5 dolog, amit érdemes kipróbálni az új tanévben
Tíz weboldal... - 2015. augusztus 29.
Boldog Új Évet! - így szoktunk köszönni egymásnak az iskolában augusztus végén. Az új év pedig a fogadalmak ideje, talán érdemes nekünk is tenni egy párat erre a tanévre. Összegyűjtöttünk öt olyan dolgot, ötletet, módszert, amit érdemes lehet kipróbálni az új tanévben. Mindegyikhez adunk segítséget is, hogy biztos legyen a siker, mindegyik kipróbált, bizonyított dolog, ami közelebb vihet a 21. századi pedagógia alkalmazásához. Van köztük olyan ami könnyen megvalósítható és van, ami több előkészületet igényel.
Lássuk hát az öt ötletet!
Kipróbálom a játékosítást! A gamification, magyarul játékosítás azt jelenti, hogy beemeljük a játékok bizonyos mechanizmusait a tanításba. Lehet ez egy aprólékosan kidolgozott kerettörténet (ITT MUTATTUNK ILYET, esetleg a folyamatos értékélés és az egyéni útvonalak bevezetése (ITT ÍRTUNK RÓLA) , lehet ez egy szerepjátékokra emlékeztető rendszer (pl. EZ) vagy csak valamilyen kitüntetés rendszer (mondjuk EZ).
Csinálok digitális osztálytermet! A digitális osztályterem a 21. századi tanár egyik legfontosabb eszköze, itt lehet differenciáltan feladatokat adni, értékelni, kapcsolatot tartani a szülőkkel és a diákokkal és kapcsolatot teremteni az iskola és a világ között. Szerencsére ma már válogathatunk a különféle megoldások között, A Yammer Facebook-szerű felületet ad, ahol különféle csoportok hozhatók létre könnyedén, de nem keveredik benne a magánélet az iskolával. Az összetettebb Office365 nagyon sok szolgáltatást nyújt és ha egyszer sikerül felállítani, már nem igényel nagyon sok munkát a működtetése, ehhez kapcsolódik a kiváló OneNote osztályterem is. Klasszikus ma már az Edmodo, új és érdekes az Edu 2.0.
Skype-olok az órán! A Skype ma már a mindennapok része, csoda, hogy az új helyesírás szerint nem kell szkájp-nak írni, itt az ideje, hogy a tanításban is szerepet kapjon. A nyelvtanulásban egyértelmű a használata (ITT ÍRTUNK RÓLA), a Mystery Skype játék könnyen megszervezhető és biztos siker. De nem csak erre használhatjuk, hanem arra is, hogy az óránkon szakértők jelenjenek meg és beszéljenek a diákokkal (erről ITT VOLT SZÓ), még egy listánk is van olyan szakemberekről, akik szívesen teszik ezt. Az iskolák (országok) közötti projektekben pedig minden korábbinál hatékonyabb közös munkát tesz lehetővé.
Szakmai fejlődésemnek (új) irányt szabok! Kezdjük egyre nehezebben érteni egymást - mi és a diákok, akiket taítunk. Vajon hogyan lehet/kellene változnunk ahhoz, hogy elérjük a felnövekvő generációt? Én az alábbi elveket próbálom bevezetni, és ilyen jellegű tudományos cikkeket, gyakorlati ötleteket fogok felhasználni: 1. Tanulói autonómia. Ez azért fontos, mert többet jelent az önszabályozó tanulásnál. Az utóbbi kimerül(het) abban, hogy a diákok a tanulás sebességét, affektív tényezőit, helyszínét stb. szabályozzák. Amennyiben azonban valóban tanulói autonómiáról beszélünk, akkor a tananyag tartalmára is hatással lehetnek. Ez pedig óriási (és ijesztő) különbség. Szóval önmagam fejlesztésében az első kérdés az lesz, hogy miként tudom elősegíteni a tanulói autonómia kialakulását a diákjaimban.
A másik fontos fogadalmam a tanulói visszajelzések sokkal intenzívebb beépítése a tanítási-tanulási folyamatba. Félünk, de legalábbis én magam félek attól, hogy egyes diákoknak nem jó az, ahogy tanítom őket, vagy éppen nem. Be szeretném vezetni a folyamatos online valós idejű visszajelzéseket, illetve az anonim véleményeket. Az igazság az, hogy egy évig rendszeresen csináltam, aztán (talán túlságosan megnyugodva) abbahagytam. Használhatom a Web apps kérdőívgyártóját (ITT ÍRTUNK RÓLA, de elég sikeresen használtam a Say at me nevű alkalmazást is (erről ITT TALÁLHATÓAK részletek). Használható még hasonlóra a Kahoot is (ÍME EGY JÓ KIS CIKK róla)
És ti milyen fogadalmat tennétek az új évben?