Fun theory - érdekesebb-e, ha vicces?
Vezércikk - 2010. január 1.
Ma egy újabb érdekességre akadtam, természetesen - mivel ez is személyes jellegű bejegyzés - a blogba teszem. Nos, egyszer egy iskolai értekezleten egy vezető azt mondta: 'Tessék tudomásul venni, hogy ez egy iskola, nem az a cél, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, hanem az, hogy tanuljanak'. Nem akartam az eleve elhúzódó értekezletet tovább nyújtani, de erre azt gondoltam: Pontosan, nem cél, hanem eszköz. Most találtam egy remek kis videót, amely segítségével illusztrálhatom, amire gondoltam. Lapozás után megnézhető!
Szóval, a videót a TheFunTheory.com oldalon találtam, ahol azzal kísérleteznek lelkes emberek, hogy azzal, hogy valamit viccessé tesznek, vajon lehet-e hatni az emberekre. A példa nagyon egyszerű: lassan nem lehet úgy bekapcsolni a tévét, rádiót, kinyitni egy Nők Lapját, hogy ne legyen legalább 5x leírva, hogy egészségesen éljünk, meg sportoljunk, sőt arra is kapunk sok példát, hogy ezt hogyen érhetjük el anélkül, hog ykülön fáradnunk kellene (itt most nem a szauna övre gondolok, ahol mosolyogva izzad sok-sok ember boldogan tévézve, hanem az olyan ötletekre, mint hogy 'lépcsőzz, ne használd a liftet és egészségesebb leszel'. Mindennek mi a hatása? Szerintem nem sok - az emberek azért választják a lépcsőt, mert a) nincs mozgólépcső, csak a másik irányba, b) akkora a tömegnyomor a mozgólépcsőn, hogy akkor inkább már a lépcső.
Erre találtak frappáns megoldást svédek. Nézzük csak:
A videó - amellett, hogy kiválóan illusztrálja, amire gondoltam, kérdéseket is felvet. Persze, hogy sokkal többen használják a zongoralépcsőt, DE:
a) mennyivel több idő, energia, pénz stb. egy ilyen lépcsőt elkészíteni, és
b) mit tegyünk, ha nincsen ilyen 'Vicces' ötletünk?
És itt van a lényeg - ha kimondjuk, hogy az iskola lehet a 'vicces' tanulás helyszíne, akkor nagyon komoly hendikeppel indulnak azok a tanárok, akiknek nincsenek kreatív ötleteik. Abba belegondolni is rossz, hogy ha ezt ki is mondanánk - a jó tanár kreatív! Ehelyett a biztonságosabb ' a jó tanár felkészült', 'a jó tanár érti a tárgyát', a 'jó tanár képes lelkesedéssel beszélni a tárgyáról' kitételeket szeretjük használni. Talán jogosan. Tényleg sokkal több energia, munka és idő egy kreatív órát összeállítani - főleg, ha mondjuk az interaktív táblát is szeretnénk többre használni, mint krétapormentes írásra.
Azt gondolom, hogy nem lehet, és nem is biztos, hogy kell, hogy a tanárok KÖTELEZŐEN kreatívak legyenek, vagy legyen ilyen szigorlat :)
Azt viszont igenis megtehetjük, hogy összegyűjtjük e kreatív ötleteket, óravázlatokat, használható játékokat, számítógéppel, vagy anélkül játszható játékokat, és közzétesszük őket.
Ezét annyit próbálunk tenni, hogy nemsokára elindítjuk itt a TanárBlogon a Tananyagbázis szolgáltatást, ahol havonta 20-30 új óravázlatot találhattok. Ami különleges: a vázlatok mellé előregyártott ('konyhakész') interaktív táblás anyagot is adunk mindig, valamint (ha van értelme) statikus (pl. WORD-ben készült) feladatlapokat is. Elv, hogy minden anyagban minden megváltoztatható, azaz mind az interaktív táblás anyagokban, mind a Word feladatlapokban bármikor bármit át lehet saját szátok íze szerint szerkeszteni.
Érdemes visszanézni 2-3 naponként, nem tudom mikor lesz időnk feltenni az anyagokat, de január elején feltétlenül elindulunk, lehet készíteni a tárhelyet mindenkinek a gépén :)