Magyarország földrajzi helyzete, jellemzői; állatvilága; növényvilága; ásványkincsei

Internet a tanórán - 2013. szeptember 30.

Írta: Prievara Tibor

A PIL Akadémia 2013-as évadának óravázlataiból szemezgetünk ma is, hiszen rengeteg hasznos és mások számára is érdekes, izgalmas tananyag készült. Ma Tugyi Imréné projektjét osztjuk meg, amely tanulásmódszertan témakörben készült, és ehhez ürügyül a Magyarország földrajzi helyzete, jellemzői; állatvilága; növényvilága; ásványkincsei témát választotta. Változatos, kreatív eszközhasználat jellemzi a nagyon részletesen leírt anyagot, a lapozás után minden részletre fény derül! (Az óravázlathoz tartozó egyéb kiegészítők - pl. a Pass the paper nevű játékhoz tartozó Powerpoint prezentáció - IDE KATTINTVA érhető el).

Szerző: Tugyi Imréné, Ipari Szakközépiskola és Szakiskola, Nagykáta
Tantárgy: Tanulásmódszertan
Kapcsolódó tantárgyak: történelem, magyar irodalom, biológia, földrajz, számítástechnikai alkalmazások, személyiségfejlesztés, általános szóbeli kommunikáció
Téma: Magyarország földrajzi helyzete, jellemzői; állatvilága; növényvilága; ásványkincsei.
Korosztály: reintegrációs osztály (16-18 év)
Felhasznált IKT eszközök, weboldalak:
Felszereltség az iskolában: 1 db tanári laptop, filces tábla, projektor; Online képkereső, Windows7 képmetsző; Microsoft Office PowerPoint; www.gyakorolj.hu; megyék - gyakorló feladatYouTube videó;
A tanulók által felhasznált eszközök: internet iskolai, otthoni vagy könyvtári gépen, Microsoft Office PowerPoint 2003; www.bubbl.us;
A projekt feladatai:

I.
1-2. óra:
1. Vitaindító: Milyennek láthatja egy külföldi Magyarországot?
- Mit hallunk a hírekből? /politika, sport, események/
- Mi az, ami a külföldieket érdekelheti? /látványosságok, gasztronómia, fesztiválok/
2. A Magyarország c. projekt céljának, feladatainak és a projekt értékelési szempontjainak megbeszélése. A projekt zárása egy előadás a választott technikával elkészített produktum bemutatásával.
3. Csoportok (párok) alakítása, témaválasztás.
a) Magyarország földrajzi helyzete, jellemzői, domborzata, vizei
b) Magyarország ásványkincsei
c) Magyarország állatvilága
d) Magyarország növényvilága
e) Magyarország gasztronómiája
f) Magyarország nevezetességei
g) Magyar hírességek
4. A témák feldolgozási lehetőségeinek megbeszélése. /album készítése képekkel, PPT, videó, teszt összeállítása, főzés, útvonalterv készítése turistáknak, zenei album, stb./
5. Turisztikai kampányfilm megtekintése
http://www.youtube.com/watch?v=3muF0TXquKI

3-4. óra (informatika):
1. Anyaggyűjtés interneten a választott témákhoz kapcsolódóan. /Aki az órán nem végzett a feladattal, az tanórán kívüli lehetőségeket keres a felkészülésre./

5-6. óra:
1. A gyűjtött információk rendszerezése csoportmunkában. Folyóiratokból képanyagok, cikkek gyűjtése a témával kapcsolatban.

7-8. óra:
1. A produktumok elkészítése. Ehhez szükség esetén a tanári laptop biztosítása. /pl. Solti Alexandra: Magyarország ásványkincsei – mindmap, vagy Magyarország nagy tájai PowerPoint/

9. óra:
1. Térképhasználat


10. óra (informatika):
1. Magyarország megyéi /http://tttweb.hu/index.php?rovat=agytorna&meret=660x430&kategoria=gyakorlas/vegyes&nev=mo_megye; http://www.youtube.com/watch?v=3muF0TXquKI/

II. Projektbemutató:
1. A produktumok segítségével a csoportok előadást tartanak a választott témákról. Számítógépes programokkal készített munkák kivetítése. (Ehhez óra elején a szükséges technika beüzemelése.)
Tanulói, majd tanári értékelés. Az értékelés szempontjai:
- esztétikum
- ötletesség
- formai és tartalmi követelmények teljesítése
- gyűjtött anyag rendszerezése

2. Passthepaper Magyarország – levezető, számon kérő feladat.
(Részletes leírás a Pass the paper játékról itt található)
Mi működött, mi nem? Hogy érezted magad az órán?
A diákjaim tele voltak ötlettel. Egész évben szerepelt a céljaink között a saját képességek megismerése. Ez a projekt megmutatta, hogy a tanulók ismerik a saját képességeiket. Érdeklődésük alapján választottak témát, és a képességeiknek megfelelő produktumot készítették el. A számítógépes programokkal készített anyagokat a legkreatívabb tanulók választották.
A Passthepaper szerkeszthető változatát Tóth Éva kolléganőm találta meg. Az első ötletem az volt, hogy a tanulóim kedvenc számaiból szerkesztek zenei aláfestést. A gyerekek le is töltötték ezeket a gépemre, de sajnos nem volt időm a szerkesztésre. A gyerekek véleménye az, hogy egy kedvenc számmal és változó időzítéssel érdekesebb lehet, mert több zeneszám esetén azokra figyelnének, nem a feladatokra. A gasztronómiával foglalkozó páros az év végi közös kiránduláson akarja a bemutatóórán elhangzott hagyományos receptek közül a gulyáslevest elkészíteni.