Radikális matematika
Internet a tanórán - 2015. november 17.
A 21. századi pedagógia egyik alatétele, hogy az iskolában megoldott problémák minél jobban kapcsolódjanak a mindennapokhoz. Az életből vett, valós kérdések felvetésével elérhető, hogy a kialakított tudás a diákok fejében ne egy külön, elzárt részbe kerüljön, ahol az iskolai tudás van, hanem egységes egészet alkosson a mindennapok tapasztalataival. Vannak tárgyak, ahol ez könnyebb, az idegen nyelv vagy akár a fizika esetén, van ahol nehezebb, az egyik legnehezebb a matematika esetén. Seymour Papert a nagy pedagógiai újító (akinek többek között a LEGO robotokat is köszönhetjük) azt írta egy helyütt az iskolai matematikáról:
Az elmúlt száz év egyetlen pedagógiai újítása sem volt valódi hatással a matematika oktatásra, és ez nem csak magában zavaró tény, de azt is eredményezi, hogy gyakorlatban bármilyen haladó vagy tanuló központú is akar lenni egy iskola, mindig volt a nap során egy pont, amikor a "kényszer visszatért a rendszerbe". A matek óra az, ahol a diákok azt érzik, ők nem elég jók miközben lényegtelen trükköket (mutatványokat) tanulnak, amikre egy nap talán szükségük lehet. (...) Miért nem működhet úgy a matek óra, mint a művészet óra, ahol a diákok beletemetkeznek a munkájukba, elmélyülten gondolkodnak, kreatívan cselekszenek és olyan dolgot hoznak létre, amire büszkék?
Részben erre a problémára is próbál megoldást adni, de azért kicsit kevésbé radikálisan szakítva a hagyományos matematika tanítással a ma bemutatott weboldal a Radical Math (ITT TALÁLHATÓ). Az oldalon olyan feladatok, problémák találhatók, amik valós problémákhoz és jellemzően valamilyen társadalmi helyzethez kapcsolódnak: Hogyan lehet optimálisan elosztani az erőforrásokat egy menekült táborban? Mekkora a valószínűsége, hogy valaki sportösztöndíjat szerez? Hogyan szerkeszthetők a különféle ritmusok? Mennyibe kerül egy amerikai polgárnak az iraki háború? és így tovább.
Az oldalról letölthető egy könyv is, ami a társadalmi igazságosság és a matematika tanítását kapcsolja össze (ITT).