-jellegűek, de születnek igazi gyöngyszemek is. Most arra is lehetőség van, hogy ezek a játékok ne csak az osztálynak készüljenek, hanem egy országos pályázaton mérettessenek meg. A Magyar Társasjátékos Egyesület írt ki ugyanis pályázatot printjátékokra (




