Vajon mitől lesz valaki sikeres a Google-nél? Nem attól, amire gondolsz!

Hírek - 2018. április 6.

Írta: Prievara Tibor

Sokakat foglalkoztat, hogy vajon mitől lesz sikeres a 21. századi munkavállaló. A Google-nél is így voltak ezzel, aztán elkezdték kutatni is. Erre kiderült, hogy az ún. soft skill-ek sokkal fontosabbak, mint az hogy mennyire jó mérnök, vagy matematikus valaki. Az alábbiakban egy erről szóló angol nyelvű cikk összefoglalása olvasható - rendkívül tanulságos. Köszönjük Kiss Laurának a fordítást/értelmezést. (A cikk eredetije a Washington Post-ban jelent meg.)

Egy meglepő dolog, amit a Google megtudott az alkalmazottairól – és ennek jelentősége napjaink diákjai számára

  1. december 20-án ezzel a címmel publikált Valeria Strauss szakújságíró egy igen érdekes cikket a washingtonpost.com-on. A cím az oktatás kérdései iránt érdeklődő olvasóközönség figyelmét a következő kérdésre irányítja: vajon mi köze lehet a Google alkalmazottainak a mai diákokhoz? A továbbiakban Strauss cikkének fontosabb alapvetéseit és következtetéseit foglalom össze.

Sokan úgy tartják, hogy a 21. században való boldogulás és sikeres karrierút legfontosabb tényezői a diákok számára az úgynevezett STEM 1 tárgyak – (Science, Technology, Engineering a Math). Strauss szerint szakértők és a szülők is egybehangzóan azt ajánlják a diákoknak, hogy a pályaorientációjuk során az egyetemi jelentkezésükben a STEM tárgyakra összpontosítsanak, mert a szülők elképzelése alapján ez az egyetlen útja annak, hogy a fiatalok jó munkahelyet találjanak a későbbiekben.

A cikk szerint azonban kiderült, hogy mégsem az ezekhez a tárgyakhoz tartozó alapkészségek azok, amelyekkel a diákoknak leginkább rendelkezniük kell. Ennek az állításnak az alátámasztása érdekében a szerző két kutatásra hivatkozik, amelyet Google-nél végezték el. A Google mint kutatási színtér azért bír nagy jelentőséggel, mert ennél a vállalatnál hosszú időn keresztül a „STEM-only approach”, vagyis a STEM tantárgyakat kizárólagosan előtérbe helyező vállalati és toborzási szemlélet dominált. A cég alapítói annak idején abból az alapvetésből indultak ki, hogy a technológiát csak a technológiai háttérrel rendelkező szakemberek érthetik meg. Ennek megfelelően a vállalat a közeli múltig leginkább az élvonalbeli természettudományi egyetemekről érkező éltanulókat vette fel.

A kutatásokról: Az egyik kutatás az Oxygen nevű projekt volt. 2013-ban a Google összegyűjtötte 1998-tól nála dolgozó alkalmazottjainak az adatait. Az adatok alapján az derült ki, hogy a Google legjobb munkatársai körében STEM tárgyakban való jártasság csak az utolsó helyen szerepel. A hét legfontosabb készség ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen a Google-nél, kivétel nélkül soft skill:

  • Legyél jó coach!

  • Legyél jó hallgató, és kommunikálj jól!

  • Könnyen érts meg másokat!

1 Azaz a reáliák: természettudomány, technológia, műszaki ismeretek és matematika.

  • Legyél empatikus és támogató!

  • Támogasd a kollégáidat!

  • Legyen kritikai szemléletmódod!

  • Legyél jó problémamegoldó!

  • Találd meg a kapcsolatot komplexebb koncepciók között!

Talán meglepőnek tűnhet, de a fenti készségek sokkal jobban illenek egy bölcsészre, mint egy programozóra. A másik projekt az Arisztotelész volt. Ezzel a projekttel szintén a soft skillek jelentősége bizonyosodott be (még high-tech környezetben is!). Az Arisztotelész projekt keretében a dolgozókat két csoportba osztották. A csoportbontás alapjául az alkalmazottak professzionális háttere szolgált. Az A csoportba a Google legjobb természettudósait válogatták. Ennek ellenére mégsem tőlük származtak a projekt során a legfontosabb gondolatok. A B csapatban olyan dolgozók ültek, akik nem rendelkeztek szükségszerűen a legtöbb természettudományos háttérrel. Az Arisztotelész projekt egyben rávilágított arra is, hogy melyek a Google legjobb csapatainak az ismertetőjegyei:

  • egyenlőség

  • nagylelkűség

  • a csapattagok ötletei felé való nyitottság

  • empátia

  • érzelmi intelligencia.

Legfontosabb pedig az érzelmi biztonság. A teljes sikerhez mindenkinek magabiztosnak kell lennie, mernie kell megszólalni és hibázni.

Strauss konklúziója: A STEM tárgyaknak tehát nagy jelentőségük van ugyan, de önmagukban nem elegendőek. A sikeres munkavállalóknak szükségük van soft skillekre is: hogy a kultúrákban, az emberekkel való bánásmódban, a társas kapcsolatokban jártasak legyenek. Tehát nem szabad a diákokra ráerőltetni azt, amit nem akarnak tanulni. Engednünk kell, hogy abban a tárgyban teljesedjenek ki, amit szeretnek. Ez az eredményes, és sikeres karrier titka.