Mire jó az IKT?

Vezércikk - 2011. szeptember 6.

Írta: Nádori Gergely

Provokatív és ellentmondásos cikk jelent meg a napokban a neves New York Times hasábjain (ITT OLVASHATÓ), a címe: A jövő iskolájában semmivel sem jobbak az eredmények. Az írásban egy arizonai iskolakörzet esetét bemutatva hívják fel a figyelmet arra, hogy bár az oktatás IKT-sítását szinte mindenhol a reformok zászlójára tűzik, nem sok kutatás támasztja alá, hogy ez valóban javítja a tanítás minőségét.

Az említett körzetben 2005 óta 33 millió dollárt költöttek a technikára, de az iskola eredményei nem javultak (egy kicsit még romlottak is).  A szerző idézi az oktatás megújításán fáradozó Bill és Melinda Gates alapítvány egyik korábbi munkatársát is, aki szerint: Nincs túl sok adatunk [az IKT alkalmazásának oktatási hasznáról]. Nehéz helyzetben vagyunk, ha tényeket kérnek számon rajtunk. A teljes képhez azonban fontos tudnunk azt is, hogy az említett körzetben az iskolák technikai fejlesztését egy népszavazáson megerősített adó hagyta jóvá, emiatt ezt a pénzt másra nem lehet költeni. A technikai fejlesztésekkel egyidőben viszont a teljes oktatásra szánt keret csökkent. Emiatt nőttek az osztálylétszámok és sok tanárt elbocsájtottak, a tanári fizetések pedig 2008 óta változatlanok.

Nem szabad azt sem elfeljtenünk, hogy mindez az Egyesült Államokban a standardizált felmérések nirvánájában történik. Noha sokan vonják kétségbe, hogy ezek a tesztek mit és miként mérnek, a közvélekedés, de még az oktatásirányítás is csak ezeket tartja az oktatás egyetlen mércéjének, sőt a céljának is. Pedig könnyen lehet, hogy a 21. századi iskola, ami a cikkben ironikus kifejezésként jelenik meg elsősorban a 21. századi tanulási képességek fejlesztésében jó, azokban, amiket nem mérnek a feleletválasztós tesztek, de egyre jobban elvárnak a munkaadók. A standardizált teszteken nem derül ki, mennyire erős a diák a kollaborációban, önértékelésben vagy éppenséggel a tudás megszerzésének képességében, pedig ezek kifejezetten fontosak lennének (ERRŐL ITT ÍRTUNK). A cikkben nyilatkozó tanárok közül többen érvelnek amellett, hogy a mai gyerekeket egyszerűen ezen a nyelven lehet megszólítani és ezért kell ezeket az eszközöket használni.

Természetesen az a kritika, hogy a technika önmagában semmit nem old meg, teljesen jogos. Ha a diákok egy rossz kiselőadáshoz készítenek egy Powerpoint bemutatót, attól maga az előadás nem lesz jobb. Fontos lenne az is, hogy kitaláljuk, mi az a plusz, korábban elérhetetlen dolog, amit az IKT hozzá tud tenni az oktatáshoz és arra kellene koncentrálnunk. Az is biztos, hogy az IKT használata nem lehet érv az oktatási kiadások csökkentésére, az osztálylétszámok növelésére és láthatóan arra is szükség van, hogy minél több és minél megfellebbezhetetlenebb adat támassza alá az IKT hatékonyságát a tanításban.