Mesterséges intelligencia tanárok - vajon működnek-e?
21. századi tanár - 2024. május 3.
Már egy ideje lehet sejteni, hogy elérkezik az online 'Tutorok', vagy ha tetszik, 'magántanárok' kora, akik napi 24 órában, fáradhatatlanul, és ingyen, vagy egy hús-vér magántanár óradíjához képest sokkal olcsóbban állnak a nagyérdemű rendelkezésére. Vajon milyen jövőt sejtet ez most? Kipróbáltunk egy ilyen AI tutort, történelmet igyekeztünk tanulni tőle, és vegyes érzelmekkel álltunk fel a gép elől. Egy egyetemi professzor híres aranyköpése jutott eszembe, aki egy szakdolgozattal kapcsolatban a következőket mondta: 'Kisasszony, nagy fába vágta a fejszéjét, és bizonyos szempontból fel is aprította'. Részletek, tapasztalatok, valamint az általunk tesztelt AI tutor a lapozás után!
A Yoodle.ai-t ITT TALÁLHATÓ választottam, mert ajánlották. Ez jelenleg csak angolul tud, de azt ajánlja, hogy tutorál 8 témakörben, és akár az IB nemzetközi érettségire, vagy az angol GCSE-re is felkészít (pl. kéiából, vagy történelemből). Én a történelmet választottam, mert van egy 20. századi történelem prjektem, (Hidegháború), amihez érdekelt, hogyan tudnám kapcsolni esetleg az AI tutort. Az alábbiak derültek ki:
1 Valóban működik. Kérdeztem, válaszolgatott, még vitázgatni is lehetett vele, és nem mondott egyszer sem butaságot, nem tudtam tárgyi tévedésen kapni.
2 Hihetetlenül lehozott az életről egy idő után. Amikor azt gondoljuk, hogy elveszi a munkánkat az AI, akkor egy ilyen beszélgetés után szívesen nyugtatgatnék mondnki, hogy még nem. Nem volt semmi igazából, de ha kicsit hosszasabban beszélget vele az ember, hiányzik belőle valami (mondanám, hogy a 'lélek', de nem szeretném spirituális irányba vinni a cikket). Egyszerűen minden mondat egy idő után üresen kongott (ennél jobban nem tudm kifejezni). Szabályosan kiégtem a válaszaitól.
3 Jó lehet egylátalán valamire? Szerintem igen, én arra használnám, hogy adnék a diákoknak neveket, eseményeket stb. , és azt adnám feladatul, hogy ezeket 'kérdezzék ki' az AI tutortól, és - ha úgy tetszik - állítsák össze a saját könyvüket. Ez mindne diáknál nyilván más lesz, mert mást kérdez, már érdekli, de a központi elmek megmaradnak. Például: benne kell, hogy legyen JFK, Kuba, Fidel Castro, Hruscsov ,a Berlini fal, Vietnam stb. De azt a diákokra lehet bízni, hogy ezeken belül mire kíváncsiak. És így mindneki összeállíthat egy saját 'történelem könyvet' (legalábbis egy fejezetét), és ennek alapján érdemes lehet mondjuk egy olyan dolgozatot íratni, ahol kiderül, hogy kinek sikerült a legjobban eltalálni, mit kell valójában ebből érteni, de a szubjektum megjelenése is izgalmas lehet - kinek volt igaza? JFK valóban hős volt? Jogos volt Kuba körül a blokád? Érdekes volt látni, hogy az ilyan valóban izgalmas kérdések, amelyekről hosszasan lehet órákon beszélgetni és vitázni, mennyire laposak és unalmasak az AI tutorral.
Utolsó fontos korlát: az ember lusta ennyit írni - ha majd lehet mikrofonba beszélni, és ezt ismeri az AI tutor (ez már most is működő és használt technológia, szóval ebben semmi sci-fi nincs), akkor az egy fontos lépés lesz majd.