Mi az a mém - és mire jó?
Tippek, trükkök - 2012. március 19.
Egy kollégám jött oda hozzám minap a tanáriban, és egy gyerek írását tartotta elém kérdően. 'A mit szeretnél elérni az életben?' kérdésre ez volt a gyerek válasza: 'Szeretnék internetes mém lenni.' Mi ez? - kérdezte kissé ijedten a kolléga? Örülni kell ennek, esetleg lebeszélni a gyereket? Veszélyes ez rá? És ránk? Megnyugtattam, hogy annyira nagy baj nincs a gyerekkel, és igazából talán nem is szeretne mém lenni :) No de lássuk, mi is az a mém, és mi közünk nekünk, tanároknak, hozzá? A mémek rendkívül elterjedtek - ami nem csupán érdekes, hanem a mémek lényegéből fakadó szükségszerűség. Hiszen a mém pont ez: emberről emberre (szájról szájra) terjedő kulturális elem. Vagyis az internetes folklór egy része. Ilyen például egy manipulált kép, amely több változatban hihetetlen gyorsasággal terjed az interneten. A lapozás után következnek példák, illetve néhány ötlet az órai felhasználásra is.
A mém attól vicces általában, hogy kifiguráz valakit, Az egyik leggyorsabban terjedő magyar mém a januári Opera előtti tüntetésről a tömeg nélkül tudosító Víg András lett. ITT LÁTHATÓ az a képsorozat, amely viccet csinált belőle, és pár nap alatt bejárta az összes nagyon internetes fórum (pl. Index, Origo) főoldalát. Szintén sokakat megmozgatott a Hummeres akció a Balaton jegén - majd a Balatonban, és csináltak sok vicces képet belőle.
Ma már vannak mémgyűjtő oldalak is (pl Know your meme ITT, vagy We know memes ITT), sőt asját magunk is csinálhatunk mémeket. Az egyik kedvenc mémem a 'Casually pepper-spraying cop' (azaz a lazán paprikaspray-ző rendőr). Itt egy rendőr indokolatlanul lefújt egy sor fiatal tüntetőt, meg is kapta a magáét az internetes közösségtől. Elég, ha valamelyik képkeresőbe azt írjuk, hogy 'casually pepper spray everything cop', és már böngészhetünk is a 100 000 kép között.
És hogy az órán hogyan használhatjuk: nemrég csináltam egy mém gyártó versenyt a gyerekekkel, erről részletesebben ITT ÍRTAM. Egyszerű, praktikus, online és még hasznos is!