Kell-e az interaktív tábla?
Vezércikk - 2012. szeptember 6.
A kérdést elég gyakran teszik fel nekem, ezért arra gondoltam, megnézem mit ír erről a magyar nyelvű internetes sajtó. Nemrég olvastuk (és ajánlottuk Facebook oldalunkon az Iskolai korrupció címmel megjelent posztot, ahol a szerző egy velejéig romlott iskolát ír le. Itt - a rengeteg pénzpumpáló technika között - megemlíti a több milliós interaktív táblákat is, amelyek ez órán használhatatlanok, ráadásul lassítják az órát, hiszen interaktív táblán 2, míg rendes teremben 9 példát is megold a szerző egy órán. Aztán belefutottam a NYEST-en egy cikkbe, ahol ezt olvastam: " Hány laptopot lehetne venni egy interaktív tábla árából? Tízet egészen biztosan." Aztán meg ezt: "Ha a táblához szükséges szoftverek árát is beszámítjuk (ami nélkül tényleg csak egy nagyon drága kivetítő), akkor pedig a 16 laptop még kevesebbe is kerül". Végül arra is felszólított a szerző, hogy keressünk jó példákat az interaktív tábla használatára - olyan példákat, ahol nem a tanár miatt működött jól az óra, hanem kifejezetten az interaktív tábla miatt, illetve azt is állítja, hogy a frontális oktatást erősíti a tábla. Szóval ezeken kezdtem el töprengeni, az eredmény a lapozás után található.
Fontos: tudom, hogy a fenti cikk 2010-ben jelent meg, azonban a gondolatok fontosak benne, és ma is nagyon sokszor hallhatjuk őket. Én azt gondolom, hogy az interaktív tábla jó és hasznos. Úgy, ahogy hasznos például a videók, vagy éppen a számítógépek használata az órán. Ugyanakkor talán egy picit könnyű célpont is - mint az IKT általában - hiszen sokba kerül, és nem mindig tudjuk (ki)használni. A bevezetőben írt példa jól mutatja ezt szerintem. Az, aki zöld táblán 9, interaktív táblán pedig összesen 2 feladatot tud megoldani egy órán, az valószínűleg rosszul használja az interaktív táblát. Állíthatjuk ezt elég magabiztosan, hiszen ha semmi 'extra' funkciót nem használ a kolléga, akkor is legalább olyan gyorsan tud írni, szerkeszteni a fehér, mint zöld táblán. Érdekes, hogy ezt mennyire határozottan állítja, illetve milyen következtetéseket von le mindebből: nem tudom rendesen használni, TEHÁT a tábla rossz dolog. Nem azt gondolja, hogy: nem tudom hatékonyan használni, nézzük, hogy lehetne, vagy kitől tanulhatnám meg. Netán: csak 2 feladat ment az órán, lehet, hogy valamit rosszul csinálok?
Egy percre az anyagiaknál is időzzünk el, mert ez elhangzik. Persze nem lehetne 16 gépet venni egy tábla árából, ahogy az idézett cikk állítja, hacsak nem szélsőséges a számítás (ti. valóban lehet 1.5 millió forintért táblát venni, és már 70 000 Ft-ért számítógépet). Természetesen ezt könnyen vissza is lehet fordítani, hiszen van számítógép 1.5 millióért és interaktív tábla 250 000 Ft-ért. De mondjuk egy normálisan használható gép (operációs rendszerrel) kb. 150 000 Ft, és egy normálisan használható, működőképes interaktív tábla kivetítővel kb. 500 000 Ft. Az arány így 1:3. Azaz, vagy felszerelek 3 tantermet kivetítővel és interaktív táblával, vagy egy nyelvi csoportot számítógépekkel. Szintén fontos, hogy a táblaszoftvert normálisabb cégek ingyen adják, azaz semmilyen extra költsége nincs, ellentétben mondjuk 9 számítógép szoftveres felszerelésével, illetve telepítésével.
E kis kitérő után érdemes reflektálni fontosabb (módszertani) felvetésekre is az interaktív táblákkal kapcsolatban. Olvashatjuk, hogy az interaktív táblák a frontális oktatást erősítik, illetve ebbe az irányba tolják (talán vissza?) az oktatást. Erről azt gondolom, hogy valóban reális veszély, hiszen jobban csillog az interaktív táblás óra, és abba a hamis illúzióba ringatja a tanárt, hogy ő lett izgalmasabb. Aztán persze az újdonság ereje elvész, és marad az unalom. De nem tudom, ez mennyire a tábla hibája. Hasonlóan a helyzet pl. a videók használatával is. Lehet egyetlen 3 perces videóra egy remek interaktív, kommunikatív órát építeni, vagy lehet a gyerekeket beterelni egy terembe és 45 percen keresztül filmet nézetni velük. De ez nem a videó problémája, hanem a tanáré. Én nem gondolom azt, hogy jellemzően frontálisan tanítok, mégis van helye az interaktív táblának az órán. Ráadásul nyelvtanár vagyok, akikre külön hivatkozik a szerző, mint akiknél semmi értelme a táblák használatának. Példám is rengeteg van, néhány talán jó is :)
Az utolsó mai felvetésünk a gyakorlat. Ha valaki nem használja a táblát, csak azt tudja leírni, hogy szerinte vajon milyen lehet ez ... . ha a gyakorló tanár oldaláról közelítjük a kérdést, akkor egészen másra jutunk. Amikor először interaktív táblával találkoztam, azonnal azon kezdtem el gondolkodni, hogy ez én óráimon hogyan használhatnám. Nem az jutott eszembe, hogy 'mennyivel jobb lenne frontálisan tanítani', hanem az, hogy miként tudnék egy interaktív, kommunikatív nyelvórát segíteni vele. És ebben nagyon igaza van a cikknek: ha ti. csak frontálisan tanítok, akkor könnyen előfordulhat, hogy a jegyzeteket nem a táblára írom kézzel, hanem egy Powerpoint prezentáción előre elkészítem. Mégis, ha kémiából ezt teszem. és így a 45 perces anyagot 25 perc alatt 'leadom', de a fennmaradó időben kísérleteket csinálok a gyerekeknek (gyerekekkel) az órán, talán már megérte használni az interaktív táblát.
Ennyit mára, a következő részben az interaktív táblák módszertanáról szóló könyvről írunk majd.