Internetes dolgozatírás
Tippek, trükkök - 2016. október 28.
Régóta szerettem volna már olyan dolgozatot íratni, amihez használhatják a a diákok az internetet. Sokat beszélünk arról, hogy milyen jó lenne a korszerű képességeket értékelni. Az egyik legfontosabb korszerű képesség pedig pontosan az, hogy miként tud valaki információkat összegyűjteni, értékelni, elemezni és feldolgozni. A dilemma az volt, hogy az egyéni teljesítményre voltam kíváncsi, azt akartam értékelni. Hogyan lehet ezt megoldani, ha közben az internet is ott van a kezük ügyében? Hogyan lehetek biztos abban, hogy nem kapnak segítséget egymástól, vagy akár kívülről e-mailen, Facebookon, bármiféle csatornán. Nem állhatok ott minden diák mögött, hogy nézzem a képernyőjét! vagy mégis?
Az ötlet egyszerű, a dolgozatírás megkezdése előtt nyitott mindenki egy Powerpoint dokumentumot és annak első diáján elindította a képernyőfelvételt (ez a Beszúrás szalagon található), a dolgozat befejeztével pedig ezt a pptx fájlt is beadja. Így néz ki egy diák munkája 16x-os gyorsításban:
A kiadott feladat pedig ez volt (8. évfolyam, természettudomány, Kárpát-medence témakör, a feladat megoldására 80 percük volt):
A Hasonlítsd össze a megadott szomszédos országot hazánkkal! Gyűjts minél több adatot, készíts összehasonlító ábrákat és magyarázd el, hogy mi a különbségek oka és következménye! Strukturáld a leírást, térj ki a természeti adottságokra, az iparra, a gazdaságra és a kultúrára. Keress hasonlóságokat és különbségeket is! Ábrázold is a különbségeket grafikonon, diagramon, akár összetett infografikán. Írd le, hogy a különféle tényezők (pl. eltérő lakosságszám, terület, domborzat, éghajlat, ásványkincsek) milyen következményekkel járnak. Az írást a következő szempontok alapján fogom pontozni:
- szakmai szóhasználat: használsz-e és helyesen használsz-e benne szakkifejezéseket
- tényanyag: elég sok adatot és tényt tartalmaz-e az anyag, megfelelőek-e az adatok, pontosak, aktuálisak
- forráskezelés: jelzed-e, hogy milyen forrásokból dolgoztál, kellő pontossággal
- szempontok: kellően sok szempontot tartalmaz-e az összehasonlítás
- érvelés, következtetés: az összehasonlítás szempontjai és következtetései összhangban vannak-e, a következtetések alaposak, logikusak és a természettudományos ismereteket tükrözik-e
- gondolatmenet, stílus, megjelenés: rendben van-e a helyesírás, követhető-e a gondolatmenet, jók-e az ábrák, esztétikus-e a beadott munka
B A megadott megye komplex bemutatása. A kapott megyét mutasd be a tanult gondolatmenet szerint: geológia, domborzat, vízrajz, ásványkincsek, élővilág, természeti értékek, mezőgazdaság, ipar, turizmus, társadalom. Használhatsz képeket és grafikonokat, de ezt a feladatot elsődlegesen a leírt szöveg alapján fogom értékelni. A legfontosabb, hogy mutasd be, miként hatnak egymásra, miként épülnek egymásra az egyes elemek, mi okozza az adott terület sajátosságait. Az írást a következő szempontok alapján fogom pontozni:
- szakmai szóhasználat: használsz-e és helyesen használsz-e benne szakkifejezéseket
- tényanyag: elég sok adatot és tényt tartalmaz-e az anyag, megfelelőek-e az adatok, pontosak, aktuálisak
- forráskezelés: jelzed-e, hogy milyen forrásokból dolgoztál, kellő pontossággal
- gondolatmenet: jól bemutatja-e az írás, hogy az egyes dolgok hogyan épülnek, hogyan hatnak egymásra
- stílus, megjelenés: rendben van-e a helyesírás, jól követhető-e a szöveg, esztétikus-e a megjelenése
Átnézve a megkapott munkákat nem csak az derült ki, hogy így viszonylag jól megelőzhető a csalás, hanem az is, hogy nagyon sokat tudok meg arról, hogy miként dolgozik a diák. Sokkal több derül ki a számomra abból, hogy milyen ütemben, milyen stratégiával dolgozik, mintha csak a végeredményt látnám és így sokkal hasznosabb visszajelzést is tudok adni neki!