Hangalapú visszajelzés beadandókra
Tippek, trükkök - 2020. május 4.
Nem találkozhatunk a diákjainkkal, mégis valahogy azon kellene dolgoznunk, hogy a digitáis oktatásban azért történjen tanulás. Most egy egyszerűen használható, jól működő ötetet adunk a visszajelzés hatékonyabbá tételére. Ha komolyan vesszük, hogy a digitális munkarendben is szeretnénk élhető, a diákok számára hasznosítható tudást építeni, ehhez ez az apró ötlet sokban hozzájárulhat.
Nyilvánvalóan felfogható a digitális munkarend egyfajta 'közmunka'-ként, ahol egyszerűen ürügyet kell szolgáltatni arra, hogy fizetést lehessen adni (bár biztosan vannak nagyon jól működő közmunka programok is), de azért a 3 hónap elég soknak tűnik ahhoz, hogy feladjuk, és azt mondjuk, hogy 'majd szeptembertől kicsit rákapcsolunk'. Ez különösen azért lesz érdekes, mert eddig is a NAT hihetetlen túlterheltségéről beszélt nagyon sok pedagógus ... mi lesz, ha még 3 hónap (egy tanév harmada) kimarad? Hogy lehet az eleve zsúfolt tanévet tovább gyorsítani? Érdekes kérdés .. mint ahogy az is, hogy ha kihagyjuk ezt a három hónapot, és az érettségi eredmények mondjuk jövőre nem lesznek jelentősen rosszabbak, felmerül-e vajon az iskolai 'jelenléti' oktatás hatékonyságának a kérdése? Ahogy egy ismerősöm gyermeke mesélte: "annyira megszerettem a törit most, hogy egyedül tanulom, és csak rövid videókat kapok róla". Ki gondolta volna, hogy ilyen haszna is lehet a víruspedagógiának :)
De visszatérve a mai poszt témájához, érdekes kérdés, hogy egy esszé, vagy egyéb hosszabb, a diákok által beadott projekt, értékelését hogyan tudjuk viszonylag kevés ráfordítással, mégis jelentősen hatékonyabbá tenni. Itt én a hangalapú visszajelzést használom, és szerintem megéri bőven az energiát. Én jelenleg két platformot ismerek, amelyik tudja ezt, a Microsoft Teams, és a hashtag.school. Szóval a Beadandók javításánál megjelenik egy mikrofon ikon, amelyre egyszerűen rákattintunk, és ha a mikrofont csatlakoztattuk és engedélyeztük az oldalnak a hozzáférést, egyszerűen elmondjuk, amit fontosnak tartunk megosztani.
Rengeteg olyan apróság, ötlet jut eszembe miközben javítok egy esszét, amit jó lenne elmondani a diáknak, de leírni rendkívül hosszú lenne. Aztán jön a következő 30 esszé, és már nem is tudom pontosan, mit is szerettem volna, és amikor kiosztom az írásokat, nincs idő, hogy mindenkinek az összes személyes kommentárt elmondhassam. Az igaz, hogy így pár perccel hosszabb az esszé javítsa (bár, ha belegondolunk, ez nem is biztos, hiszen sok dolgot nem kell beleírni az esszébe, inkább elmondom, és ezzel időt takarítok meg), de összességében sokkal kerekebb az értékelés. Tipp: én az első pár körben szoktam egy-egy fura, nem az esszéhez tartozó dolgot is mondani, hogy kiderüljön, meghallgatták-e (pl. a legutóbbi Arsenal meccs eredményét, amit, ha elmondanak nekem a következő órán, vagy csak egy papírdarabon leírva szó nélkül átadnak, akkor a következő szódolgozatban pár pont előnnyel indulhatnak - így az óra elején szó nélkül jön oda sok diák, és a többiek is elkezdenek érdeklődni, mi pedig megtudhatjuk, hogy hasznosult-e a munkánk. Nem természetes a diákoknak sem ez, legyünk türelmesek, és fokozatosan, következetesen vezessük be).
Végül álljon itt egy rövid videó arról, hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban: