Tíz ajánlás az AI iskolai bevezetéséhez

Vezércikk - 2025. november 21.

Írta: Prievara Tibor

A mesterséges intelligencia iskolai alkalmazása joggal ver egyre nagyobb hullámokat. Minél inkább érezzük, hogy elkerülhetetlen lesz, annál jobban tartunk tőle, hogy miként is fog ez pontosan kinézni. Azt gondolom, hogy a korlátlan AI-optimizmus általában nem pedagógusok, hanem a technológia oldaláról érkezők sajátja. Salman Khan (a Khan akadémia atyja) elsőként kezdte el beépíteni a ChatGPT-t a saját online oktatási rendszerébe (ez a Khanmigo), és erről egy erősen elfogult, lelkesítőnek szánt (de tanárok számára gyakran talán felületes) könyvet is írt. Mi azt gondoltuk végig, lassan 2 év intenzív AI-val eltöltött idő után, hogy lehetne-e vajon olyan ajánlásrendszert kidolgozni, ami nem borítja fel azonnal az iskolai rendet és folyamatokat, ugyanakkor óvatosan kijelöli az AI helyét (jelenleg) az oktatásban. Ezt teszteltük, vannak iskolák, ahol bevezették, most megosztjuk az olvasóinkkal is.

Felesleges szócséplés helyett jöjjenek is rögtön az ajánlások:

Ajánlások mesterséges intelligencia eszközök használatára (tanároknak)

1 Nem tehető kötelezővé (főleg 16 éves kor alatt). Beszéld meg a diákokkal, tájékoztasd őket, mielőtt használni kezdenéd. Az AI nem vonalzó!

2 Amennyiben AI tartalmat használsz, pl. AI által generált képet viszel az órára, vagy ilyen feladatlapot készítesz, tananyagot, netán AI segítségével értékelsz, azt jelölnöd kell - a diákok számára is egyértelműen.

3 Az értékelés a tanár feladata. Nem, vagy csak tudatosan, és korlátozottan etikus AI eszközöket használni értékelésre.

  1. Automatizált döntések tilalma az értékelésben: a diákokat nem érheti kizárólag automatizált döntés (pl. teljesen automatikus osztályzás/fegyelmi döntés) jelentős hatással járó ügyekben.
  1. Csak minimálisan szükséges adatot ossz meg. Figyeljünk arra, hogy a tanulók személyes adatait (főleg érzékeny adatokat) az iskolai foglalkozások során ne osszanak meg AI alkalmazásokkal.

6 Az AI felhasználása nem alapvető jog az iskolában (az AI nem internetes kereső). Az AI útlevél feltétele a jogszerű felhasználásnak.

7 Az AI iskolai szabályzatáról a szülőket is tájékoztatni kell, hasonlóan az iskolában készülő képek, kezelt adatok kapcsán, itt is szülői hozzájárulást praktikus kérni.

8 Ha egy tanár AI-t használ (pl. feladatlap generálására, szöveg javítására), akkor a végső tartalomért ő viseli a felelősséget, nem az eszköz. Ezért minden AI által előállított anyagot előzetesen át kell nézni.

9 Az AI iskolai felhasználása közös ügyünk. Érdemes kialakítani az önfejlesztés fórumait (pl. tervezett, támogatott tudásmegosztás, AI mentorálás, szakmai tréningek, AI útlevél megszerzése).

10 A tanulók számára világossá kell tenni, hogy mikor csalás az AI használata (pl. egy angol fogalmazás beadásánál igaz, hogy nem AI írta, de kiderül, hogy AI fordította, akkor az csalás). A határok az etikus és etikátlan felhasználás között elég homályosak ezeket tisztázni kell. Alapérték: az AI használata akkor indokolt, ha a tanulás támogatására használjuk (vagy használják a tanulók), és akkor kros, ha a tanulás kiváltására, elketrülésére használjuk.