Twitter órai feladatok megoldására
Tippek, trükkök - 2011. május 18.
Írtunk már arról, hogy a Twittert hogyan is kellene (ha kellene egyáltalán) az oktatásban használni. Sok tépelődés után úgy döntöttem, hogy megpróbálom. Először egy nyelvtan feladatot oldottunk meg angolórán a Twitter segítségével. Tipikus nyelvtani transzformációs feladat volt (pl. He is interested in football. KEEN Megoldás: He is keen on football.). Azon gondolkodtam, hogy milyen igaz az, hogy az iskolában sigorú büntetést kap az aki puskázik, majd a munkahelyeken rengeteget költenek arra, hogy megtanítsanak minket arra, hogy együttműködve sokkal könnyebb megoldani bármilyen problémát. A lapozás után elmesélem, hogy hogyan zajlott a feladat 'twitterizálva', és mik voltak a tapasztalataim.
Összesen 10 kérdést kaptak a gyerekek - elég nehezeket, vagyis jó eséllyel mindenkinek volt a kérdések között olyan, amit nem tudott. Párban dolgoztak, és minden pár előtt volt egy számítógép / telefon. A Twitteren egy olyan hashtaggel (pl. #akgangol) kellett a megoldásokat, amelyet valószínűleg más nem használ (ha olyat választunk, ami nagyon populáris, pl #english, akkor könnyen előfordulhat, hogy mások tweetjei 'összeszemeteli' a falunkat). Szóval, a megoldás a feladatoknál 2 és 5 szó között volt, csak ezt kellett kitweetelni a megadott hashtag-gel.
Mindez mit jelentett? Több dolgot is: egy-egy feladatra több megoldás született azonnal, (majdnem) mindenkinek a megoldását láthattam, és javíthattuk együtt a hibákat. Természetesen, ha nem tudtak valamit és valaki kitweetelt egy jó megoldást (vagy nekik tetsző megoldást) akkor azt használhatták. Itt nagyon fontos volt az, hogy nem kritikátlanul vették át egymástól a megoldásokat, hanem egymást is javították, mérlegelték, hogy jó lehet-e, amit a másik írt. Az ellenőrzésnél pedig kiválóan láthattuk az egyes megoldásokat, a problémákat (pl. rossz igealakot használt valaki), és az egész pont annyi ideig tartott, mintha mindenki egyedül megírta volna, csak közös élménnyé vált a feladat megoldása, ráadásul én, a tanár, majdnem mindenkinek a megoldását láthattam, a hibákat könnyű volt javítani, ahelyett, hogy egy ember felolvasta volna a megoldást, és az alapján ellenőriztük volna.
Mindez olyan szépen hangziik, hogy szinte alig lehet igaz, mondhatják a technoszkeptikusok. Sajnos ebben is van valami, elsőre nem is gondolnánk, hogy milyen nehézségek lehetnek egy ilyen feladatnál. Íme néhány praktikus tanács annak, aki ilyenre vetemedne az óráján:
1. Ellenőrizd az internetet - nagyon kiábrándító, ha éppen ott nincs stabil net, ahol a feladatot szeretnéd csinálni (pl. az iskolának vastagak a falai, és abba a terembe pont nem ér oda a wifi jel)
2. Minden párban lévő 2 diákak legyen legalább 1 Twitter felhasználója. Sőt, érdemes megkérni mindenkit, hogy regisztráljon. Ezt az óra előtt, otthon praktikus megtenniük (csak egyszer kell, és utána már mindig lehet használni az account-ot, értelemszerűen), de ez időt vesz igénybe. Itt számítsunk arra, hogy az első alkalommal biztosan lesz 2-3 gyerek, aki ezt nem tette meg, ami nem tragédia, csak a feladat előtt kérdezzük meg, és arra figyeljünk, hogy ők ne egymás mellé üljenek, mert akkor kimaradnak (megj.: ha egyszer látják, hogy ez hogyan működik élőben, utána 1 napon belül biztosan regisztrálnak, és legközelebb nem lesz baj, de van, aki már nem szívesen regisztrál be egy újabb oldalra már - ha nem muszáj).
3. A regisztráció sem biztos, hogy elég. Ha egyébként sikeresen megtanítottuk a gyerekeket a biztonságos online lét alapvető szabályaira, akkor sokuknak nem lesz publikus a Twitter-je. Ez azt fogja jelenteni, hogy csak a bejelölt 'barátaiknak' fognak megjelenni a tweet-ek, de pl. nekünk (a tanárnak) nem. Ez gond lehet, ha valaki egyébként tényleg magánéletet él a Twitteren, és nem szeretné azt, hogy amiket ír, azt mindenki lássa. Erre megoldás a 'munka regisztráció', azaz csináljanak egy csak 'munkára' (azaz az órákon) használandó második regisztrációt. Természetesen ez is időbe telik, ráadásul nem mindig derül ki a probléma, mivel lesz olyan az osztályban, akinek meg fognak jelenni a tweet-ek, mivel ők bejelölték már egymást.
Mára ennyi fért bele ennyi a technika és a tudomány érdekességeiből, nemsokára újabb érdekességekkel jelentkezünk majd :)