Vajon segíti-e az AI a tanulást?

Tippek, trükkök - 2024. október 7.

Írta: Prievara Tibor

Érdekes kérdés, hogy vajon mennyi a valódi haszna (jelenleg) egy AI tanárnak, vagy az AI-val segített vizsgafelkészítésnek? Az Egyesült Királyságban elindult az első tanár-mentes tanterem, ahol érettségi előkészítőn tanulhatnak a tanulók, kizárólag AR és AI tanár segítségével. Persze más az, ha 18 éves tanulól konkrét céllal használják, mint ha 2. osztályosoknak próbálnánk mesét tanítani, de azért ez is egy lépés. Azt nem tudni, hogy a jó irányba-e. A lapozás után egy olyan kísérletről mutatunk be egy összefoglaló írást, amely azzal az eredénnyel zárult (spoiler alert), hogy nem biztos, hogy az a jobb, ha ChatGPT-t engedünk a diákjainkhoz, hogy tanítsa őket.

Egy nemrég végzett kísérletben a Pennsylvaniai Egyetem kutatói arra jutottak, hogy a török középiskolás diákok, akik hozzáférést kaptak a ChatGPT-hez matematikai gyakorlófeladatok megoldása közben, rosszabbul teljesítettek egy teszten, mint azok a diákok, akik nem használták a ChatGPT-t. Bár a ChatGPT-t használó diákok 48 százalékkal több gyakorlófeladatot oldottak meg helyesen, a teszt során végül 17 százalékkal rosszabb eredményt értek el.

Egy harmadik csoport olyan ChatGPT-verzióhoz fért hozzá, amely inkább tutor módjára működött: nem közölte azonnal a helyes választ, hanem csak segítséget, tippeket adott. Ezek a diákok még jobban teljesítettek a gyakorlófeladatok során, 127 százalékkal több feladatot oldottak meg helyesen. Ám a végső teszten ez a csoport sem mutatott jobb eredményt, mint azok, akik önállóan, technológiai segítség nélkül gyakoroltak.

A kutatók tanulmányukban, amely a „Generatív AI árthat a tanulásnak” címet viseli, figyelmeztetnek, hogy a jelenleg elérhető AI chatbotok jelentősen gátolhatják a tanulási folyamatot. Még egy olyan, finomhangolt változat is, amely tutor szerepet próbál betölteni, nem feltétlenül nyújt hatékony segítséget.

A probléma abból adódhat, hogy a diákok a chatbotot mankóként használják. A kutatók megállapították, hogy a diákok gyakran csak a helyes választ kérdezték meg, és nem fejlesztették ki a problémamegoldáshoz szükséges készségeket. A ChatGPT hibái is hozzájárulhattak a gyengébb teljesítményhez, hiszen a chatbot csak az esetek felében adott helyes válaszokat.

A ChatGPT számításai 8 százalékban hibásak voltak, de a nagyobb probléma az volt, hogy az esetek 42 százalékában rossz módszert mutatott a problémák megoldására. A tutor-verzió helyes megoldásokkal lett ellátva, így ezek a hibák minimálisra csökkentek, de a diákok teljesítményén ez sem javított jelentősen.

A kísérlet eredményei szerint a diákok túlságosan magabiztosak voltak a ChatGPT használata után. A felmérések alapján úgy gondolták, hogy a chatbot nem csökkentette a tanulásuk hatékonyságát, pedig valójában így történt. Az AI tutorral dolgozó diákok azt hitték, hogy jobban teljesítettek a teszten, mint ahogy valójában sikerült.

A kutatók a ChatGPT használatát az automata pilótához hasonlították, amelyre túlzottan támaszkodva a pilóták elveszíthetik repülési készségeiket. Az amerikai légügyi hatóság emiatt javasolta a pilótáknak, hogy minimalizálják az automata pilóta használatát. Hasonlóan, a diákoknak is meg kell tanulniuk, hogy ne váljanak túlzottan függővé az AI eszközöktől.

A ChatGPT nem az első technológia, amely oktatási kompromisszumokat eredményez. A számítógépek és írógépek csökkentették a kézírás, a számológépek pedig a fejszámolás szükségességét. Bár a diákok a ChatGPT-vel több problémát oldhatnak meg helyesen, kevesebbet tanulhatnak a folyamat során. Egy feladat helyes megoldása nem feltétlenül segít a következő problémánál.

Forrás: https://hechingerreport.org/kids-chatgpt-worse-on-tests/