Projektek, projekt ötletek a tanórán 1
Internet a tanórán - 2009. július 11.
Új sorozatot indítok ma útjára, mégpedig az iskolai projektekkel kapcsolatosan. Kétségtelen, hogy nagy divat lett 'projekteket' csinálni a gyerekekkel, hiszen rengeteg előnye van: megtanulnak együtt dolgozni, erőforrást feladatokhoz hozzárendelni, beosztani feladatokat, és végül valami produktumot (végterméket) létrehozni.
Csodás: tele van a világ projektekkel, tanítsuk meg őket, ohgyan kell ezekhez viszonyulni. Szerencsém volt több projekt alapú anyago is írni az azóta kissé elhíresült Sulinova csomagjaiba, és azzal kellett szembesülnöm, hogy nem is olyan egyszerű projektekhez terméket találni. Persze, ha például egy szakiskoláról van szó, akkor a termék lehet egy 'valódi' termék - pl. egy lámpa, vagy egy asztal.
Gimnáziumban azonban már közel sem ennyire egyszerű a helyzet. Vannak ugye az ál-iskola újságok, ha digitális ugyanez, akkor a Powerpoint prezentációk. És nagyjából ennyi - esetleg egy-egy brossúra még belefér.
Mivel ezt tapasztaltam, elkezdtem azon töprengeni, hogy iskolai környezetben milyen értelmes termékeket lehetne kitalálni. Ezeket igyekszem itt bemutatni.
Első rész: Egészséges táplálkozás
1. Óra:
1. Bevezetés a témához, esetleg írjunk fel 8-10 dolgot a táblára (pl, vörösbor, csokoládé stb.) és kérdezzük meg, melyek egészségesek, és melyek nem azok. Ha jól csináljuk, természetes vita alakul ki arról, hogy a bor például káros-e.
(Megj.: a lényege a feladatnak az, hogy a diákokmondják ki, hogy 'attól függ'. Itt kérdezhetünk vissza: mitől? A logikus válasz: attól, hogy mennyit fogyasztunk ezekből az ételekből).
2. Kérdezzük meg, hogy a diákok szerint keveset, pont eleget, vagy éppen sokat esznek-e ők nap mint nap.
(Megj.: előfordulhat, hogy valaki 'mozgó kalóriatábla' és tudatosan étkezik, de a tapasztalat az, hogy inkább nem. Itt rádöbbennek arra, hogy igazából fogalmuk sincs róla, hogy eleget, keveset, vagy sokat esznek-e. És nekünk pont ez kell. :)
3. Látogassuk meg a Calorie Calculator oldalát, ahol a diákoknak össze kell állítaniuk egy napos étrendjüket (ha még hitelesebbé szeretnénk tenni a feladatot, akkor írassuk velük össze a projekt kezdete előtt, hogy előző nap mit ettek). Az óra végére ebből kiderül, hogy mennyit ettek, mennyit kellett volna, és hogy mennyire nem tudták.
2. Óra (esetleg 2.-3. Óra):
1. Adjuk feladatul, hogy állítsanak össze két napnyi egészséges, kiegyensúlyozott étrendet a többieknek. Ha van időnk, azt is elevehetjük, hogy Magyarországon kapható, bármikor elérhető ételeket vehetnek csak bele a projektbe, és nem lehet nagyon drága sem. Itt lehet feladat az is, hogy menjenek el a legközelebbi élelmiszerboltba, és nézzék meg, hogy mi mennyibe kerül.
2. Ezzel meg is van a házi feladat és a projekt terméke (1-1 napnyi étrend).
Feedback, értékelés:
Ez is adja magát: bemutathatják (akár az internetre feltölthetik) az általuk elkészített étrendet, kiszámolva a bevitt energia mennyiségét, árat mellékelve).
A többiek feladata az, hogy válasszanak számukra érdekes étrendeket. Értelemszerűen a legfinomabb, legolcsóbb és legváltozatosabb étrend lesz a legnépszerűbb (legalábbis általában az).
Ha még életszagúbbá szeretnénk tenni a feladatot, akkor egy napig be is tartathatjuk a diákokkal az étrendet.