Tárgyanimáció biológia órán

Internet a tanórán - 2011. június 9.

Írta: Nádori Gergely

A bemutatott óravázlat arra szolgál példaként, hogy milyen könnyen használhatjuk fel a minket körülvevő, mindennapjainknak már részét alkotó eszközöket a tanításban is. A digitális fényképezőgép az elmúlt évek során mindennapos eszközzé vált, nem különlegesség és nem is izgalmas dolog már. Itt az ideje tehát, hogy a tanításban minél jobban kihasználjuk!

Amióta már szinte minden mobiltelefon rendelkezik kamerával, még egyszerűbb a dolgunk, hiszen elég, ha a diákok a telefonjaikat használják a képek rögzítésére. A rögzített képekből pedig nagyon egyszerű rövid és izgalmas filmeket csinálni, ezt a technikát nevezik tárgyanimációnak. A most bemutatott foglalkozásban a téma a sejtosztódás volt, ami sosem egyszerű dolog. Ebben az esetben a diákok szövegeket kaptak a különféle sejtosztódások leírásával, majd ezek alapján kellett kisfilmeket készíteniük. A szövegek tanyulmányozására és a csoport munkájának megbeszélésére elegendő volt 20 perc egy óra végén. A filmek felvétele a következő napon történt, ezt mutatja be ez a videó:

{youtube}YhhOmIfn35c{/youtube}

 

Mint látható, a csoportok nagyon sokféle eszközzel dolgoztak, gyurmával, pálcikákkal, palacsintával. A technikai megoldás egyes esetekben a webkamera, a digitális fényképezőgép vagy éppen a telefon voltak. Az elkészült képeket azután vagy a telefon alkalmazásával (pl EZZEL vagy EZZEL) állították össze filmmé, vagy a Windows beépített Movie Maker programjával (erről ITT ÍRTUNK). A filmfelvételre elegendő volt 25 perc. Az elkészült munka például ilyen volt:

{youtube}GjfmJxSSGZ4{/youtube}

A témát lezáró dolgozatnál feltűnő volt, hogy mennyire jól megértették a diákok a sejtosztódás menetét.