Mire fel is van az iskola? És hogy néz ki tanárok nélkül?

Vezércikk - 2024. december 23.

Írta: Prievara Tibor

Nem lehet kérdés, hogy a mesterséges intelligencia átalakítja az oktatást - valószínűleg olyan mértékben, amire nem nagyon volt még példa. Sokan (köztük a TanárBlogon mi is) óvatosságra intenek, főleg a jelenlegi fejlettségi szintjén az AI-nak. Mások rendkívül leklekesek ... olyannyira, hogy már el is indult az első AI-tanárokkal felszerelt iskola, ahol szaktanárok már nincsenek is. Ami még hihetetlenebb: rendkívül sikeres ez a franchise, egyre jobb eredményt érnek el a diákok, és egyre kevesebb idő alatt. Azt gondolták, olvasható a cég kiadványában, hogy azért ehhez az APP-alapú tanuláshoz az óvodások talán túl fiatalok, de ... ugye, kitaláltátok: EZ NEM ÍGY VAN! Soha nem látott ütemben fejlődnek ezek az ötévesek, és nekik sem kell óvónő. A részletekről, az iskola működéséről, és az általa felvázolt jövőről szól ez a cikk.

A franchise neve '2 hour learning' (ITT TALÁLHATÓ a weboldaluk), és kifejezetten azzal a céllal indultak el, ohgy az oktatást hatékonyabbá tegyék. SOKKAL hatékonyabbá. És kiválóak az eredményeik: 2x gyorsabb fejlődés, kiemelkedően jó eredmények a stadardizált teszteken, és a cég állítása szerint a kétórás tanulás valóban az. Vagyis, a legfőbb értékejánlat az, hogy 2 óra alatt letudják az iskolai teendőket, és ott lesz az egész napjuk arra, hogy mindenféle szociális készséget fejlesszenek. Övék az egész nap.

Rendkívül érdekes a gondolat, hiszen abból táplálkozik, hogy az iskola alapvetően egy szükségtelen rossz, ahol a cél az lehet csak, hogy a lehető leggyorsabban megtanulhassuk mindazt, amit a tesztekre kell, majd a lehető leggyorsabban elhagyjuk, és élhessük az életünket. és, lássuk be, hasonló érzése lehet az egyszeri magyar pedagógusnak is, aki azt látja, hogy alig várják a diákok az iskola végét, és a legjobb óra az elmaradt óra. Az is kiderült, hogy ha nem járunk egyáltalán iskolába, az sem jelent valódi gondot (COVID).

Vagyis, ha már egyszer tényleg nem ér semmit, legalább ne tartson egész nap - gondolhatták az iskola megálmodói. És ha már ez így van, praktikus nem alkalmazni egy csomó tanárt, hanem egyszerűbb differenciált, egyéni tanulási útvonalakat tervezni, fáradhatatlan AI asszisztensekkel, akik egyre több adatot hgyűjtve, egyre hatékonyabban képesek a gyerekek agyát úgy átgyúrni, hogy minél több adat, információ férjen bele minél rövidebb idő alatt.

Természetesen vannak az iskolában felnőttek, többek között 50 dolláros óradíjjal keresnek olyan 'vezetőt' (High School Guide), akinek többek között közösségi média tartalmak gyártása és megosztása is a feladata. Azaz, gyakorlatilag egy termékként kezeloik a diákokat, ahol a feladat egyrészt, hogy minél hatékonyabban és minél gyorsabban felkészítsék a standardizált tesztekre őket, másrészt viszont 'brandépítés' zajlik, hogy minél jobb képet tudjanak magukról kialakítani az online média világában. És ezzel az iskola szerepe le is zárult. Ha mindezt két óra alatt el lehet érni, akkor marad 22 a tanulóknak arra, hogy 'éljenek'.

Roppant ijesztő, és érdekes ez a hozzáállás. Kétségtelen, hogy az egyik ok, amiért ilyen iskolákat lehet szervezni, és járnak is ide gyerekek (és mondjuk a szülők szívesen adják AI-oviba a gyermeküket) az az a szemlélet, ami egyre erősebben átitatja a közoktatást - minél több tesztet, minél több adatot termelni, és ezekből fejlődést kimutatni, valamint tervezni pedagógiailag. A másik oldalon az is kiderült, hogy az iskola nem hatékony jelenlegi formájában ( egyesek szerint a COVID alatt az is világossá vált, hogy tulajdonképpen felesleges is).

Az első reakcióm a teljes elutasítás volt, hiszen a tanulás egy szociális tevékenység, gondoltam, és az is elvitathatatlan, hogy az iskola több, mint tudástár, a másodlagos szocializáció fontos színtere. Aztán, ha belegondolunk, erre mind van válasza a 2 hour learning-nek, hiszen ha 22 óra szabadul fel, akkor az sokkal tágabb teret enged a szocializációnak, a szabadidős tevékenységeknek, ráadásul biztos, hogy olyan nagy baj, hogy a 8 unalmas óra helyett egy koncentrált folyamatban 2 óra alatt letudják a tanulást, ráadásul a teszteken még jobban is teljesítenek? Cserébe ott marad 6 óra az iskolai napból, és azalatt a világon bármit megtanulhat egy gyerek, játszhat, hiszen ez további 30 óra tiszta nyereség!

Azt hiszem, tanárként talán sokan egyetértünk abban, hogy ez egy szörnyű tendencia, és nem szeretnénk, hogy az iskola ennyire haszonelvűen, ennyire futószalagon próbáljon tesztkitöltő gépeket csinálni a gyerekeinkből, és azt, amit PEDAGÓGIÁNAK hívunk, teljesen kiszervezzék az iskolából. Sajnos azonban rossz hírünk van! Amíg az iskola nem képes úgy újradefiniálni magát, hogy a 21. század kihívásaira értelmesen meg tudjon felelni, addig nehéz azzal vitatkozni, aki azt mondja, hogy 'ha már ennyire rossz és értelmetlen, akkor tudjuk le a lehető leggyorsabban, és felejtsük el'. Lássuk be, az a tanár, aki mondjuk az osztályával egy rendszeres délutáni szabadidős tevékenységet szeretne szervezni (mondjuk egy filmklubot), megérti majd, hogy mi a gond. Végül ebben a videóban meghallgathatjuk, hogyan is képzelik ezt a 2 hour learning kitalálói. A szomorú az, hogy nem kizárt egyáltalán, hogy a 2 óra koncentrált tanulás után legalább annyit tudnak majd, mint egy hagyományos iskolában 6 óra után. Elgondolkodtató, és ijesztő perspektíva.