Vallásoktatás és IKT
Vezércikk - 2011. december 7.
Ma van a Szeplőtelen fogantatás napja, de nem az a valódi apropója ennek a bejegyzésnek, már résgóta gondolkodom azon, hogy meg kellene írni. A valláűsoktatás és az IKT kapcsolatáról van szó. Ha átlalában az oktatásról esik szó, gyakori a panasz, hogy milyen lassan mozdulnak a dolgok, milyen borzasztó nehezen kerülnek be a modern eszközök a tanításba. Ha azonban bármely tantárgyat megnézünk, nincsen talán egy sem, ami olyan lassan mozdulna, mint a vallásoktatás. A hittanórák, vasárnapi iskolák módszertana egy jobbára 19. századi paradigma foglya mind a mai napig. Hogy csak egy példát vegyünk, nincs még egy olyan tárgy, ahol a memoriter olyan kitüntetett szerepet kapna, mint a vallásoktatásban. Ha a gyereknek nincs szerencséje, akkor az aranymondásokat ráadásul a Károli fordításban kell megtanulnia, hogy biztosan ne értse azt, amit mond.
Ha pedig ilyen elmaradott a vallásoktatás didaktikája, beszélhetünk-e egyáltalán IKT-ról ezen a területen? Van-e olyan vasárnapi iskola, ahol kollaboratív eszközökkel dolgoznak, ahol a webkettes filozófiának megfelelően a diákok magzuk készítenek tartalmat, ahol kihasználják mindazt, amit a 21. század kínál? Elsőként gondoltam, érdemes lenne körülnézni a világban.
Úgy látom, legalábbis az angolszász világban messze nem ilyen borús a kép. Rövid kutakodás után találtam egy teljes (Creative Commons alatt közzétett) kurzust, ami a Webkettő a vallásoktatásban címet viseli (IDE KATTINTVA), egy ediblogot, kifejezetten ennek a témának szentelve (ITT), egy izgalmas leírást róla (IDE KATTINTVA), egy angol oldalt a témában (EZT ITT), interaktív táblás anyagokat a SMART Exchange-en (IDE KATTINTVA) és egy teljes interaktív weboldalt is, ami a diákoknak és tanároknak egyaránt szól (EZT PEDIG ITT). A helyzet tehát nem reménytelen.
Mert az egyértelmű, hogy a vallásoktatásban bőségesen lenne helye az IKT-nak. Kezdve az olyan egyszerű dolgoktól, mint a bibliai helyek megkeresése webes térképeken (ITT VAN Pál negyedik útja), vagy éppen egy online konkordancia használata (PÉLDÁUL EZ) vagy éppenséggel a napi igeszakaszokat megjelenítő alkalmazás okostelefonokra (ITT).
Ha azonban belegondolunk, hogy mennyire különleges a tantárgyak között a vallásoktatás, talán még egyértelműbb lesz, hogy mekkora lehetőségek vannak a számára az IKT felhasználásában. A vallás (elsődlegesen a missziós szemléletű felfogása) bizonyos mértékben gyakorlati tantárgy, amiben fontos, hogy a diákok ne csak passzív részesei legyenek a folyamatoknak. Itt juthatna igazán szerep a közösségi oldalaknak, a webkettes eszközöknek, az új médiának. Remélem, lesznek, akik kedvet kapnak hozzá!