Az elszabadult AI

21. századi tanár - 2025. február 9.

Írta: Nádori Gergely

robotA hajóágyú remek eszköz, főleg, ha az ember más hajókra akar lődözni, de nincs rosszabb az elszabadult hajóágyúnál. Amikor nincs kellően kordába szorítva az eszköz, akkor egészen szörnyű dolgokat képes művelni. Nincsen ez másképpen a mesterséges intelligenciával sem. Mutatunk is egy példát arra, hogy milyen lehet az elszabadult AI, amikor minden kontroll nélkül használják valahol. A példa egyfelől nagyon szórakoztató, másfelől arra is rávilágít, hogy még nem kell feltétlenül attól tartanunk, hogy minden feladatunkat átveszi egy AI, végül egy izgalmas tanulsággal is szolgál.

Nemrégiben találtunk rá arra, hogy a zeneszoveg.hu oldal egyes dalokhoz magyarázatokat is mellékel, amik segítenek megérteni, hogy miről szól egy adott dal. Sajnos nagyon egyértelmű, hogy ezeket a magyarázatokat AI generálta, és az is, hogy senki nem olvasta át azokat, mielőtt felkerültek volna a dalszövegek mellé.

Néhány példa a szórakozás kedvéért. Íme az egyik legenigmatikusabb magyar sláger, a Most múlik pontosan értelmezése:

A szöveg egy szerelmi érzelmekkel teli búcsút ír le, ahol a személy engedi, hogy a szerelme távozzon, mivel úgy gondolja, hogy nem való neki. A madár szimbólummal kifejezi a szabadság és a fájdalmas szív vágyát. Az éjszakában tovább akar vágtatni a szerelmével, ám az élet nehézségei, a sár és az ingovány, gátolják őt. A személy folyamatosan látja a szerelmét mindenhol, ami kifejezi a hiányérzetét és a vágyát, hogy visszatérjen hozzá. Végül az idő múlását hangsúlyozza, a villámlás és a mennydörögés pedig a szerelem erejét szimbolizálja.

Ez az Edda slágere:

A szövegben a főszereplő körbe van véve jó és rossz barátoktól, saját magát pedig könnyen sebezhetőnek látja. Az életben felmerülő kihívások ellenére, mint például a pofonok, amiket kap, nem adja fel. Elgondolkodik azon, hogy elhagyja a jelenlegi helyét, tudatában van annak, hogy hiányozni fog. A rossz emberek által okozott negativitás miatt azt érzi, hogy álmai hitványak lettek, és úgy érzi, hogy őt vadászják. Végül szembesül azzal a gondolattal, hogy ha egyszer elhagyja a körét, a rossz emberek nem találnak rá többé.

Végezetül itt egy Kispál dal, a Húsrágó hídverő:

A szövegben egy ember küzdelmét látjuk, aki a nehézségek ellenére nem adja fel. Szembesül azzal, hogy ha nem talál új megoldásokat, egy óriás, a problémái, elnyelik. Távol minden zűrtől, de a szívéhez közel, a hitben és az álmaiban keres menedéket. Anyja ígérete is erősíti, hogy képes lesz megküzdeni a nehézségekkel. A végén rádöbben, hogy a küzdelem a saját lelkétől függ, és hogy a szív és az agy összhangban kell, hogy legyen a sikerhez.

Viccnek akár remek is lehet, de másnak azért nem igazán lehet használni ezeket a "magyarázatokat". Ebből egyfelől azért látszik, hogy alapból az AI ma ennyire képes. Persze ha az ember sokkal több időt tölt vele, alaposabban promptol, akkor ilyeneket is tud mondani ugyanerről a dalról:

A vers egyaránt játszik a groteszk, szinte mítoszi képekkel és a test, mint átvitt értelem hordozó metaforáival. Az olyan kifejezések, mint a „húsrágó”, „hídverő” és „félkarral ölelő” egy erőteljes, szinte vad, ösztönös entitást idéznek elő, melyben a test motívumai – például „este egy bogár a testbe” vagy „a karod csak egy holt ág” – a belső, talán destruktív erők megtestesítőiként jelennek meg. Ezek a képek egyszerre keltik a félelem, a bizonytalanság, és a drámai átalakulás hangulatát, miközben a vers folyamán megjelenik az az elképzelés, hogy a régi, halott struktúrák – akár a test, akár a gondolkodás – lebontása szükséges a megújuláshoz. A vers metaforikus szerkezete úgy épül fel, hogy az első szakaszban a puszta erőszakos, elnyelő változás veszélyét érzékelteti a „kurva nagy óriás” alakján keresztül, míg a második részben az átalakulás lehetőségét, az egyensúly és a kreativitás felé való törekvést hangsúlyozza („egy vonalban vannak most a szíved meg az agyad”).
A képi világ és az átvitt jelentések összefonódása párhuzamba állítható a 20. századi modernizmus, illetve az avantgárd költészet eszköztárával, melyben olyan alakok, mint T. S. Eliot, Ezra Pound vagy akár Attila József is kísérleteztek a szöveg fragmentáltságával és a meglepő, sokrétű szimbólumokkal. Az óriás, mint a megsemmisítő erő és a test részeinek átalakulása, egyaránt utalhat az emberi lét mélységes válságára és az önmagunkkal való harcra, hasonlóan a modernisták által bemutatott belső széteséshez, majd azt követő regenerációhoz. Ezen eszközök révén a vers a hagyományos formai keretekből kiszabadulva hívja fel az olvasót a belső átalakulás, a kreatív küzdelem és az egyéni létezés újrateremtésének szükségességére.

A második tanulság az, hogy milyen könnyen felismerhető, hogy a fenti szöveget AI generált, ezt érdemes fejben tartani akkor, amikor a diákoktól kapunk ugyanilyen jellegű szövegeket. Jelenleg még nem olyan nehéz megtalálni az AI lólábat, főleg, ha bele is kérdezünk.

Az utolsó tanulság pedig annyi, hogy ha azt gondoljuk, az AI majd helyettünk végez el feladatokat és nekünk csak koktélokat kell szürcsölnünk a nyugágyban, csalódni fogunk. Ha magára hagyjuk, nem lesz jobb ennél amit csinál. A legnagyobb baj ugyanis a zeneszöveg.hu elemzéseivel nem az, hogy AI-val készültek, hanem, hogy mindenféle kontrol nélkül kerültek fel az oldalra. Ha az lett volna a cél, hogy legyenek elemzések, magyarázatok a szövegekhez, akkor lehetett volna az AI-t vagy arra használni, hogy készítsen egy első változatot vagy arra, hogy részletezze, finomítsa azt, amit egy szakértő elkészített. Ha igazán jó dolgot akarunk, akkor az AI nem helyettünk, hanem velünk fog dolgozni, nem kevesebb időt kell töltenünk a feladattal, hanem ugyannyi idő alatt jobb feladatot tudunk csinálni.

A találatot köszönjük Lőrinc Lászlónak.