Mesélj még! - Mese szoftver tanulói laptopokon
Internet a tanórán - 2012. december 4.
„ Mesélj még!” Nagyon gyakran hangzik fel ez a mondat az osztályunkban. Nagyon sok mesét olvastunk már közösen. Ha időnk engedi, szinte minden nap beköltözünk egy mese idejéig a mesesarokba, jó idő esetén a fenyőfáink árnyékába. Idén végre eljött az idő, hogy mindenki a könyvtárból a maga által választott könyvet olvashassa el. Nagy élmény volt megtalálni a saját mesénket és egy egész könyvet kiolvasni, aztán ajánlani a többieknek és a mások könyvét is elolvasni. Mostanság „Máté Angi: Volt egyszer egy” című mesekönyve a közös olvasmányunk. Az olvasás és írás órát tömbösítettük s a mesénk után a csoportok a kíváncsi kockáinkon lévő kérdőszavakkal (Ki? Mi? Milyen? Mikor? Hol? Hogyan? Mit csinál?) játszottak és tettek fel egymásnak a mesével kapcsolatos kérdéseket.(további érdekességek, valamint az ingyenes meseíró szoftver linkje a lapozás után! - a szerk.)
Ez elő is készítette a következő feladatot, amely egy önálló mese alkotása volt. Amelyik gépre nem volt telepítve, arra letöltöttük a Lapodamese programot (INNEN TÖLTHETŐ LE). Mindenki ujjongott az örömtől, mikor megmutattam a használatát! Háttérképeket, különböző helyszíneket, tereptárgyakat, szereplőket lehet választani, melyeket lehet kicsinyíteni, nagyítani; vízszintes és függőleges tengely körül forgatni, tükrözni; előtérbe és háttérbe küldeni. Először gondolatban kellett megszületnie a műveknek, azután képileg megformálni és legnagyobb meglepetésemre és örömömre kezdtek írásban is formálódni a mondatok, sőt párbeszédek is születtek. Az alkotás öröme sugárzott az arcokon. Volt, aki ugyan csak egy képet és néhány mondatos történetet alkotott, de volt, aki a második óra végére több oldalas mesét írt, s még a szünetben sem tudták abbahagyni. Meg is beszéltük, ha szeretnék, akkor a szünetekben és a napköziben is folytathatják az írást, míg be nem fejezik azokat. Mint megtudtam, otthon mindenki letöltette a programot és születnek sorra a mesék.
Úgy gondolom ma is sokat tanultunk, miközben játszottunk a laptopokon. Informatikából: a program letöltését és használatát, a shift gomb hasznát, a mese mentését és újbóli betöltését; olvasásból: a szövegalkotást, a fantázia és a nyelv használatát; nyelvtanból: a szavak és a mondatok helyesírását; írásból: a kis és nagybetűk használatát.
Születtek kissé rövid, néha zavaros, esetenként túl bonyolult történetek, de az összes a maga nemében egyedi, egyedülálló és fantasztikus. Ha elkészülnek a művek és javítjuk a helyesírási hibákat, akkor kinyomtatjuk életünk első kifestős mesekönyvét, mely szép emlékké válik, mikor már írástudó nagy tudósokká vagy épp regényírókká cseperednek a gyerekek.
Az alábbi videóban az látható, hogy a gyerekek hogyan dolgoznak a Classmate PC tanulói laptopokkal a meseíráson:
{youtube}Bruca7mj_Uc{/youtube}
- differenciált
- angol
- német
- csoport
- alsó tagozat
- felső tagozat
- játék
- felsőoktatás
- irodalom
- nyelvtan
- szoftver
- rajzfilm
- Classmate PC