Classcraft - komolyan vett játékosítás

21. századi tanár - 2014. július 26.

Írta: Nádori Gergely

classcraftA játékosítás (gamification) a 21. századi pedagógia egyik kulcsszava. Sokan sok mindent értenek alatta, vannak, akik számítógépes játékok használatát oktatási célra, mások pedig annak a motivációnak a beépítését a tanulásba, ami az elszánt játékosokat jellemzi. A Classcraft alkalmazás (ITT TALÁLHATÓ) ötvözi ezt a két szemléletet. A klasszikus értelemben vett játékról van szó, ami mégis nagyon erősen kapcsolódik a tanuláshoz. Az ingyenesen használható rendszer lényege a következő:

Minden tanulónak van egy karaktere, ez lehet harcos, mágus vagy gyógyító, a karakternek vannak tapasztalati és egészség pontjai. Ha egy diák valami pozitív dolgot csinál (jól felel egy kérdésre, segíti a társait, remek munkát végez) tapasztalati pontot kap. Bizonyos számú pont elérésekor szintet lép és az új szint új kiváltságokkal jár (pl. egy nappal később beadhatja a beadandót, ehet órán, hallgathat zenét órán stb.), a kiváltságok függenek attól, hogy milyen típusú a karakter. A varázsló képessége a láthatatlanság (késhet maximum 2 percet az óráról), a harcosé a vadászat (ehet az óra alatt). Ha egy diák rosszat csinál (késik, nem figyel, zavarja a többieket), az egészségpontjaiból veszít. Ha ezek nullára csökkennek, a karakter meghal, a halál szintvesztéssel és valamilyen büntetéssel jár együtt (pl. kevesebb ideje van a dolgozatra, extra feladatot kap).

A karakterek nem egyedül harcolnak, hanem csoportokban, erre szükség is van, mivel a képességeik jól kiegészítik egymást. A rendszert még egy minden óra elején bekövetkező véletlen esemény is színezi. Az ingyenes változat nagyjából ennyit tud. A freemium változat abban különbözik, hogy ott a diákok vásárolhatnak pénzt, amivel újabb képességeket szerezhetnek, a premium változatnál pedig ezt a pénzt a tanár oszthatja nekik.