Közösségi címkézés - (del.icio.us)

Tippek, trükkök - 2009. július 6.

Írta: Prievara Tibor

Ha van a webkettőnek VALÓBAN hasznos, a mindennapi életben kiválóan használható eleme, akkor - legalábbis számomra - a ‘közösségi címkézés’, angolul Folksonomy az (megj.: a magyar fordítást először Főző Attilától hallottam, vagyis ő az, aki a fogalmat magyarította :-) )

 

Mindegy is, a lényeg: most egy kicsit hosszabb cikkben foglalkozunk a ‘Social tagging’ jelenségével, reméljük minél többen meglátják benne az egyszerű, ám zseniális elgondolást. Kedvenc oldalunk a del.icio.us, aki azért erről is szeretne interaktív e-learning képzésben részesülni, az BÁTRAN KATTINTSON IDE!

 

Social tagging (közösségi címkézés) és folksonomy (folkszonómia)

(rövid bevezető)

Címkézés

A legelső fogalom, amit tisztáznunk kell, a címkézés. Ezt legegyszerűbben úgy képzelhetjük el, hogy minden weboldalhoz ragasztunk bizonyos (az oldalra jellemző) tulajdonságokat (pl. ha a BBC hírek oldaláról van szó, akkor lehetséges címkék a ’hírek’, ’média’, ’újság’ stb.). A címkék jók, hiszen ezek alapján könnyebben találhatja meg mindenki az általa keresett oldalakat (ha egy keresőbe – pl. Googe- beírjuk, hogy ’hírek’, és a BBC oldalán megtalálható ez a címke, akkor egyetlen lépésben odatalálhatunk).

Hogyan működik a címkézés?

Természetesen kérdés az, hogy a címkékből hogyan lesz egységes rendszer. Megoldás lehet az, ha az oldalakat profik címkézik fel (pl. az egyes oldalak készítői), akik egy, az oldalakat leíró egységes rendszer (azaz taxonómia) alapján címkéznek. Ez jó ötlet, csak kik legyenek ezek a szakértők, mi legyen a rendszer, és hogyan egységesítsük azt? Sok a kérdés, és meggyőző válasz nemigen akad … hacsak…

Közösségi címkézés

… nem bízzuk az emberekre, hogy címkézzenek, ahogyan gondolják, aztán bízunk benne, hogy csak kialakul valami. Ez a folksonomy (azaz ’népi taxonómia’, ahol címkék alkotta rendszer organikusan fejlődik a különböző emberek által beírt címkék irányába). Ez izgalmas. Sőt, ez demokratikus! De működik is?

Érvek – ellenérvek

Természetesen adódik a gondolat, hogy ha mindenki a saját feje után kezd címkézni, akkor nagy lesz a káosz. Ez így is van, a kérdés azonban nem ez, hanem az, hogy a káoszból később ki tud-e alakulni egy használható rendszer? Néhány éve folyik már a közössgi címkézés, és most a közösségi címkézés egyik zászlóshajóját, a del.icoi.us oldalt vizsgáljuk meg, szigorúan praktikus szempontok alapján!!

Del.icio.us

Az oldal szerkesztői egyszerű ötletre építették fel a rendszerüket: mi slots lenne akkor (kérdezték magukban), ha a nekünk kedves oldalakat többé nem a kedvencek közé mentenénk el a pokie games online to play for számítógépünkön, hanem egy közöségi oldalon mindenki számára hozzáférhetően. És ha már itt vagyunk, mi lenne, ha mindenki címkéket is fűzne az oldalak mellé, és ezekből egy rendszert alakítanának ki. Eltelt pár év, és úgy látszik, hogy az ötlet bevált.

Mire használhatjuk a del.icio.us-t?

Keresésre, ismerkedésre, közösségépítésre. Nézzük a legfontosabbat, a keresést.

Képzeljük el, hogy órára készülve egy angol nyelvtani feladatot szeretnénk keresni. Adja magát a Google, beírjuk a keresőbe a kulcsszavainkat (pl. english, grammar, exercise’), és elkezdjük böngészni a több millió oldalt.

Ellenben ha nem a Google oldalán keresünk, hanem a del.icio.us-on, akkor nem a Google összes weboldaa között kell böngésznünk, hanem csak azok között, amelyeket más tanárok már megtaláltak, elmentettek (azaz minden bizonnyal hasznosnak éreztek), és felcímkéztek. Természetesen nem lesz több millió találat, de nem is kell, elég nekünk 1-2, amelyet viszont másnap használhatunk az órán.

A del.icio.us segítségével nem teszünk mást tehát, mint sok ember ’Kedvencek’ mappájában keresgélhetünk. Ez pedig azt jelenti, hogy minden témában garantáltan szakértő (a téma iránt érdeklődő) felhasználók segítségével keersgélhetünk az interneten.

Hogy ezt a gyakorlatban hogyan is kell csináni, azt a következő oldalakon található interaktív videók segítenek elsajátítani!