Értékelőlapok

Tippek, trükkök - 2009. december 21.

Írta: Nádori Gergely

Az angolszász országokban egyre nagyobb divatja van az értékelőlapok használatának. Ez egy olyan táblázatot jelent, amin a diákok előre megkapják, hogy milyen szempontok alapján fogják értékelni őket és milyen teljesítmény milyen eredményt jelent. Egy szóbeli feleletnél például tudhatják, hogy hány pontot kapnak az előadás módjára, a tények ismeretére, a megfelelő szakszavak használatára stb. Aki már érettségiztetett, az ismerheti valamennyire ezt a rendszert, a különbség csak annyi, hogy nem csak az adott, hogy pl. a szakszavakra maximum 10 pontot lehet kapni, hanem azt is tudhatja a diák, hogy hány vagy milyen szakszó használata hány pontot ér.

A Rubistar nevű oldal (ITT TALÁLHATÓ) ilyen értékelőtáblázatok készítésében nyújt segítséget. Előre megadott szempontokból válogathatunk (természetesen angolul), de át is írhatjuk őket, megváltoztathatjuk, ahogy kedvünk tartja.

Az oldalon már csak azért is érdemes barangolni, hogy lássuk, máshol (az USA-ban) mit tartanak fontosnak egy egy feladat elvégzése során (például a szóbeli prezentáció során, hogy tartott-e szemkontaktust). Két előnye biztosan van az ilyen értékelőlapoknak: egyrészt a tanár alaposabban átgondolja, hogy miért is akarja azt csinálni, amit csinál, másrészt a diák is pontosan tisztában lehet azzal, hogy mik az elvárások felé. Egy kémiai laborhoz készített értékellap letölthető INNEN, míg egy angol szóbeli beszámolóhoz készült pedig online változatban található ITT. Az online tárolt táblázatokba azt is bevihetjük, hány diák érte el az egyes fokozatokat, így azt is láthatjuk, melyik az a terület, amin még fejlesztenünk kell. Külön izgalmas lehet, ha a lapokat önértékelésre (is) használjuk, ahol a megadott szempontok alapján a diák maga értékelheti a teljesítményét.

 

Letölthetők: