Hogyan legyünk sikeres bloggerek?

Tippek, trükkök - 2010. december 30.

Írta: Prievara Tibor

A HubSpot nevű internetes marketinggel foglalkozó cég tett közzé sok információt, amely segíthet az utca bloggerének abban, hogy minél sikeresebb lehessen az online dzsungelben. A teljes prezentáció ITT TALÁLHATÓ, az alábbiakban kiemelünk néhány érdekes tudnivalót, hasznos tanácsot, amelyek minden kezdő, vagy marketing iránt eleddig érdektelen bloggernek szükségesek a sikerhez. Néhány példa: megtudhatjuk, hogy mikor olvassák az emberek a blogokat, melyik a legaktívabb nap,vagy éppen mennyire befolyásolja az olvasókat egy-egy blog különböző termékek megvásárlásában. Természetesen az adatok nem Magyarországról szólnak, de azért mégis ... súlyos, leleplező részletek a lapozás után!

A legelső hasznos adat talán az lehet, hogy az amerikaiak átlagosan 5-10 blogot olvasnak naponta, és a népesség 40%-a naponta többször is ránéz az látala olvasott blogokra. Gondoljunk bele, vajon hány újságra fizet elő az átlagos amerikai? Látható, hogy blogokból tájékozódni divat, és ennek a műfajnak is megvannak a sztárjai, ismertebb figurái. Magyarországon ez a szám lehet kisebb, de a tendencia azért jellemző. Egyre inkább olvasunk blogokat, és egyre inkább vagyunk hajlandóak elfogadni azt, amit egy blogon olvastunk. Szintén érdekes kiegészítő statisztika, hogy a felhasználók kb. 95%-a havonta legalább egyszer olvas blogokat, 50% viszont naponta többször is visszatér kedvenc blogjaihoz, valamint az online népesség kb. 10%-a száznál is több blogot olvas!

Az sem mindegy, hogy mikor jelentkezünk újabb poszttal. Kiderült, hogy a blogolvasó polgárok dléelőtt 10 környékén a legaktívabbak. Azaz ha mondjuk rendszeresen délben teszünk közzé új bejegyzést, elszalasztjuk az internetes blogcsúcsforgalmat. Szintén érdekes lehet, hogy a legtöbbet csütörtökön tweetelnek az amerikaiak. Valószínűleg mi is, bár a magyar Twitter mintha másként működne, mint at amerikai: több a tájékozódó felhasználó, mint a tájékoztató tweet (ez személyes tapasztalat, nem támasztja alá semmilyen kutatás). Szintén kedvesebb ez az időpont a linkeléshez is, azaz az ebben az idősávban írt tweeteket nagyobb eséllyel retweetelik a többiek (megj: amennyiben amerikai közönségre vágyunk, érdemes a posztok időzítésénél arra is gondolni, hogy ami nálunk késő délután, az New York-ban délelőtt).

A felhasználók közel 60%-a vallja azt, hogy némileg befolyásolja őket egy-egy blog abban, hogy mit, mikor, hol vásárolnak. Ez elég nagy szám, főleg ha azt is mellé tesszük, hogy 10% esetében nagyon fontos a blogok szerepe, viszont csak kb. 8% nem vesz figylembe blogokat egyáltalán,a mikor valamit vásárolni készül.

Az is kiderült, hogy videókat szívesebben osztunk meg, mint képeket, azonban a képekre sokkal gyakrabban kapunk kommentet, mint a videókra. A blogoknál az is kederült, hogy a blogfogyasztók valóban egyéni megközelítéseket várnak el a szerzőktől, nem azért olvasnak blogot, hogy mainstream információkat kapjanak. Szintén jól jöhet az egyedi (akár 'megmondósabb') stílus is.

Pusztán az érdekesség kedvéért jegyezzük mega leggyakrabban retweetelt 3 angol szót, ezek pedig a: you, Twitter, please szavak. Érdekesnek lehet, hogy érdekes, de ettől sokkal nem vagyunk beljebb, az is biztos. De ha már itt vagyunk, Twitteren érdemes arra figyelni, hogy ne nagyon használjunk nehéz, elvont szakszavakat, mert azokat nem keresik, illetve nem szívesen retweetelik - legalábbis az USA-ban. Úgy kívánja a tisztesség, hogy néhány szót ejtsünk a legkevésbé retweetelt szavakról is, ezek pedig ők: game, going, haha. Ez sem meglepő.

Újabb érdekes adat, hogy törekednünk kell írásainkban az egyszerűségre. Kimutatták ugyanis, hogy az így megírt, könnyebben emészthető blogok sokkal népszerűbbek, mint azok, amelyek több befektetést igényelnek az olvasó részéről. Azaz, nem feltétlenül a stílusban gyönyörködni jönnek az emberek a blogokra, hanem gyorsan tájékozódni. És ha már itt vagyunk: ne legyenek nagyon hosszúak a blogposztok, mert nem elmélyülten, sokat olvasni jönnek a felhasználók, hanem gyorsan tájékozódni. Nos, aki idáig jutott ennek a posztnak az olvasásában, az azt gondolhatja, hogy ezta szabályt jól megszegtük most, hiszen hosszú, sok-sok bekezdésből álló posztot teszünk most éppen közzé, ám ennek is lehet pozitív hozadéka. Azt gondolják ugyanis a hosszú posztokat publikáló bloggerekről, hogy biztos sokkal profibbak és alaposabbak, hiszen veszik a fáradságot és órákig zongoráznak a billentyűzeten. Ebben bízunk most mi is.

Az is kiderült a kutatásból, hogy érdemes odaírni, hogy milyen típusú tartalmat kínálunk (pl. írjuk oda, hogy letölthető,  ha valami letölthető, ne csak ikon jelezze), mert ez akár 10-20%-kal is nagyobb lehet a tényleges letöltések száma. Szintén fontos, hogy írjuk oda az ingyenes tartalmakhoz, hogy 'ingyenes'. Az is érdekes, hogy mennyi információt kérjünk el a felhasználóktól mondjuk egy kitöltendő megrendelőlapon, vagy egy weboldalra regisztráláskor. Ha egy, vagy két adatot kérünk, akkor kevesebben regisztrálnak, mint ha három adatot kell megadni valahol. Azonban ha négy, vagy még több adatot kérnek tőlünk, akkor minden egyes adattal láthatóan csökken a regisztrációs hajlandóságunk. Szintén ehhez kapcsolódik, hogy ne kérjük el az emberek korát - vagy legalábbis magyarázzuk meg nekik, hogy miért kell megadniuk. Nem szeretik, ha ez kötelező mező!

Az is kiderült, hogy a legszívesebben arra kattintanak az emberek, hogy CLICK HERE (azaz IDE KATTINTS(ON)), és legkevésbé a Regisztráció gomb vonzó (nem meglepő). Az még talán érdekes lehet, hogy a Go felirat sokkal vonzóbb, mint a Submit.

Az is látszik az adatokból, hogy a heti egy poszt minimum szükséges ahhoz, hogy rendszeres olvasótábort alakíthassunk ki magunknak, de a heti két-három poszt is elég gyakori a blogok egy részénél (ebbe a két kategóriába esik a blogok 62%-a. Természetesen más egy szakmai blog, mintegy 'én-blog', ahol magunkról írunk (leginkább minket ismerőknek).

Egyelőre legyen ennyi elég, nemsokára jelenkezünk a Facebook-ra vonatkozó adatokkal.