Időmérleg

Tippek, trükkök - 2024. június 24.

Írta: Nádori Gergely

homokóraKevés nagyobb illúzió van annál, kint amikor a tanár azt gondolja, hogy ő tisztában van azzal, mi is történik az óráján. Az óravázlatok időbecslései általában pont olyan megbízhatóak, mint a költségvetés előzetes számai. Sokat megmutatnak a reményekből, némi kapcsolatuk lehet a valósággal is, de a mi a végén történik, az gyakran nagyon más. Elég egy mókus az iskola előtti fán ahhoz, hogy teljesen felboruljon, az eltervezett időrend. Éppen ezért érdemes megpróbálni valóban megnézni, hogy mire mennyi idő megy el egy órán. Ehhez ajánlunk egy egyszer módszert.

Nem másról van szó, mint egy online űrlapról, amin követhetjük, hogy melyik pillanatban mi történik az órán. Az űrlapon választani lehet, hogy éppen milyen tevékenység ért véget (frontális, egyéni, csoportos vagy nem tanulás). Ha úgy állítjuk be az rlapot, hogy azt többször is ki lehessen tölteni, egy kattintással tudjuk rögzíteni az időpontot, amikor valamilyen tevékenység véget ért. Ezután letöltve a válaszokat egy táblázatban az időbélyegekből könnyen kiszámítható, hogy milyen tevékenységgel mennyi idő telt el. Akár remek kördiagram is készülhet:

diagram

Még érdekesebb lehet, ha a diákokat kérjük meg arra, hogy az óra alatt rögzítsék, hogy mikor mivel foglalkoztak. Én ehhez a Microsoft Forms-ot használtam, mert abba alapból be vannak jelentkezve, így nem kell a név bepötyögésével időt tölteni. Az eredményeket egyénre lebontva nézhetjük meg és nagyon tanulságos lesz, amit kapunk.

Az is érdekes lehet, ha az otthoni tanulásukról kérjük meg őket, hogy vezessenek egy hasonló időmérleget és azután azt beszéljük meg velük együtt. Ez a tanulásmódszertanban is remek eszköz lehet.