Csalnak az esszénél a diákok? Így lehet megnézni, valóban igaz-e
Tippek, trükkök - 2024. október 21.
Sokan bosszankodnak a pedagógusok között, hogy a diákjaik AI segítségével írják meg a házi feladatukat. Sokak számára ez az egyik legkomolyabb érv a mesterséges intelligencia ellen. Nem is váratott sokáig magára az a fejlesztés, amellyel ki lehet állítólag szűrni az AI által generált tartalmat. Amint kiderült, ezek az alkalmazások elég megbízhatatlanok. Vajon létezik-e olyan AI használatával elvégezhető, viszonylag gyors 'teszt', ami lebuktatja a csalni kívánó tanulót? Igen, létezik, mutatjuk is a lapozás után.
Azon gondolkodtunk, hogy érdemes-e azon töprengeni, hogy vajon hogyan tudjuk az AI alkalmazásokat arra használni, hogy lebuktassuk a csalni kívánó diákjainkat? Természetesen kipróbáltuk az AI detektorokat, és egyéb hasonló ígéreteket, de mindannyiszor csalódnunk kellett. Olyan megoldásra vágytunk, amely viszonylag üzembiztos, és - bár AI-t használ - nem egy AI algoritmusra bízza az elemzést. Aztán felgyulladt az a bizonyos villanykörte a fejünk felett, és hamisítatlan Baltazár professzorként vágtunk bele a megoldás kidolgozásába (ha 1982 után születtél, ne foglalkozz a Baltazár professzoros utalással, nem éri meg utánanézni :)
No, mit is lehetne csinálni? Először is megíratunk egy esszét, beadandót a tanulókkal. Eddig minden a hagyományos rend szerint halad. Fontos, hogy az esszé/beadandó digitális formában elérhető legyen (bár annyira nem is, ha szépen írt és kézzel, egyszerűen fel lehet tölteni a képet, és megkérni a ChatGPT-t, hogy legyen kedves digitális szöveggé alakítani az írást. Ezután a diákokkal megnyittatjuk a ChatGPT-t, és megkérjük őket, hogy töltsék fel (fájlból vagy szövegként) az esszéjüket.
Ezután küldjünk nekik egy prompt-ot, amit be kell írniuk az esszé alá, ami kb. így szólhat: Te most egy tanár vagy, aki a feltöltött dokumentum tartalma alapján vizsgáztat egy diákot. Kérdezz rá az esszében található gondolatokra, összefüggésekre, illetve az adatokra, tényekre is. A kérdezés során légy alapos, soha nem mondd meg a jó megoldást, ha egy diák nem tud válaszolni, csak kérdezz tovább
Természetesen a fenti prompt-ot a végletekig lehet cizellálni, attól függően, hogy mennyi 'beismerő vallomást' szeretnénk még a feladat előtt. Ezután nincs más megoldás, mint hogy a diákok elkezdenek csetelni a bot-tal a saját esszéjükről. És ha nem tudnak válaszolni, akkor sajnos bukta van. Ellenőrizni úgy lehet egyébként, hogy a TELJES cset-et elkérjük, és egy megosztott felületre feltöltetjük a tanulókkal.
Ugyanennek egy kedvesebb, nem 'lebuktató' verziója az lehet, hogy ugyanígy feltöltetünk egy esszét, amit a diákok írtak, de azért, hogy megnézzük, mennyit tanultak belőle, mire emlékeznek, mit tudnak a témában. Ha semmit, akkor valószínűleg felületesen, és nem sok energiával készítették az esszét. Ha sokat, akkor jól működött az esszéírás feladat