Reklámok - óravázlat
Internet a tanórán - 2013. április 16.
Teljes gőzzel dübörög a PIL Akadémia újabb évada. Időről időre igyekszünk megosztani az elkészült óravázlatok közül a legérdekesebbeket. Szerencsénk van, mert idén (is) rengeteg izgalmas ötlettel lehetünk gazdagabbak. A lapozás után egy Médiaismeret projekt leírása található, a szerzője Csányi László és reklámfilmeket forgattak a diákokkal! És nem csak az óravázlatot, hanem az elkészült reklámfilmeket is megnézhetjük! Mindehhez nem kell mást tenni, csak a Tovább-ra kattintani alant.
Tantárgy: mozgóképkultúra és médiaismeret (a filmeket ebből a SkyDrive mappából lehet letölteni: )
Osztály: középiskola, 12. osztály
Az óra címe: … and ACTION! Filmkészítési alapgyakorlatok
Tanított: Csányi László
Felhasznált IKT eszközök: kamera, számítógép, projektor, Movie Maker
Kiknek ajánlom? Elsősorban média szakos tanároknak, akik szeretnék kipróbáltatni diákjaikkal a filmkészítést.
Bevezető: Ez az óra egy 3 órás blokk középső része. A tanítási blokk témája a reklám. Az előző órán a reklámokról beszélgettünk.
- Ki szereti vagy utálja a reklámokat? Miért?
Sokkal többen mondják, hogy nem szeretik a reklámokat.
- Ha ennyire nem szeretjük őket, kellenek egyáltalán?
Vita, érvek. Summárum: kellenek a reklámok.
- Rövid reklámtörténet (már az ókorban is, sőt: amióta létezik a kereskedelem …)
- Reklámok jellemzői, fajtái, funkciói
Házi feladat: 3-4 fős csapatokat alakítani (nagyon indokolt esetben lehet 2 vagy 5,) 5 db kedvenc reklám kiválasztása, youtube-linkek elküldése nekem Facebook-on.
A cél (amit közlök is velük): egy kiválasztott reklám „újraforgatása” vagy átirata.
Az óra célja:
- mozgóképismereti alapfogalmak: plán, gépmozgás, kompozíció, látvány, stb.
- forgatókönyvi ismeretek
- kooperáció, csapatépítés
Tudásépítés: új ismeretek szerzése a mozgóképi kifejezőeszközökről, filmszerkesztő programról.
Problémamegoldás: valós helyzetek megoldására ösztönzi a gyerekeket a feladat. Számtalan probléma adódik egy forgatás során a színészi játéktól kezdve a kamera beállításain át a történetmesélés mozzanataiig.
Együttműködés: a feladat megoldása elképzelhetetlen a csoportok szoros és hatékony összedolgozása, csapatmunkája nélkül.
Önszabályozás: mivel a feladatra nem volt sok idő, így nagy hangsúlyt kapott az idővel való gazdálkodás és a tervezés. Sokat fejlődhet az önismeret, saját határaiknak a megismerése, sokan az óra alatt szembesültek saját és osztálytársaik erényeivel és korlátaival.
Minden csoportnak munkanaplót kellett vezetnie a projekt során. Ebbe beleírták az első óra után, hogy milyen szempontok alapján kerestek reklámokat és melyik reklámokat választották ki, a második óra után milyen szempontok alapján döntöttek a leforgatandó reklám mellett.
Szintén rögzíteniük kellett a munkanaplóba a tervezett snitteket, majd a forgatás és az utómunka eseményeit is. Elsősorban arra voltam kíváncsi, ezt kellett leírniuk, hogy mit sikerült megvalósítaniuk a tervezettből és mit nem, s ami kimaradt vagy másképp alakult, az miért történt úgy.
A végén pedig egy összevetést kellett írniuk arról, hogy mit gondoltak a legelején a reklámokról, mit a projekt után, mit tanultak belőle, mi tetszett legjobban.
