Játék az adathalászatról
Internet a tanórán - 2024. november 29.
Egészen kiváló 'játékot' rakott össze a Google, amely különösen így karácsony előtt kifejezetten érdekes, amikor még inkább kiszolgáltatottá válunk az adathalász emailek, vagy hamis, nem létező csomagokat kézbesíteni akaró, valójában a bankkártyánk megcsapolására készülő online csalóknak. Fontos tehát, hogy erről szó lehessen az iskolában is. Egy ilyen tematikájú óratervet állítottam össze, és így találtam néhány olyan izgalmas weboldalt, amit a lapozás után szeretnék megosztani.
A legelső érdekesség az volt, hogy 16-17 éves diákok mennyire kevéssé vannak tisztában azokkal az alapvető szabályokkal amelyek segíthetnek elkerülni az átverést. Ezért is volt, hogy három lépésben terveztem az órát - először (angolóra volt) egy ún. NIgériai levéllel nyitottunk, amelyben gazdag özvegyek szeretnének a bankszámlánkra utalni 30 millió dollárt (és ezért 10% jutalékot kanálnak). Milyen gond lehet ebből, kérdezhetnénk :)
Ezután röviden elkezdtünk beszélgetni arról, hogy milyen típusai lehetnek az online csalásoknak, és erre már meglepően sokat mondtak a diákok. De hogy mit lehet, kell, tenni, esetleg tudatosan hogyan próbálhatják meg elkerülni ezeket a helyzeteket ... nos, erről fogalmuk sem volt.
Elindultunk hát egy egyszerűbb, gyerekeknek szánt weboldallal (nem annyira jól tudnak még angolul), és itt összesen 8 tippet találhatnak, amelyek segítenek eligazodni a weboldalak között. A játék ITT TALÁLHATÓ (https://natwest.mymoneysense.com/parents/games-interactives/scam-busters/ ). Ezután megbeszéltük, amit tanultunk, és a tapasztalatokból jegyzetet kellett készíteniük. Ezután továbbléptünk, és a Google remek phising online tesztjét játszottuk végig, ITT TALÁLHATÓ (https://phishingquiz.withgoogle.com/ , és ez már magyarul is játszható, kipróbáltam, ha a böngészőt magyarra álltjuk, az oldal is magyarul jelenik meg. Ez már egy komolyabb feladat, és nagyon profin van megcsinálva.
Ezután két megoldás létezett - vagy egy infografikát kellett (némi további kutatás után) készíteniük, vagy egy esszét, amelyben ajánlásokat gyűjtenek össze. Összességében tanulságos, és némileg meglepő volt az eredménye a játéknak, sokan nem ismerték fel a csaló, vagy nem hiteles oldalakat. A másik nagyon komoly tanulság - annyira gyorsan szeretnének mindent megcsinálnia a diákok, hogy egész egyszerűen azt a pár másodpercet is sajnálják, ami ahhoz kellene, hogy kizárják a csalást. Ez a hatalmas, intellektuális 'restség' komoly problémákat fog még okozni!