AI és oktatás - jóslatok a közeli jövőre
Vezércikk - 2024. március 18.
Az már nagyjából látszik, hogy a mesterséges intelligencia forradalma akár alapjaiban lesz képes megváltoztatni azt, ami az iskolában történik. Az, hogy HOGYAN, - még - nagyban rajtunk, tanárokon, múlik. De vajon hogyan fogja befolyásolni a munkánkat a közvetlen jövőben? Mit kell akár más most másképpen csinálnunk, hogy képesek legyünk a diákjainkat egy olyan világra felkészíteni, ahol az AI technológiák a mindennapok szerves részét képezik. Rövid kitekintőnkben bátor jóslatok találhatóak :)
Azt, természetesen, hogy mindez milyen gyorsan lesz képes beépülni az oktatási rendszerekbe jelenleg nagyon nehéz megjósolni, de a trendek azért már láthatóak. Az egyik fontos megállapítás az, hogy ismét előfordulhat, hogy a diákok oldaláról előbb érkezik meg a reakció (bár azt hozzá kell tennünk, hogy az a sebesség, ahogy a mesterséges intelligencia betüremkedett az osztálytermi munkába, kifejezetten gyors volt, ahhoz képest, amennyi ideig egy ilyen 'forradalom' tartani szokott).
De visszatérve a diákokra. A tanulóink már hónapok óta a CHATGpt és társai segítségével írták a házijaikat, amikor mi, tanárok, elkezdünk ezzel foglalkozni egyáltalán. Az érettségi vizsgákon már nem csak a telefont, hanem az órát, karkötőt, stb. is le kell vetetni a diákokkal, hiszen ezek mind-mind alkalmasak a csalásra. Vajon mennyi időbe telik, amíg megérkezik a 'hordható AI'? A válasz persze az, hogy semennyibe, mert már itt van. Akár előrendelhető az a 'medál', ami mindent lát, tud, felvesz, elemez, és szívesen válaszol bármilyen kérdésünkre. Ez például autóban ülve hasznos lehet, amikor nem kell a GPS-szel bajlódni, hanem elég csak annyit mondani, hogy 'Hé, _ AI neve, merre forduljak, hogy az állomásra érjek?'. Szóval klassz dolog lehet ez. Ugyanakkor egy vizsgán kevésbé segíti az egyenlő esélyeket. És abból kiindulva, hogy egészen eddig az egyetlen olyan technológia, amely valóban szerves részét képezi az oktatási rendszerünknek - vizsgán is - az a számológép, itt még várni kell az áttörésre :) Akit érdekel egy ilyen medál, vagy szeretné akár előrendelni, itt megnézheti. Érdemes elolvasni, hogy mit tud/ígér a cég, elég ijesztő.
Szóval jó eséllyel jöhetnek a hordható AI alkalmazások az iskolákban. Vannak olyan oktatási szakértők, akik a robotokat is vizionálják már iskolai környezetben. Kétségtelenül érdekes lehet , és akár hasznos is, mondjuk a differenciálás szempontjából, de felvet igen komoly kérdéseket - pl. magára hagynánk-e egy osztálynyi alsóst egy AI tanárral? Tudna-e vajon fegyelmezni? De még alapvetőbb kérdés - aki dolgozott már mondjuk a Copilot chatbot-tal, az tudja, hogy tud néha furán reagálni (pl. megkérem, hogy NE tegyen egy táblára írást, mert semmi értelme, de ő csak odateszi, majd amikor szólok neki, azt mondja, hogy igen-igen, értettem, amit kértél, de szerintem ez így szebb, jobb. Szintén, ennél még veszélyesebb az, amit egy újságíró élt át, őt arra próbálta rávenni az akkor még Bing Chat, hogy hagyja el a feleségét, és vele éljen inkább - ITT EGY CIKK erről. Szintén intő példa az alábbi HVG cikk, ahol azt találták kutatók, hogy jobban számol egy AI, ha a Star Trekben szereplő kapitánynak képzeli magát (ITT A CIKK). Ami oktatási szempontból a legijesztőbb talán, az az a kitétel ebben a cikkben (is), hogy a 'kutatók sem értik' - azaz, azok se tudják már most, hogy pontosan mit és miért tesz egy AI, akiknek a feladata, hogy kutassák, illetve eleve ők programozták.
Újabb jóslat, bár mondjuk ehhez nem kell azért varázsgömb, az, hogy az AI alkalmazások folyamatosan fognak érkezni, naponta százával találnak ki és fejlesztenek újabb és újabb felhasználási szcenáriókat. Jelenleg egy gyűjtő oldalon közel 13000 (!!!) ilyen termék van listázva. Amit ez jelent: nyilván idővel tisztul majd a piac, és lesz néhány olyan, amely fennmarad. Ha túl gyorsan kezdünk bele, és nagyon erősen támaszkodunk egyetlen AI alkalmazásra, előfordulhat, hogy egy-két éven belül kicsúszik a lábunk alól. Ezért is talán jobban megéri kísérletezni, megérteni, hogy maga a technológia hogyan segíthet minket, mintsem hatalmas erőkkel fejleszteni mondjuk tananyagokat egy rendszeren belül.
Az AI forradalma összehasonlítva az eddigi nagy 'áttörésekkel' - pl. talán még emlékszünk az interaktív táblákra, vagy a tabletekre, amelyek egyenként, és együtt is a pedagógia térképének újrarajzolására voltak hivatottak - amíg el nem tűntek a süllyesztőben - annyiban lehet más, hogy nem a pedagógiai munka 'content'-jét, tartalmát forradalmasítja, hanem egy teljesen új szemléletet erőszakol ránk. Ennek lehet persze ellenállni, az első boncolások után még évtizedekig tanították sok egyetemen, hogy az emberi szív két részből áll, hiszen addig ezt tanították, és nem hagyták, hogy a boncolások valósága ezt megzavarja sokáig, de azért nem lehet ez a célunk. El kell fogadnunk, meg kell szoknunk, és alkalmazkodnunk kell. Ebben a tekintetben a jóslat az, hogy egyre kevésbé lesznek a MagicSchool AI-hoz hasonló alkalmazások népszerűek, és azon kezdünk majd el töprengeni, hogy pl. a Copilot, a Gemini, vagy a ChatGPT AI hogyan használható egyébként az órákon.
Addig is sajnos a tartalomgyártó alkalmazások lesznek népszerűek, amelyek segítségével rendkívül gyorsan, viszonylag elfogadható, középszerű órákat lehet tartani - sokkal kisebb erőfeszítéssel. És ez egy túlterhelt tanár számára akár vonzó perspektíva is lehet - bízunk benne, hogy nem sokáig.
Végül arról is szóljunk, hogy 2024-ben a kutatók is felzárkóznak majd várhatóan, és elkezdenek ömleni azok a kutatási eredmények, amelyek megpróbálják empirikusan vizsgálni az AI hatását az oktatásra. Ez is segítségünkre lehet, hogy árnyaljuk a képet.