IKT eszközök: sokan „kameráztak” már korábban is, de ilyen tervezett módon, előre kitalált céllal, mondanivalóval még gyakorlatilag senki, így a kamera (fényképezőgép, mobil) használata új távlatot kapott. A projektor elég nagy képet ad a filmszerű élményhez kivetítéskor. A számítógépet a szoftver bemutatására használtam.
Az óra menetének leírása:
Az osztályt 3 csoportba osztottam (nem voltak szempontok, a 3 padsor volt egy-egy csoport). Mindhárom csoport kapott egy kamerát (iskolánk egy európai szinvonalú stúdióval rendelkezik, de egyébként tetszőleges kamera, sőt egy jobb mobiltelefon is megfelel), illetve két történet közül választhattak, ami közül az egyiket fel kellett venniük: egy dolgozat közben rajtakapott puskázó diák lebukását; illetve egy feleltetést, ahol a diák szeretné megúszni a felelést, mert nem készült.
Időkeret: 20 perc. Óra előtt már egyeztetett üres termekbe mehettek a csoportok dolgozni.
Az idő letelte után megnéztük a filmeket, kivetítve projektoron. Két diáknak kellett kommentálnia a filmet, az operatőrnek és a rendezőnek (ezeket még a forgatás előtt megválasztották). Minden snittet bemutattak, azokat is, amelyek nem sikerültek.
Kérdések:
- Mit szerettetek volna megmutatni?
- Hogyan választottátok meg az egyes snittek beállításait? (plán, kamera magassága, álló-mozgó, szubjektív, stb.)
- Mit sikerült megvalósítani? Mi volt a jó, mit rontottatok el, mit csinálnátok másképp?
- Sikerült-e azt a történetet elmesélni, amit szerettetek volna?
- Milyen eszközöket találtatok a történet fontos mozzanatainak kiemelésére? Milyen más lehetőségek vannak a hangsúlyozásra?
- Mivel lehetne a filmet még jobbá tenni? Milyen utómunkálatokat ismertek, melyiknek mi a szerepe?
Az utolsó 10 percben röviden ismertettem a Movie Maker program használatát a laptopomon mutatva egy film elkészítésének menetét, az egyik csoport filmjét használva nyersanyagként.
Házi feladat: a tapasztalatok alapján válasszák ki azt a reklámot, amelyet meg fognak csinálni, Facebook-on küldjék el nekem a döntésüket és készítsenek egy ún. snitt listát a leforgatandó felvételekről.
Megjegyzés:
Nagyon nagy sikere volt a reklámátiratok készítésének. A tanórán kívül is sokat egyeztettünk, elsősorban Facebook-on a csoportokkal. Tanácsot kértek, lelkesen bevonták a családot, szomszédokat. Jelmezeket használtak, zenéket válogattak. Csoporttól függően töltöttek el a projekttel különböző hosszúságú időt, min. 3 óra, de volt, ahol egész hétvégét szántak rá.
A kamerák széles skálán mozogtak, egy film telefonnal készült, de mindenhol sikerült legalább egy handycam beszerzése.
Az elkészült reklámfilm átiratok igen változatosak voltak mind minőségi, mind tartalmi szempontból. A diákok teljesen szabadon dönthettek, hogy „egy az egyben” újraforgatnak egy reklámot, azaz pontosan ugyanazokat a beállításokat veszik ők is fel, mint az eredeti reklámban (lsd. a Nescafe reklámot) vagy a reklám szlogenjét, célját felhasználva egy másik történetet találnak ki, de ugyanazzal a szlogennel fejezik be, ugyanazt a hatásmechanizmust, keretet, formát, stb. használják fel, mint az eredetiben, de pl. más képekkel (lsd. Nikon reklám)
Több osztályban megcsináltam a projektet, majdnem minden csoport a végén egy filmmel tudta befejezni, ahol mégsem lett film, ott a munkanapló alapján született értékelés.
Példaként két reklámátiratot is feltöltök a tárhelyre bemutatva, hogy milyen szintű munkák születtek.