Az erdőben wi-fivel

Internet a tanórán - 2012. május 13.

Írta: Nádori Gergely

Az IKT használattal kapcsolatos (többnyire érzelmi alapú) fenntartások között gyakran szerepel az, hogy mennyire természetellenes, elidegenítő a számítógépek használata. Aki így gondolja, azt biztosan megbotránkoztatja mejd, ha arról számolok be, miként használtuk a számítógépeket egy erdei iskolában. Minden évben eltöltünk egy hetet a diákjainkkal valahol Magyarország hegyei között. Ezek az erdei iskolák (természettudományos terepgyakorlatok) a tantervünk fontos részét képezik, itt van helye annak, hogy sokféle terepi vizsgálatot elvégezzenek a diákok és megismerkedjenek a temészettudományos vizsgálódás módszertanával is.

Idén először sikerült olyan helyre mennünk, ahol a tábor területén volt wi-fi elérés (IDE). tapasztalatból mondhatom, hogy ez fantasztikus lehetőségeket nyitott meg a számunkra. Ami pedig az esetlegesen aggódókat is megnyugtathatja, még a természetvédelmet is szolgálta, hogy számítógépekkel dolgozhattunk. Íme, néhány olyan projekt, aminél kapóra jött, hogy van vezeték nélküli internetelérés a tábor területén:

Ugyan már évek óta szünk magunkkal kártyaolvasót a táborokba hogy a diákok által készített fényképeket le tudjuk tölteni a gépekre és dolgozhassunk velük, most már a mobil telefonokkal készített fotók is könnyedén átkerültek a tanulói laptopokra.

Az okostelefonokra a wi-fin keresztül könnyen le lehetett tölteni a környék térképét és így a készülékek gps-eit remekül lehetett használni a túrázáshoz. Az ITT LEÍRT módon pedig rendes túra gps lesz az androidos terlefonokból.

EZZEL a programmal, pedig a geocachinhez haznélhattuk nagyszerűen az eszközöket.

Természetesen az is előfordult, hogy az erdőben eltévedt csapattól azt kértük, hogy adják meg a gps koordinátáikat, mert akkor azonnal tudni fogjuk, hogy merre is járnak.

A növényhatározás eddig mindig lepusztította kicsit a környéket, hiszen egy-két példányt le kellet szedni a nvényekből ahhoz, hogy meghatérozhassák őket. Nem így most! A diákok fényképet készítettek a növényekről, majd azokat határozták meg. Ehhez használták aremek online növényhatározót is (ITT ÍRTUNK RÓLA).

Az ökológiai vizsgálatok esetében nagyon jól jött, hogy in situ tudtunk számításokat végezni a tanulói laptopokkal, és az eredményeket levélben el is küldték azonnal.

A diákok egy-egy témakörben mélyültek el és a hét végén bemutatták egymásnak a munkáikat. Ehhez prezentációkat készítettek, például így:

 

Végig nagy áldás volt, hogy online lehetünk, olyan apróságok miatt is, int az aktuális buszmenetrend megnézése. A tapasztalatok szerint az online lehetőség nem helyettesíti az emprikus tapasztalatokat, hanem erősíti és tovább fejleszti azokat. El is határoztuk, hogy a táborhelyek kiválasztásánál fontos szempont lesz, hogy van-e vezeték nélküli internet.