Még több Fake news - óravázlat

Nyelvoktatás - 2017. december 14.

Írta: Prievara Tibor

Fontos, hogy diákjaink (és mi is) tisztában legyenek azzal, hogy nem minden igaz, amit olvasunk az interneten. Eddig általában el is jut mindenki, a kérdés csak az, hogy mit tesz ezzel a tudással. Én egy tejes álhír-órát terveztem angolosoknak, B1-től használható szinten (bár B2 körül működik igazán jól). Ezt tettem: létezik egy Robert Haas nevű NatGeo fotósnak egy flamingós képe (lásd a cikk illusztrációja), amelyben flamingók összeállnak egy flamingó alakzatban. Emellé feltettem az állítólag Fukushima mellett fényképezett mutáns százszorszépeket, és röviden arról kellett beszélniük a diákoknak, hogy mit látnak a képen. Már eddig is izgalmas, de ez mind semmi ahhoz képest, ami a lapozás után jön!

Mivel számítógépekkel dolgoztunk, nem mondtam meg a választ a kérdésekre, hogy vajon igazak-e a képek, hanem összesen 4 percet adtam, hogy párban, külön géppel dolgozva megpróbálják bebizonyítani, hogy igazak-e. Ezután rövid listát írtunk azokról a stratégiákról, amelyeket használtak (pl. megtalálták a képet a National Geographic oldalán, vagy a Telegraph-ban is stb.).

Ezt követően megnéztünk egy összesen kb 1 perces videót, amelyben 5 technika van álhírek kiszűrésére (a videó ITT LÁTHATÓ, sőt, ingyen letölthető). Érdekes, hogy a fordított képkereső funkcióját a Google-nek elég kevesen ismerték, azt érdemes külön megmutatni egyszer.

Végül a Snopes oldaláról (ITT TALÁLHATÓ)kiválasztottam két cikket, az egyik arról szólt, hogy Cancun-ban 50 holttestet találtak (ez egy spanyol cikk volt), a másik pedig arról, hogy egy app segítségével a szülők hogyan tudják irányítani gyermekeik Facebook-életét. Az első nem igaz, a második igaz egyébként. Fontos, hogy a cikkeket NEM a Snopes oldaláról linkeltem be, ami egyszerűbb lett volna, viszont ott megvan a megoldás, hanem az eredetiket. Itt nehézség volt, hogy a második cikk eredetije spanyolul volt, de legalább megtanultuk, hogyan lehet használni az 'Oldal lefordítása' funkciót a böngészőben :)

Az óra végén be kellett számolniuk a diákoknak párban, hogy milyen cikket nyomoztak le, és milyen eredménnyel jártak. Szerintem elég érdekes, és hasznos óra volt, azt láttam, hogy a diákok is szerették és élvezték. Ajánlom mindenkinek!