Mit olvasnak, néznek a diákok?
Vezércikk - 2012. január 13.
Az év elején egy kísérletet kezdtem, és akkor megígértem azt is, hogy a félév befejeztével megírom, mi lett belőle. A 'kísérlet' lényege annyi csupán, hogy megkértem 4 csoportnyi gyereket, hogy hetente egyszer - ha van kedvük - a Ning oldalunkra posztoljanak ki egy olyan weboldalt, videót, vagy bármit, ami foglalkoztatja őket, kapcsolódik az angoltanuláshoz, és esetleg mások számára is érdekes lehet. A lapozás után összegyűjtöttem egy csokorra valót ezekből. Szerintem érdekes olvasmány.
Nem volt nagyon nápszerű, de azért voltak 9gag és társai, azaz vicces(nem szánt) képek, feliratokkal. ITT TALÁLHATÓ egy Justin Bieber-es. Azért ha elvonatkoztatunk JB-től, az, amiről az oldal, és a kép szól, igenis érdekes - lehetett róla beszélgetni.
Volt olyan is, hogy a könyvben olvasott dolgoknak néztek utána a gyerekek. Volt egy olyan olvasmány, amelyben arról volt szó, hogy klasszikus irodalmi műveket dolgoztak fel képregény formájában. Van aki nem hitte, és utánajárt. ITT az oldal. Hasonló volt Angliában a Charles Dickens szórkoztató park. Ezt sem hitték el, aztán megnézték, és tényleg létezik.
Voltak aztán videók sokan. Van, aki kreatívabbat posztolt ki (pl. ITT nézhető, hogy valóban elveszett generáció-e ez), de meglepően sok TED talk is került a posztok közé - mondjuk az is igaz, hogy ezeket rendszeresen használom órán, vagyis be lettek vezetve (annál izgalmasabb, hogy utána saját maguk is nézelődtek az oldalon, és vették maguknak a fáradságot, hogy megosszák másokkal is. Külön kategória lett a vicces videó, illetve az érdekes tudományos ismeretterjesztő videó - persze inkább olyanok, hogy ' mi emeli jobban a pulzusszámot: fél óra szobabicikli, vagy fél óra női mell nézés. Mindenesetre ez is angolul került fel. Próbálkoztak az elején horrorfilmek bemutatóival is, de azt leállítottam, mondván a kisfiam is látja az oldalt, és félek, hogy ilyeneket lát.
És még sorolhatnám, hiszen több száz hasznos oldalt osztottak meg egymással, és legalább ugyanennyi értelmetlent is .Amellett, hogy el kellet gondolkozniuk azon, hogy másoknak mi lehet az érdekes, a legnagyobb sikere a félévnek az volt, hogy egyre többek 'lájkolták' a másik csoportból feltett anyagokat, illetve egyre többen jönnek oda hozzám azzal, hogy láttam-e azt a videót, oldalt, amit egy másik osztályban tanuló diák tett fel.
Kiderült tehát, hogy igenis érdemes néha rájuk bízni, hogy hozzanak számukra érdekes dolgokat, és ennek a megosztására kiváló keret az IKT. A másik tanulság az, amit mindig le kell vonnom: igen gyorsan tud olyat mutatni nekem egy diák, amit nem tudtam, nem ismertem azelőtt. Ha sikerül őket motiválni, rendkívül értékes gyűjteményt lehet összegereblyézni velük. Érdemes kipróbálni!